شناسهٔ خبر: 46727320 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

درنشست خبری مطرح شد؛

متخصصان از سابقه های زیرساختی جهت تهیه واکسن استفاده کرده اند

تهران- دبیر کارگروه واکسن ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: متخصصان از سابقه های زیرساختی جهت تهیه واکسن استفاده کرده اند تا مخاطرات را به حداقل برسانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هومن کاغذیان ظهر یکشنبه در کنفرانس خبری افتتاح خط ویال تزریقی شرکت «داروسازی اسوه» اظهار داشت: ما در کشورمان واکسن سازی را از حدود ۱۰۰ سال پیش داشته ایم.

کاغذیان با بیان اینکه واکسن‌هایی که در آن سبب ایمن سازی و پایان بیماری شده اند بر مبنای پلتفرمی است که ما کار می‌کنیم، یعنی جواب خود را پس داده اند گفت: فرق بین دارو و واکسن واضح است، واکسن بدن را نسبت به بیماری خاص تجهیز و مقاوم می‌کند چراکه بدن با آن بیماری عفونی مبارزه می‌کند اما دارو موضع هدف می‌رود و درد را از بین می‌برد.

دبیر کارگروه واکسن ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ما باید زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم که در کشور قدمت دارند و عوارض آن شناخته شده است و بیماری‌هایی را مثل فلج اطفال و آبله و هاری را ریشه کن کرده است و ما در خصوص زیرساخت‌های این موارد در حال فعالیت و کار هستیم.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های دیگر موارد مخصوص به خود را دارند عنوان داشت: ما از روشن‌ترین سابقه زیرساختی واکسن استفاده کرده ایم و متخصصان ما روی آن کار کردند تا مخاطرات را به حداقل برسانیم.

کاغذیان بیان داشت: پلتفرم ما را در دنیا معتبر است و چندین شرکت بر روی آن در حال کار هستند و صادرات هم کرده اند در خصوص آن پاسخ خوبی را دریافت شده است.

دبیر کارگروه واکسن ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: ما در تولید واکسن ویروس را غیرفعال می‌کنیم و بعد تائیده غیرفعالی را توسط آزمون‌های معتبرسازی شده انجام و بعد چالش‌های حیوان در ۳ مرحله و ۳ نوع حیوان انجام و در صورت پاسخ مثبت با قوانین سخت گیرانه سازمان غذا و دارو وارد فاز انسانی می‌شود.

نظر شما