شناسهٔ خبر: 46711958 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

کسب و کارهای نوین بر پایه اینترنت اشیاء

صاحب‌خبر -

* مصطفی یحیایی

تا به امروز هرگاه فناوری نوینی وارد کسب و کارها شده، باعث نگرانی بسیاری از افراد به دلیل از بین رفتن مشاغل سنتی گذشته شده است. البته این موضوع سبقه ای بسیار قدیمی دارد و در گذشته با تولید اولین ماشین بخار، مردم معتقد بودند که دوران کار یدی و مشاغل پرزحمت به سر آمده است.در حالیکه موتور بخار با تحولی بزرگ در زندگی بشریت، علاوه بر پایان دادن بسیاری از مشاغل دستی ،منجر به ایجاد مشاغل جدید در بخش های مختلف کارخانجات و صنایع گوناگون شد. ترس و نگرانی افراد در جهانی پر از تغییرات تکنولوژیکی همچنان ادامه دارد. پدیده ی اینترنت اشیاء (IoT) در دوره ی کنونی نیز همه‌ ی دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات را فراگرفته است و چنانچه مشاغل سنتی خود را با این تکنولوژی بروز ننمایند، بزودی 

کسب و کارهای نوین جایگزین شان می شود.
در واقع اینترنت اشیاء آمده است تا با هوشمند کردن تمام ابعاد انسان ،تحولی عظیم در این کره ی خاکی ایجاد نماید و با راهکارهای هوشمند خود در همه‌ ی ابعاد زندگی بشر رخنه کرده و نوید بخشِ آینده‌ای بهتر، دلپذیر و آسوده تر باشد. از انرژی هوشمند گرفته تا کشاورزی هوشمند، دامپروری هوشمند، خانه و ساختمان هوشمند، حمل‌ ونقل هوشمند، سلامت هوشمند و به ‌طور کلی شهرهای هوشمند ایجاد نماید تا کسب ‌وکارهای سرتاسر جهان  جذب ویژگی‌های بی ‌مانند این جلوه‌ از فناوری شوند. شاید تلفن‌ها و تلویزیون‌ های هوشمند ابتدای این راه باشند اما وسایل دیگری مثل اتومبیل، لوازم آشپزخانه یا بخش‌های یک منزل مسکونی و در نهایت همه چیز می‌تواند به کمک این فناوری براحتی به اینترنت متصل شود. گویا در آینده ای نه چندان دور لوازم متصل به اینترنت برای تأمین داده ‌ها از انسان ها بی نیاز خواهند بود و این امر سبب بوجود آمدن هزاران فرصت جدید کسب و کار خواهد شد. اینترنت اشیاء در آینده چالش‎های بسیاری را حل خواهد کرد و با بسیاری از تکنولوژی‎های دیگر که خود را با آن سازگار خواهند کرد و استراتژی‎های خود را براساس آن تعیین خواهند کرد، به حل مشکلات و افزایش کیفیت زندگی بشر خواهد پرداخت.
احتمالا بهترین مثال برای تعامل اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، خودروهای خودران است که توسط شرکت تسلا پیاده‌ سازی شده‌ است. این خودروها از هوش مصنوعی برای پیش ‌بینی رفتار خودرو و عابران استفاده می‌کنند. علاوه‌ بر این، تمام خودروهای تسلا زیر نظر یک شبکه کار می‌کنند، بنابراین وقتی یک خودرو چیزی یاد می‌گیرد، خودروهای دیگر نیز آن را یاد می‌گیرند. یا جارو برقی های خودکار که با در دست داشتن نقشه ی خانه، کار می کند. 
قطع به یقین اینترنت اشیا ،مزایای ییشماری را برای کسب و کارها ایجاد خواهد کرد. چرا که داده های بیشتر، فرصت های کاری بیشتری را پیش رو قرار خواهد داد. 
فرصت های جدیدی مانند تعمیرات پیشگیرانه، 
به روزآوری یا ارتقاء محصولات و موقعیت یابی و دنبال کردن دارایی ها را برای سرمایه گذاری های جدید یا گسترش سرمایه گذاری همگی از مزایای رو به رشد اینترنت اشیاء هستند. درکنار نیازهای جدیدی که با اضافه شدن محصولات نرم‌ افزاری جدید خلق می‌شود نباید از فرصت منحصربه‌ فرد این موقعیت برای خلق مدل‌ های کسب‌ و کار اینترنت اشیا غافل شد. چرا که این حوزه می تواند بستر مناسبی برای راه اندازی بسیاری از استارت آپ های جوان باشد.
کارآفرینان جوان این حوزه به خوبی می دانند، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کسب ‌و کار موفق سازگار شدن با آخرین و ارزشمندترین تکنولوژی‌های روز است. در سرتاسر جهان بیش از ده ها بیلیون دستگاه مجهز به اینترنت اشیاء در حال بکارگیری است و البته این میزان به شدت در حال افزایش است. این خود زنگ تلنگری مهم برای تجارت‌ها و کسب و کارهای متفاوت است که به آنها هشدار 
می ‌دهد باید هرچه زودتر در این راستا وارد عمل شوند و تغییرات لازم را در راستای بروز رسانی و ارائه خدمات اینترنت اشیا انجام دهند تا ازین گردونه ی رقابت تنگاتنگ حذف نشوند.

 

نظر شما