شناسهٔ خبر: 46727418 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تازه‌های نشر؛

«خواب‌های اجاره ای» رمانی عاشقانه که روایتگر بخشی از تاریخ ایران می‌شود

رمان «خواب‌های اجاره‌ای» اثر مهدی خادمیان در انتشارات مشق شب منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان رمان «خواب‌های اجاره‌ای» اثر مهدی خادمیان در انتشارات مشق شب منتشر شد. این اثر زندگی جوانی را مطرح می‌کند که سال‌ها از محبوبش دور بوده است همین موضوع برایش شرایط زیستی پیچیده و تازه‌ای ایجاد می‌کند. در این اثر با ۱۸ نامه عاشقانه روبه رو می‌شویم که در نگارش آن از استعاره‌ها و توصیف‌های زیبا استفاده شده است.

بیشتربخوانید

رمان گوشه‌ای از تاریخ ایران را روایت می‌کند که شخصی دور از خانواده اش نامه‌هایی از سر دلتنگی برای محبوبش می‌نویسد. محبوبی که جایی در کودکی این جوان گم شده است و نشانی از او پیدا نمی‌کند، برای اینکه نامه هایش را برایش بفرستد.

شاید در نگاه اول رمان فقط مجموعه‌ای از نامه‌های عاشقانه باشد، اما در حقیقت شخصیت اصلی داستان میز تحریرش را تبعیدگاهی می‌داند که هیچ پستچی‌ای نمی‌پذیرد نامه هایش را از این سرزمین کوچک برای کسی ارسال کند. برای همین همواره در ابتدای نامه هایش از محبوبی گلایه می‌کند که به نامه هایش پاسخ نمی‌دهد.

نگارش رمان به گونه‌ای است که خواننده در سطر سطر نامه ها با نویسنده همراهی می‌کند. هرچه جلوتر می‌رود مخاطب بیشتر به شخصیت اصلی داستان و ویژگی‌های اخلاقی اش پی می‌برد. با او ابراز همدردی می‌کند. خواننده را تا جایی می‌برد که گاهی حتی در ذهنش از محبوب داستان گلایه می‌کند. در فراز‌های پایانی داستان که با گره گشایی مواحه می‌شود، نم اشکی بر چهره مخاطب می‌نشیند. خادمیان پیش از این با سه مجموعه شعر «از نوبهار تو خواهم رفت»، «راه خورشید» و «راه خورشید» شناخته شده بود.

در بخشی از این رمان آمده است:

«ناامید از آمدنت از کنار طاقچه برمی‌گردم و به زندان انفرادی میز تحریر گوشه اتاق پناه می‌برم. سرزمین یک‌متر در هشتاد سانتی‌متری که هرگز به رسمیت شناخته نشد و کدپستی نداشت و هیچ باجه‌ای نامه‌هایت را دریافت نکرد. راستی: تو کجای جهانی؟ که نامه‌هایم را به خط اشک نوشتم به دست آه سپردم.»

انتهای پیام/

نظر شما