شناسهٔ خبر: 46713057 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

در شهر‌های قرمز ۷۱ درصد نقض تردد داریم

رئیسی گفت: امیدواریم در تیر ماه، ۲ واکسن تولید داخل در سبد واکسیناسیون عمومی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه شصت و پنجمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: امروز بحث‌های مختلفی در جلسه مطرح شد اما محور این بحث‌ها بررسی وضعیت ایران و دنیا بود و بویژه مباحث مهمی پیرامون واکسن شکل گرفت و مروری بر میزان واکسیناسیون و تولید و وارادت آن داشتیم.

رئیسی بیان کرد: همه با نگاه به اطرافیانمان می‌بینیم که یک یا دو نفر به بیماری  کرونا مبتلا هستند و این نشان دهنده بالا بودن سرعت گسترش بیماری است باید و مراقبت‌های شدیدی صورت گیرد. همانطور که می‌دانید محدودیت‌ها تا آخر این هفته تمدید شد و نیاز است در شهرهای قرمز و نارنجی نکات بهداشتی به دقت رعایت شود.

 علی رغم اعمال محدودیت‌ها، در بسیاری از شهر‌ها و استان‌ها دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شود اگرچه نسبت به دو هفته پیش شرایط بهتر شده است اما خیلی راضی کننده نیست و میانگین رعایت دستورالعمل‌ها در کشور ۵۸/۵ درصد است و دستگاه‌های مسئول باید رصد کنند و با متخلفان برخورد قاطعانه کنند و دستگاه‌های دولتی باید مسئولانه عمل کنند و به پای کار بیایند.

در شهر‌های قرمز ۷۱ درصد نقض تردد داریم

رئیسی گفت: در شهرهای قرمز ۷۱ درصد نقض تردد داریم که مربوط به ۶ استان‌ اصفهان، البرز، همدان، فارس، همدان و آذربایجان شرقی است و مردم این استان ها باید نکات را رعایت کنند و از سایر استان ها به این ۶ استان ورود صورت گرفته است.

وی افزود:  ۷۳ درصد نقض ترددها در شهر‌های نارنجی مربوط به استان‌های اصفهان، البرز، فارس، همدان، مازندران و خوزستان است.۶۶ درصد نقض تردد شبانه در  ۶ استان تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، گیلان و فارس است.

وی بیان کرد:  ۳۸ درصد مسافران وارد شده و ۴۴ درصد مسافران خارج شده اتباع خارجی بودند و ۶ استان در اعمال محدودیت‌ها و قانون خوب عمل کردند و ۷۰ درصد اعمال قانون و اجرای محدودیت ها شامل تذکر‌ها و پلمب‌ها مربوط به ۶ استان خوزستان، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی، لرستان و گیلان بوده است.

رنگبندی شهرها دوشنبه بروزرسانی می‌شود

رئیسی گفت: در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد، ۱۱ شهر آبی داریم که این آمار دوشنبه بروزرسانی می‌شود.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی هیچ راهی جز رعایت دقیق دستورالعمل‌ها نداریم و برگزاری مهمانی، دورهمی‌ها و تجمع در فضا‌های سربسته بسیار خطرناک است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  گفت: امسال به دلیل شرایط  کرونایی نمی توان افطاری دادن را به شرایط کل عادی انجام داد و اگر مردم می‌خواهند افطاری بدهند، به صورت بیرون‌بر باشد و به صورت خشک تحویل نیازمندان داده شود.

آخرین خبرها از واکسن‌های ایرانی کرونا

وی افزود: خوشبختانه تولید داخلی واکسن به مراحل خوبی رسیده است. واکسن شفافارمد یا همان واکسن کووایران برکت در آستانه ورود به فاز سوم قرار دارد و اگر فاز سوم با موفقیت به اتمام برسد ما می‌توانیم دیگر از این شرکت‌ها واکسیناسیون را به طور کامل دریافت کنیم و واکسیناسیون سریع را انجام دهیم.

رئیسی ادامه داد: واکسن موسسه رازی در آستانه ورود به فاز دو است و واکسنی که وزارت دفاع به اسم «میلاد دارو نور» تولید می‌کند در آستانه ورود به فاز دوم است. همچنین واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور با کوبا در آستانه ورود به فاز سه است. واکسن سیناژن هم در مرحله اخذ تاییدیه کمیته بالینی است‌. این خبر خوبی است که نشان دهنده مراحل امیدوار کننده واکسن تولید داخل است و اگر سازمان غذا و دارو تاییدیه لازم را بر اساس کارآزمایی بالینی بدهد. امیدواریم حداقل یک یا دو واکسن ساز از تیرماه به صورت انبوه واکسن در اختیار ما قرار بدهند.

واردات حدود ۱.۹ میلیون دوز واکسن کرونا به ایران

وی با اشاره به آمار واکسن‌های وارداتی به ایران گفت: تاکنون حدود ۴۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، ۶۵۰ هزار دوز از کشور چین، ۱۲۵ هزار دوز از هندوستان دریافت کردیم که البته قرار بود ما از این کشور ۵۰۰ هزار دوز واکسن بگیریم که تاکنون ۱۲۵ هزار دز تحویل داده شده است‌ و از کشور کره جنوبی حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسن واکسن آسترازنکا  تحویل گرفتیم و در مجموع یک میلیون و ۸۹۵ هزار دز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است.

پایان واکسیناسیون فاز اول کرونا تا ۱۰ روز آینده 

رئیسی گفت: چون واکسن‌ها دو دزی تزریق می‌شود تاکنون واکسیناسیون قریب به ۵۰۰ هزار نفر را انجام داده ایم و امیدواریم ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده واکسیناسیون فاز اول شامل کادر بهداشت و درمان، گروهی از بیماران صعب‌العلاج، بیماران سرطانی و افراد در خانه سالمندان را بتوانیم به اتمام برسانیم  و از اواسط اردیبهشت ماه وارد فاز دوم واکسیناسیون شویم.

 

نظر شما