شناسهٔ خبر: 46713089 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بزودی، اجرای کاداستر در تمامی اراضی ملی استان قزوین

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین گفت: با حمایت مسئولان ظرف یک یا دو ماه آینده تمام نقشه‌های کاداستری اراضی ملی استان تثبیت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، کشاورز مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین با اشاره به اجرای طرح کاداستر در استان گفت: استان قزوین یک میلیون و ۵۳۶ هزار هکتار مساحت دارد که ۹۰۹ هزار هکتار از آن اراضی ملی، ۴۸۱ هزار هکتار اراضی زراعی و مابقی بافت شهری و روستایی است.

کشاورز افزود: اگرچه قانون کاداستر در سال ۵۱ تصویب شده، اما آیین نامه آن در سال ۷۹ تصویب و باز هم اعتبار مورد نیاز تخصیص داده نشد و کاداستر به معنای واقعی اجرا نشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اضافه کرد: کاداستر شهری را سازمان ثبت با بودجه خود به تدریج انجام داد و برای شهر‌های استان تماما نقشه داریم.

کشاورز ادامه داد: مناطق غیر شهری و روستایی فاقد نقشه کاداستر بودند تا قانون جامع حد نگار تصویب شد و از سال ۹۴ اجرایی شد و به موجب آن برای ثبت و سایر دستگاه‌ها وظایفی تلکیف شد.

او تاکید کرد: از سال ۹۹ با کمک مجلس اعتبار لازم برای کاداستر تخصیص یافت و این طرح در ۵۴۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان انجام شد و در حوزه شهری نیز در شهرهایی، چون قزوین، اقبالیه، تاکستان، شریفیه، محمود آباد و کوهین از همین بودجه قرارداد بستیم و نقشه‌ها تهیه و بروز رسانی شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گفت: برای عرصه زراعی هم این برنامه را پیاده خواهیم کرد و میزان دعاوی‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و از اجرای این طرح اداراتی، چون منابع طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

کشاورز گفت: کلیه دستگاه‌ها اجرایی موظفند نقشه عرصه املاک خود را تهیه و تحویل ثبت بدهند تا در بانک کادستر استان جانمایی شود.

او همچنین با اشاره به توسعه دولت الکترونیک در استان گفت: تمامی خدمات صدور سند، استعلام و کار‌های ثبتی به صورت الکترونیک ارائه می‌شود.

کشاورز ادامه داد: از ۱۴ سال پیش از سبک سنتی به سبک نوین عبور کردیم و تمامی خدمات مربوط به تنظیم صورت جلسه، تهیه پیش سند، ثبت املاک، صدور سند و کسب استعلام به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد و این روش موجب کاهش مراجعات مکرر به اداره، کم شدن هزینه‌ها و شفافیت در کار و کاهش خطا و اشتباه در کار می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان افزود: اطلاعات الان سامانه‌ای ست و متکی به فرد نیست و رصد عملکرد‌ها به راحتی ممکن است و مردم از این روش مکانیزه راضی هستند.

به گفته کشاورز، زیر ساخت‌های خوبی در استان فراهم است و سیستم‌های سخت افزاری ما بروز رسانی شده و دیتا سنتر‌های ما از قویترین دیتا سنتر‌های کشور است.

او گفت: در استان قزوین آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی به پایان رسیده و نزدیک به ۱۵ میلیون برگ اسکن اوراق شده که همه‌ی آمار آن‌ها را به مرکز انتقال داده ایم ونیازمند عنوان بندی و دسته بندی است تا کاربر به راحتی استفاده کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان در ادامه از حذف ۱۰۰ در صدی چرخش فیزیکی پرونده‌ها در ادارات ثبت اسناد و املاک استان خبر داد.

به گفته کشاورز، در ناحیه مینودر ۸۰ درصد چرخش فیزیکی پرونده‌ها حذف شده است.

او  تاکید کرد: سلامت اداری و نظارت‌ها بیش از گذشته صورت می‌گیرد و با ایجاد سامانه‌ها این امور رصد می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به تبادل اطلاعات میان دستگاهی گفت: با وب سرویس از سرویس‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

کشاورز در ادامه به موضوع نقل و انتقالات رسمی اشاره کرد و گفت: همه املاک باید به ثبت برسند و نقل و انتقال باید رسمی باشد، اما تفسیر‌های مختلف موجب می‌شود انتقال عادی به قوت خود باقی باشد و این امر مشکلاتی به همراه دارد.

او گفت: سازمان ثبت لایحه‌ای آماده کرده برای طرح در مجلس و این موارد در آن دیده شده تا نقل و انتقال عادی توسط هیچ مرجعی پذیرفته نشود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان در ادامه گفت: سازمان ثبت از قدیمی‌ترین دستگاه‌هایی ست که کار برون سپاری را آغاز کرده و از دفاتراسناد رسمی ثبت طلاق و ازدواج، تهیه نقشه اعیانی و عرصه املاک، ارسال اسناد مالکیت و صدور اجرائیه به بخش خصوصی سپرده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما