شناسهٔ خبر: 46727099 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارگران فصلی ساختمانی سنندج ساماندهی می‌شوند

سنندج- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت: مکان موردنیاز برای استقرار و ساماندهی کارگران فصلی ساختمانی شهر سنندج در هفته کار و کارگر امسال به انجمن صنفی این قشر واگذار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز یکشنبه در جلسه شورای گفت ‌و گوی دولت و تشکلات کارگری و کارفرمایی استان با تاکید بر اختصاص مکانی برای استقرار کارگران فصلی ساختمانی و ساماندهی این قشر گفت: این دغدغه از گذشته وجود داشته و از زمان‌ شهرداران گذشته هم پیگیری شده اما به نتیجه نرسیده است که شهرداری کنونی موظف هست این مکان را به کارگران شهر سنندج اختصاص دهد.

وی افزود: از هفته آینده که هفته کار و کارگر شروع می‌شود شهرداری سنندج مکان لازم را در اختیار انجمن صنفی کارگران ساختمانی قرار دهد و این مکان به بهره‌برداری برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با بیان اینکه دغدغه ما رعایت شان کارگران است، عنوان کرد: روابط سنتی گذشته در مورد جامعه کارگری اکنون جوابگو نیست و با توجه به نیاز روز بازار لازم است که در این زمینه تحول ایجاد شود.

وی ادامه داد: ساماندهی کارگران فصلی در بخش‌های مختلف اعتماد و اطمینان بیشتر را هم در پی دارد و علاوه بر شهرداری سنندج، دیگر شهرهای استان هم پیگیری کنند تا مکان مورد نیاز به کارگران فصلی ساختمانی آنها اختصاص یابد.

جعفری در مورد عدم تشکیل شورای اسلامی کار در چند واحد بزرگ صنعتی استان از جمله کارخانه لاستیک بارز، پتروشیمی، تراکتورسازی، شیر و خورشید زریوار اظهار داشت: این واحدها حق و حقوق و مزایای کارگران را به خوبی پرداخت می‌کنند پس نگرانی از تشکیل شورای اسلامی کار نباید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه این واحدها مکلف به تشکیل شورای اسلامی کار هستند، افزود: در تشکیل شورای اسلامی کار باید با تدببر برخورد شود و برخوردهای چکشی نباید صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان یادآور شد: ما مشتاق هستیم که ارتباطات بین دولت و تشکلات کارگری بیشتر شود تا مسایل و مشکلات کارگران و کارفرمایان در فضای خوب و منطقی بررسی و حل و فصل شود.

سالانه حدود ۱۸ هزار مورد بازرسی از واحدهای تولیدی استان صورت می‌گیرد

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان هم در این جلسه با اشاره به تعامل با واحدهای تولیدی استان اظهار داشت: طی سه سال اخیر سالانه ۱۵ تا ۱۸ هزار مورد بازرسی از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی، صنفی و صنعتی استان صورت گرفته اما حتی یک مورد ارجاع پرونده به دادگستری را نداشته‌ایم.

برهان صلواتی با بیان اینکه معتقد به برخورد قضایی با واحدهای تولیدی استان نیستیم، افزود: در ابن مدت فقط چند واحد کارگاه را که اصول و ایمنی لازم را رعایت نکرده بودند پلمپ کردیم.

وی گفت: یکی از مسایل و مشکلات اصلی کارگران فصلی نبود مکانی برای استقرار این قشر است که از سنوات گذشته هم این مسئله پیگیری شده اما تاکنون به دلیل وجود بروکراسی‌های اداری به نتیجه نرسیده است و امیدواریم امروز در این جلسه این مسئله تعیین تکلیف شود.

وی ابراز امیدواری کرد در هفته کارگر امسال این اتفاق مهم رخ دهد و با حضور مسوولان امر و تشکلات کارگری و کارفرمایی مکان موردنیاز انجمن صنفی کارگران ساختمانی به آنها واگذار شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان همچنین تشکیل شورای اسلامی کار در واحدهای بزرگ صنعتی استان را خواستار شد و افزود: ایجاد این تشکل به حل و فصل مسایل و مشکلات جامعه کارفرمایی و کارگری بسیار کمک می‌کند و واحدهای بزرگ صنعتی استان هم باید از این مسئله تمکین کنند.

وی یادآور شد: جلسات و نشست‌های مشترک شورای اسلامی کار برخی از واحدهای تولیدی استان با کانون کارفرمایان برگزار شده و ارتباط حسنه مابین آنها در راستای حل و فصل مشکلات قشر کارگران صورت گرفته است.

در این جلسه دستور کار اختصاص مکانی برای ساماندهی و استقرار کارگران فصلی و ساختمانی شهر سنندج، واگذاری دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و تشکلات کارگری و کارفرمایی استان به کانون کارفرمایان، تشکیل شورای اسلامی کار در واحدهای بزرگ صنعتی استان و پرداخت سنوات تجمیعی کارگران آبفا شهری و روستایی در سال ۱۴۰۰ بررسی و در نهایت به تصویب رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما