شناسهٔ خبر: 46719269 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای پاستور و کوبا از هفته آینده

mehrnews

صاحب‌خبر -

مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کووید-۱۹ بیان کرد واکسن کرونای پاستور با مشارکت کوبا از هفته آینده وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی خواهد شد.

دکتر حسین وطن پور، نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن واکسن داخلی کرونا طی مصاحبه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت واکسن های ایرانی عنوان کرد که ۱۶ شرکت دانش بنیان و استارت آپ در کنار موسسه‌های قدیمی مانند موسسه سرم‌سازی و واکسن رازی و انستیتو پاستور ایران دستاورد‌های ارزشمندی را در حوزه واکسن کسب کرده‌اند. با توجه به آزمایش‌های تحقیقاتی، پیش‌بالینی (پری کلینیکال) و کارآزمایی بالینی، چهار واکسن به فاز یک، دو و سه ورود پیدا کرده‌اند. هر یک از چهار واکسن مذکور در مراحل مختلفی قرار دارند. تحقیقات دیگر در این زمینه در مرحله پیش‌بالینی (پری کلینیکال) هستند.

چهار واکسن داخلی کووید-۱۹ هیچ‌گونه عوارضی نداشته‌اند

وطن پور خاطر نشان کرد که از چهار واکسن مذکور سه واکسن به شکل ویروس غیر فعال و یک واکسن مطابق با پلتفرم جدید قطعات پروتئینی ویروس هستند. لازم به ذکر است که این چهار واکسن هیچ‌گونه عوارض حادی را در پی نداشته‌اند و عوارض آن‌ مثل علائم جزئی ابتلا به ویروس بوده است.

در تلاش هستیم تا همزمان با توسعه نمونه‌های انسانی برای این واکسن‌ها، روی مواد مورد نیاز شرکت‌ها برای تولید و تجهیزات نیز کار کنیم. شرکت‌هایی وجود دارند که محیط کشت و زیرساخت‌ها را تولید می‌کردند و برای این موضوع اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است که چه چیزهایی موجود است و چه مواردی داریم.

نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کرونا عنوان کرد در حقیقت مسائل دیگر نیز پیگیری می‌شود که وقتی به تولید انبوه می‌رسیم با مشکل دیگری رو‌به‌رو نشویم. بخش صنعتی تولید و بسته‌بندی از طرف چند شرکت دیگر که تا پیش از این به تولید محصولات بیولوژیک مشغول بودند در حال پیگیری است که خط تولید خود را به سوی تولید واکسن حرکت دهند.

دست‌یابی به چهار تا پنج میلیون دوز واکسن داخلی کرونا

وی افزود با همت و تلاشی که در زمینه تولید این چهار واکسن صورت گرفته است، امید داریم که در خرداد ماه بتوانیم به چهار تا پنج میلیون دوز واکسن دست پیدا کنیم. در حقیقت اصلی‌ترین هدف همین است.

وطن پور در خصوص آخرین وضعیت چهار واکسن ایرانی کرونا اظهار کرد که واکسن کرونای کووپارس، فخرا، واکسن مشترک پاستور و کوبا و واکسن کووایران اکنون در مراحل بالینی قرار دارند.

آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونای پاستور در هفته آینده

واکسن کرونای پاستور (واکسن مشترک پاستور و کوبا)، هم‌اکنون در مرحله فاز یک و دو بالینی قرار دارد. بنا بر قولی که رئیس انستیتو پاستور ایران داده است، این واکسن هفته آینده کارآزمایی بالینی خود را در کشور آغاز می‌کند و به فاز سوم وارد می‌شود. البته از آنجایی که پاستور از مدت‌ها قبل در حوزه واکسن سازی فعال بوده است، می‌تواند سریعا به مرحله تولید برسد.

مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کرونا در ارتباط با واکسن کوو ایران نیز بیان کرد این واکسن که بنیاد برکت در حال تولید آن است، در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسبی از نظر تولید واکسن و بسته‌بندی است و می‌تواند در آینده اتفاقات خوبی را رقم بزند.

لزوم افزایش تلاش در زمینه تولید و تجهیز واکسن‌سازی

اکنون در حوزه تحقیقات و توان نرم‌افزاری کارهای ارزمندی انجام شده است، اما لازم است که در حوزه تولید و تجهیز تلاش‌ها افزایش پیدا کند و علت آن نیز غفلت سنواتی است. در سال‌های گذشته در زمینه واکسن سرمایه‌گذاری قابل توجهی صورت نگرفته بود و بخش خصوصی نیز فعال نشده بود، اما هم‌اکنون کشور در دو سنگر در حال حرکت است که یکی از آن‌ها توسعه واکسن‌ها و دیگری سنگر تولیدات واکسن‌ها است. با توجه به شرایط تحریم و شرایط اقتصادی، کار در مقایسه با بخش‌های دیگر دشوارتر است، اما محصولات بسیار پیشرو بوده و امید بر‌ آن است که مردم بتوانند به زودی از واکسن ایرانی نیز استفاده کنند.

وطن پور در خصوص واکسن فخرا نیز عنوان کرد که این واکسن در مرحله بیمارگیری قرار دارد و خوب پیش رفته است. حوزه تولید این واکسن آزمایشگاه‌های خوبی را تجهیز کرده‌اند و با توجه به همکاری وزارت دفاع در این پروژه و این که این حوزه در بخش دارو هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است، برای تجهیزات تولیدی به کمک بخش داروسازی احتیاج دارند که قرار است یکی از شرکت‌های داروساز با آن‌ها همکاری کند.

نظر شما