شناسهٔ خبر: 46714499 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 29فروردین

24 هزار گوسفند از استرالیا با قطار وارد شد

اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 29 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: آغاز واگذاری زمین به متقاضیان از نیمه اول امسال

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 فروردین 1351؛ 24 هزار گوسفند از استرالیا با قطار وارد شد

میزان کشتار گوسفند در کشتارگاه تهران افزایش یافت تا نقصانی که در چند روز اخیر در عرضه گوشت پیش آمده بود، جبران شود.

در چند روز گذشته با توجه به سیاه بهار، در میزان عرضه گوشت کمبود محسوسی وجود داشت و بدین جهت با اقدامات سریعی که انجام گرفت میزان عرضه گوشت در تهران افزایش می‌یابد تا کمبود آن جبران گردد.

علت کمبود گوشت، علاوه بر مساله سیاه بهار دلایل دیگری از جمله عدم  حمل گوسفند به تهران دارد. با توجه به بارندگی‌های اخیر بسیاری از دامپروران به علت رفع محذورات تولید علوفه، به چرای گوسفند در مراتع راغب شده‌اند. لذا گوسفند برخلاف سال گذشته به کشتارگاه تحویل نمی‌شود.

سازمان گوشت باتوجه به مسائل مزبور در چند روز اخیر برای تامین گوشت مورد مصرف تهران، اقداماتی به عمل آورد. روز گذشته 24 هزار گوسفند که از استرالیا خریداری شده بود، وارد بندر شاهپور شد و کشتی خارج از نوبت در اسکله پهلو گرفت و تخلیه گوسفند آغاز شد.

گوسفندهای خریداری شده از استرالیا مستقیما از بندر شاهپور با قطار به تهران حمل می‌شود.پیش‌بینی می‌شود که از بامداد فردا کشتار گوسفندهای خریداری شده از استرالیا در کشتارگاه تهران شروع شود.

طبق قراردادی که سازمان گوشت کشور با دامداران اطراف تهران دارد روزانه یک هزار گوسفند تحویل کشتارگاه می‌شود و براساس آمار روز گذشته 143 تن گوشت از طریق کشتارگاه در تهران عرضه شده است که نسبت به توزیع روز 27 فروردین 27 تن افزایش داشته است.

علاوه براین سازمان گوشت براساس قراردادی دیگر، تعداد یکهزار راس گوسفند از شرکت‌ها دامپروری سفیدرود خریداری کرده که به تهران حمل شده است.

شب گذشته نیز یک هواپیمای حامل گوشت سرد از بلغارستان به تهران رسید که حاوی 20 تن گوشت بود.گوشت سرد گوشتی است که در خارج کشتار می‌شود و با هواپیما یا اتومبیل سردخانه‌دار حداکثر 48 تا 72 ساعت بعد در تهران توزیع می‌شود.

29 فروردین 1361؛ آغاز واگذاری زمین به متقاضیان از نیمه اول امسال

پس از تصویب طرح واگذاری زمین در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط در نیمه اول سال جاری، آغاز خواهد شد.

محمد شهاب گنابادی گفت: اشکالات فنی آیین‌نامه طرح واگذاری زمین مرتفع و آماده تقدیم به هیات دولت شده و ان‌شاء‌الله پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، ظرف 5 تا 6 ماه آینده، واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط آغاز خواهد شد. وزیر مسکن و شهرسازی در مورد رشد تولید مسکن پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: تولید مسکن در سال 56، 140 هزار واحد بوده است در حالی‌که تنها طی سال 59 با وجود همه مشکلات بیش از 400 هزار خانه در سطح کشور احداث شده است.

وی افزود: این افزایش، نتیجه تصویب قانون اراضی موات بوده که متاسفانه در سال 60 به علت بلاتکلیفی این قانون، احداث مسکن رو به کاهش گذاشت.

ولی با روشن شدن مساله زمین در سال جاری این کاهش جبران خواهد شد. وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اعتبار 100 میلیارد ریالی این وزارتخانه در سال گذشته و فعالیت‌های انجام گرفته از سوی وزارت مسکن و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که امسال با پرداخت وام و قرار دادن امکانات لازم در اختیار مردم ساختمان‌های بیشتری ایجاد شود.

29 فروردین 1371؛اختصاص 900 میلیارد ریال برای طرح‌های آب و برق

امسال بیش از 900 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آب و برق در سطح کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد.بیژن زنگنه، وزیر نیرو گفت: نیمی از اعتبار یاد شده، از منابع ع مومی برای اجرا و گسترش طرح‌های مخصوص به آب و نیمی دیگر از محل بودجه عمومی کشور برای اجرای طرح‌های خاص برق در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در برنامه پنج ساله دوم، در زمینه تامین برق طرح‌های بزرگ زیربنایی در سطح کشور به اجرا در خواهد آمد.

29 فروردین 1381؛آمادگی شبکه بانکی برای پرداخت سود واقعی به سپرده‌گذاران

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی بانک‌ها اعلام کرد: شبکه بانکی برای اجرای دقیق قانون بانکداری اسلامی و پرداخت سود واقعی به سپرده‌گذاران آمادگی کامل دارد.

کردنوری افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل وزیر امور اقتصادی و دارایی به بانک‌ها مبنی بر محاسبه و پرداخت سود واقعی به سپرده‌گذاران، کمیته ویژه‌ای صورتحساب سود و زیان بانک‌ها را تهیه و درآمدهای بانک و سپرده‌گذاران را مشخص کرد و به این ترتیب سهم سپرده‌گذاران از عملکرد بانکی سال 79 تعیین شده است که پس از نهایی شدن ترازنامه، برای تصویب نهایی به زودی به مجمع عمومی بانک‌ها فرستاده می‌شود.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی بانک‌ها یکی از مشکلات موجود برای محاسبه و پرداخت سود واقعی به سپرده‌گذاران را نقدی بودن معاملات بانکی دانست و خاطرنشان کرد: در این روش به محض ورود وجوه نقد به شبکه بانکی، این وجوه جزو درآمدهای بانک محسوب می‌شود و این موضوع موجب بروز اشکالاتی شده است زیرا ممکن است بخشی از درآمدهای سالانه بانک‌ها ناشی از سپرده‌های سال پیش از آن باشد و ربطی به سپرده‌گذاران جدید نداشته باشد.

29 فروردین 1391؛اجرای طرح مبارزه مردمی با قاچاق کالا

طرح شبکه نظارت و بازرسی مردم (شبنم) که قرار بود از ابتدای بهمن سال 90 اجرا شود بالاخره وارد فاز عملیاتی شده و آن‌طور که متولیان امر خبر می‌دهند از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد تا به این ترتیب با نصب بارکد 11 رقمی روی پنج گروه کالایی امکان تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق برای مردم فراهم شود.

به گفته مجریان طرح شبنم براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالاهای فاقد بارکد رهگیری کالای قاچاق محسوب شده و از سوی دولت ضبط می‌شوند.

سازوکار این طرح نیز که در فاز نخست پنچ گروه کالایی لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، موبایل و یارانه و مکمل‌های دارویی و برخی اقلام غذایی را مورد هدف قرار داده به این شکل است که با نصب بارکد 11 رقمی روی کالاهایی که از مجاری رسمی وارد شده‌اند به طور عملی کالای قاچاق را از غیر قاچاق قابل تشخیص می‌کند.

حفظ نرخ ارز دولتی و تعدیل تدریجی ارز آزاد

سخنگوی اقتصادی دولت، سیاست ارزی دولت در سال 91 را «حفظ نرخ ارز دولتی و تعدیل تدریجی قیمت ارز در بازار غیررسمی» اعلام کرد. شمس‌الدین حسینی گفت: در سال 1391 یقینا سیاست مدیریت ارزی را با شیوه‌ای متفاوت دنبال خواهیم کرد و سعی می‌کنیم عدد 1226 تومان را در بخش ارز حفظ کرده و حتی نرخی را که در بازار غیررسمی شکل گرفته، تعدیل کنیم.

حسینی در ادامه گفت: البته شیوه اجرای این سیاست با توجه به مجموعه عوامل در مقایسه با سال 1390 به ویژه نیمه اول و سال 89 تفاوت خواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: با تغییر حضور بانک مرکزی در بازار ارز و شیوه حضور آن در آخرین ماه‌های سال گذشته، مشخص شد؛ می‌توان با سیاست‌های دیگری بازار و یا به عبارتی نیازهای ضروری و واقعی را تحت پوشش قرار داد. همین سیاست نیز در سال جدید دنبال می‌شود.

حسینی تصریح کرد: در واقع چیزی که در سال 91 دنبال خواهیم کرد، این است که نیازهای اساسی و ضروری کشور چه در بخش خانگی و مسائل مربوط به معیشت مردم و چه در بخش صنعتی، تولیدی، زیربنایی و بخش‌های این چنینی با نرخ ارز مناسبی تامین کنیم.

 

نظر شما