شناسهٔ خبر: 46713711 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

مدیر گروه آموزشی گفتار درمانی

درمان قطعی لکنت کذب است/علل بروز لکنت زبان

مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: لکنت، یکی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است.

صاحب‌خبر -
صراط:

اکبر دارویی، ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ملی گفتاردرمانی به جامعه گفتار درمانگران کشور و آرزوی موفقیت برای آنان، افزود: شیوع لکنت در میان کودکان بیشتر از بزرگسالان است که در اثر آن، وقفه‌هایی در صحبت پیش می‌آید و فرد به راحتی نمی‌تواند صحبت کند.

به گفته وی، طبق یافته‌های جدید، لکنت عمدتاً از اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌شود و ممکن است که در نسل‌های قبلی فرد مبتلا به لکنت، افرادی دچار لکنت بودند و یا از مشکلات در سیستم عصبی، بروز می‌کند که سبب مشکلات در روابط اجتماعی شده و انزوای اجتماعی ایجاد می‌کند و در نتیجه فرد نمی‌تواند فعالیت و استعدادهای خود را بروز بدهد و نیاز به ارائه الگوی مناسب گفتاری دارد که گفتاردرمانی می‌تواند به کمک این افراد بیاید.

دارویی، علم گفتاردرمانی را از جمله علوم توانبخشی ذکر کرد و گفت: اختلالات گفتار و زبان که به رفع یا کاهش ارتباطات انسان‌ها می‌انجامد و یا مشکلات در خواندن و نوشتن ایجاد می‌کند، در این حوزه قرار می‌گیرند. و این اختلالات می‌توانند به تنهایی بروز کند و یا به عنوان یکی از علائم بیماری‌ها و یا مشکلات جسمی و ذهنی (مانند اتیسم یا شکاف کام)، ایجاد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، درباره دیگر انواع اختلالات گفتار و زبان، افزود: اختلالات صدا از حنجره پیش می‌آید، که برای رفع آن، بیمار به متخصص حنجره مراجعه می‌کند و متخصص حنجره برای توانبخشی و تکمیل مراحل درمان، می‌تواند بیمار را به گفتار درمانگر ارجاع بدهد تا با تکنیک‌های گفتاردرمانی به بهبودی بیمار کمک شود.

دارویی، سکته مغزی و شکاف کام را از دیگر عوامل بروز اختلالات گفتار و زبان عنوان کرد و گفت: سکته مغزی سبب اختلال در قدرت درک و بیان کلمات خواهد شد که با توجه به شدت و ضعف آن، تأثیرات آن بر گفتار و زبان فرد نیز متفاوت خواهد بود.

وی افزود: مشکلات شکاف کام که یکی از نقص‌های دوران جنینی محسوب می‌شود، پس از اعمال جراحی و دارودرمانی، فرد به گفتار درمانگر ارجاع داده می‌شود و معمولاً با کار تیمی متشکل از گفتاردرمانگر، شنوایی شناس و کاردرمانگر، می‌توان مشکلات گفتاری فرد را بهبود بخشید.

این متخصص و محقق حوزه گفتار و زبان همچنین تصریح کرد: درمان قطعی در هیچ اختلالی وجود ندارد و تبلیغاتی که در فضای مجازی برای درمان قطعی لکنت و یا اختلالات دیگر گفتار و زبان منتشر می‌شود، صحت نداشته و مورد تأیید نیست، بلکه توانبخشی گفتار و زبان، بهبودی ایجاد می‌کند و با توجه به شدت و ضعف اختلال و ارجاع بموقع فرد به متخصص گفتاردرمانی، در میزان بهبودی مؤثر خواهد بود.

مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، درباره میزان تربیت نیروی متخصص گفتاردرمانی در این دانشگاه گفت: این دانشگاه، به عنوان اولین دانشگاه در کشور که مقطع دکتری رشته گفتاردرمانی را راه اندازی کرد، هم اکنون دارای ۱۲ دانشجوی دکتری رشته گفتاردرمانی است.

دارویی، افزود: هم اکنون، ۸۵ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۲۵ دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد این رشته مشغول به تحصیل هستند.

وی، تعداد فارغ التحصیلان رشته گفتاردرمانی این دانشگاه، طی ۱۵ دوره تحصیلی در مقطع دکتری را حدود ۳۱ تن و طی ۲۹ دوره مقطع کارشناسی ارشد را حدود ۱۵۳ نفر و با برگزاری ۲۸ دوره کارشناسی گفتاردرمانی نیز حدود ۵۷۰ تن ذکر کرد.

وی همچنین گفت: از دو بیمارستان و دو کلینیک پزشکی و توانبخشی تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، یک بیمارستان توانبخشی رفیده و دو کلینیک اسماً و نظام مافی، انواع خدمات گفتاردرمانی را به نیازمندان و بیماران ارائه می‌دهند.

وی افزود: معمولاً بیماران با مشکلات نورولوژیک، بیماران فلج مغزی و سکته مغزی، به بیمارستان توانبخشی رفیده و بیماران با اختلالات گفتار و زبان بویژه بیماران اتیسم و برخی از نوزادان با مشکلات بلع، به کلینیک توانبخشی اسماً و مددجویان با انواع اختلالات گفتار و زبان به کلینیک نظام مافی مراجعه، و از خدمات گفتاردرمانگران این مراکز درمانی استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد که برای اجرای پایان نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی، از امکانات مراکز پژوهشی مانند مرکز نقشه برداری مغز و پژوهشگاه علوم شناختی، و در صورت لزوم، از ارتباطات بین دانشگاهی برای اجرای طرح‌های پژوهشی استفاده می‌شود.

نظر شما