شناسهٔ خبر: 46727767 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهار جلد دیگر از کتاب‌های طلایی منتشر شد

تهران- ایرنا- با انتشار چهار کتاب «سفرهای مارکوپولو»، «جزیره گنج»، «هایدی» و «شاهزاده‌های پرنده» شمار کتاب‌های طلایی از بازنشر یک مجموعه خاطره‌انگیز به ۱۲ عنوان رسید.

صاحب‌خبر -

کتاب‌های طلایی عنوان مجموعه‌ای قدیمی شامل قصه‌ها و حکایات قدیمی ادبیات جهان است که در دهه ۱۳۴۰ با ترجمه محمدرضا جعفری منتشر می‌شد.

جعفری که این مجموعه را برای گروه سنی نوجوان ترجمه می‌کرد در مقدمه‌ای به تاریخ ۱۳۴۲ بر این آثار نوشته است: باید توجه داشت که بسیاری از این قصه‌ها را از زبان‌های دیگر به انگلیسی ترجمه کرده اند، چنان که در بین قصه های ایرانی هم نظیر بعضی از آنها دیده می شود و نیز چون نویسندگان این قصه ها، در کتاب هایشان، إنشای خود را با معلومات کودکان در سنین مختلف منطبق کرده اند، اغلب این قصه‌ها تفاوت‌هایی هم با قصه‌های نظیر خود دارد و گاهی مختصرتر و گاهی ساده‌تر نوشته شده؛ اما قصه، در هر حال، قصه است و کم و بیش نتیجه‌های خوب و پندها و نکته‌های مفید با خود همراه دارد.

سفرهای مارکوپولو در ۴۰ صفحه، جزیره گنج در ۴۸ صفحه، هایدی در ۳۲ صفحه و شاهزاده‌های پرنده در ۳۲ صفحه، جلدهای ۹ تا ۱۲ این مجموعه را که قرار است در ۶۶ شماره منتشر شود، تشکیل می دهند.

عبدالرحیم جعفری در مقدمه ای به تاریخ آبان ۱۳۹۸ بر تجدید چاپ مجموعه کتاب‌های طلایی نوشته است: داستان برای بچه ها نوشته بی جانی نیست ؛ در خیال بچه ها جان می گیرد و با آنها زندگی می کند . امید است که خواندن این داستانها به بچه ها گستره دید و بلند پروازی و شجاعت ببخشد و یأس و تنگ نظری را از آنها دور کند . هدف از انتشار این داستانها ، بعد از گذشت بیش از نیم قرن ، آن است که نوجوانان امروز هرچه بیشتر به کتاب و کتابخوانی علاقه مند شوند تا شاید از میان این خوانندگان پرشور نویسندگان بزرگی پدید آیند.

کتاب‌ شاهزاده‌های پرنده دو داستان، یکی با عنوان کتاب و دیگری «زیگفرید و هاندا» را شامل می‌شود. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

پس از آن، ملکه بدجنس ده پسر پادشاه را به ده پرنده سفید مبدل کرد تا نتوانند حرف بزنند و به آنها گفت: «از اینجا بروید! به کشور دیگری بروید و از هرجا توانستید برای خودتان غذا تهیه کنید!»

به این ترتیب ده برادر به ده پرنده سفید تبدیل شدند و در آسمان اوج گرفتند و رفتند. از بالای تپه ها و کوه ها و رودخانه های زیادی گذشتند و عاقبت به جنگل بزرگی رسیدند. در نزدیکی آن جنگل دریایی قرار داشت. (ص. ۱۱)

نظر شما