شناسهٔ خبر: 46712244 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مشاور بانک جهانی در گفتگو با بازار:

تحریمهای ایران در بهترین حالت تعلیق می شود نه لغو| آمریکا به توافق با ایران نیاز دارد

«حسین عسکری» با اشاره به تلاش اسرائیل برای خالی کردن دست ایران در مذاکرات هسته ای گفت تحریمهای ایران در بهترین حالت ممکن از سوی امریکا تعلیق می شود و نه لغو.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل:  نشست کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و گروه ۴+۱ روز پنجشنبه در وین ادامه یافت. ایران اعلام کرده که ابتدا باید تحریمها توسط آمریکا رفع شود و ایران راستی آزمایی کند و سپس ایران از کاهش تعهدات برجامی خود عقب نشینی کند.

آمریکا هم خواستار پیش بردن طرح «گام به گام» است. این در حالی است که ایران بر عدم فرسایشی شدن مذاکرات و رفع سریع تحریمها تاکید دارد.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در این خصوص بعد از نشست روز پنج شنبه بیان داشت میل و فرصت مذاکرات فرسایشی را نداریم. اروپایی ها باید جدیت خود را در مذاکرات عملاً نشان دهند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «حسین عسکری» استاد دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می کنند. عسکری استاد تجارت بین الملل و امور بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و رئیس موسسه تحقیقات و مدیریت جهانی و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث های او در دانشگاه جورج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

*پس از اقدام مخرب اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای نطنز ایران، نشست وین به کار خود ادامه داد. چرا طرفین ترجیح دادند نشست ادامه پیدا کند؟
ایالات متحده و اروپایی ها این هدف را دنبال می کنند که مانع از داشتن سلاح هسته ای در ایران شوند. بنابراین آنها می دانند که دیپلماسی تنها راه پربار برای پیشرفت است. ایران نیز نیاز به رفع تحریم ها دارد. هر دو طرف می خواهند راهی به جلو پیدا کنند.

*یکی از اهداف اسرائیل از این اقدام گرفتن برگ برنده ایران در مذاکرات بود. این موضوع کمک بزرگی برای آمریکا بود. با توجه به اعلام شروع غنی سازی ۶۰ درصد از سوی ایران، آیا تصور می کنید اسرائیل به هدف خود رسید؟ یعنی آیا توانست دست ایران را در مذاکرات خالی کند؟
بدون شک اسرائیل می خواست مذاکرات را از خط خارج کند. تا بر موقعیت مذاکره ایران تأثیر منفی بگذارد. اگر ایران نتواند مثل قبل غنی سازی کند، قدرت آن در مذاکرات آسیب می بیند و آمریکایی ها و اروپایی ها زمان بیشتری می خرند. اما اکنون که ایران تا ۶۰ درصد غنی سازی خواهد کرد، ممکن است اقدامات تروریستی اسرائیل نتیجه عکس بدهد.

*نماینده چین در نهادهای بین‌المللی در وین اتریش گفت که گروه کارشناسی هسته‌ای که وظیفه مشخص کردن اقدامات ایران برای بازگشت به برجام را دارد بسیار جلوتر از گروه کارشناسی لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد. به نظر شما دلیل این امر چیست؟
چینی ها به وضوح در حال توسعه روابط نزدیکتر با ایران هستند. آنها همچنین واقع بین هستند. ایران از نظر سیاسی نمی تواند اولین قدم را در جهت احیای برجام بردارد. این ایالات متحده بود که توافق نامه امضا شده را ترک کرد و تحریم های جدیدی اعمال کرد. بنابراین ایالات متحده مجبور است تحریم ها را لغو کند یا حداقل موافقت کند که همزمان همه تحریم های مجدد و جدید را لغو کند در حالی که ایران تعهدات خود را بازیابی می کند.

*استراتژی بایدن برای رفع تحریمهایی که ذیل برچسب تروریسم، سلاح کشتار جمعی و مباحث حقوق بشر قرار گرفته چیست؟ آیا آنها را لغو خواهد کرد یا تعلیق؟
"تحریم های جدید اعمال شده توسط ترامپ مشکلی برای بایدن است. اگر آنها را بردارد یا تعلیق کند، باید تأیید کند که ایران در هیچ یک از تخلفاتی که شما ذکر می کنید، درگیر نبوده است. اما این امر باعث می شود که بایدن با جمهوری خواهان و حتی تعدادی از دموکرات ها روبرو شود که توانایی پرداختن به آنها را ندارد. بنابراین در بهترین حالت او می تواند تحریم های جدید اعمال شده توسط ترامپ را به حالت تعلیق درآورد. در واقع ، ترامپ برای چند سال آینده چاه روابط با ایران را بیشتر مسموم کرده است.

*ایران اعلام کرده فرصتی برای مذاکرات فرسایشی ندارد و سریعتر باید به جمع بندی رسید. به نظر شما چرا طرف مقابل ایران تمایل به فرسایشی کردن مذاکرات دارد؟
ایران برای تحریک اقتصاد خود و واردات برخی اقلام ضروری ، مخصوصاً داروها و تجهیزات پزشکی که به شدت مورد نیاز است، در اسرع وقت به رفع تحریم ها نیاز دارد. در عین حال، اگر مذاکرات طولانی شود، ایران می تواند غنی سازی خود را تقویت کند و بنابراین دست مذاکره خود را تقویت کند. تا آنجا که به ایالات متحده مربوط می شود، ممکن است احساس کند که ایران ممکن است تقاضای خود را برای بازگشت به برجام کاهش دهد زیرا اقتصاد آن بیش از پیش رو به وخامت است.

نظر شما