شناسهٔ خبر: 46707058 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

واشنگتن پست:

پیام های اعلام پایان حضور آمریکا در افغانستان / خاورمیانه دیگر اولویت اصلی کاخ سفید نیست؛ بایدن خود را از اسرائیل و سعودی دور کرده است

یک مقام ارشد دولت بایدن روز سه شنبه گفت: رئیس جمهور عمیقا معتقد است که برای مقابله با تهدید‌ها و چالش‌های سال ۲۰۲۱ برخلاف تهدیدات سال ۲۰۰۱ ما باید انرژی، منابع، پرسنل، توان سیاست خارجی و رهبری امنیت ملی خود را بر این تهدیدات متمرکز کنیم، تهدیداتی که بیشتر امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واشنگتن پست نوشت: رئیس‌جمهور بایدن پیش‌تر شاهد حضور روسای جمهوری در قدرت بوده که برای کشور اهداف بسیاری در خارج از مرز‌ها تعیین کرده بودند، اما در نهایت درگیر مشکلات طولانی مدت شدند. بایدن اکنون که خود رئیس جمهور شده، مصمم است که از همان سرنوشت جلوگیری کند. تعهد وی برای پایان دادن به جنگ دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان بهترین مثال کنونی است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: بایدن جنگ علیه طالبان را مانعی برای مقابله با تهدید‌های بزرگتر مانند چین، تغییرات آب و هوایی، بیماری همه گیر ویروس کرونا می‌داند. او طالبان را یک تهدید تروریستی می‌داند که در طی دو دهه پس از حملات جنگ افغانستان به طور قابل توجهی جهش یافته است. رئیس جمهور جدید آمریکا البته همچنان بر رفع تهدیدات روسیه و مقابله با کاهش نفوذ آمریکا در خارج از کشور متمرکز است.

بایدن چهارشنبه برنامه‌های خود را برای خروج همه نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، بیستمین سالگرد حملات القاعده به ایالات متحده که از خاک افغانستان برنامه ریزی شده بود، ارائه داد. این اعلامیه قول مبارزات انتخاباتی بایدن برای خاتمه دادن طولانی‌ترین جنگ کشور را تحقق بخشید و مطابق نظر وی است که اگر ژنرال‌ها شلیک کنند، جنگ‌ها ماندنی می‌شوند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز سه شنبه گفت: رئیس جمهور همچنان معتقد است که هیچ راه حل نظامی برای افغانستان وجود ندارد، ما مدت زیادی است که در آنجا هستیم بنابراین ایشان معتقد است که باید منابع خود را متمرکز کرده و با تهدید‌هایی که امروز، ۲۰ سال پس از آغاز جنگ، با آن روبرو هستیم مقابله کنیم.

تصمیمات بایدن در روز‌ها و هفته‌های اخیر کاملاً نشانگر اعتقاد او برا این است که آمریکا باید تمرکز خود را به سایر مناطق کره زمین، به ویژه آسیا تغییر دهد.

این اظهارات چهارشنبه دو روز قبل از آن که بایدن میزبان یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن اولین رهبر خارجی برای بازدید از کاخ سفید بایدن باشد، منتشر شد. این جلسه با نخست‌وزیر ژاپن بیشتر به تهدیدات چین متمرکز خواهد شد.

این دیدار همچنین در حالی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رود جان کری، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه تغییرات آب و هوایی به زودی به اولین مقام ارشد دولت بایدن تبدیل خواهد شد که از چین دیدار می‌کند. این تحولات همچنین یک روز بعد از آن صورت می‌گیرد که بایدن، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای اجلاس آینده نشست تغییرات اقلیمی دعوت کرد. بایدن از پوتین و شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای شرکت در نشست تغییرات آب و هوایی تحت حمایت آمریکا در اواخر ماه جاری دعوت کرده است.

به گفته مشاوران سیاست خارجی بایدن، این تلاش‌ها با توجه به سال‌ها تنش و رقابت آمریکا با این دو کشور به اندازه کافی چالش برانگیز است.

سه رئیس جمهور تلاش کردند و نتوانستند جنگ افغانستان را به اتمام برسانند. در دوره رئیس جمهور اوباما که شخص بایدن معاون رئیس جمهور بود جنگ افعانستان حتی گسترش قابل توجهی هم یافت. بایدن با طرح پنتاگون برای افزودن بر تعداد نیرو‌های آمریکایی در سال ۲۰۰۹، اولین سال آغاز دولت اوباما-بایدن، مخالفت کرده بود. اکنون بایدن در کمتر از ۳ ماه از روی کارآمدن این فرصت را پیدا کرده که بر اساس نظرات و اعتقاد دیرینه خود در راستای پایان جنگ افغانستان عمل کند.

یک مقام ارشد دولت بایدن روز سه شنبه گفت: رئیس جمهور عمیقا معتقد است که برای مقابله با تهدید‌ها و چالش‌های سال ۲۰۲۱ برخلاف تهدیدات سال ۲۰۰۱ ما باید انرژی، منابع، پرسنل، توان سیاست خارجی و رهبری امنیت ملی خود را بر این تهدیدات متمرکز کنیم، تهدیداتی که بیشتر امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازد.

این تئوری درمورد تلاش‌های بایدن برای کاهش حضور در خاورمیانه به عنوان اولویت اول مصداق پیدا می‌کند، البته به استثنای تمرکز بر برنامه هسته‌ای ایران. بایدن خود را از سران اسرائیل و سعودی دور کرده و برخلاف بسیاری از اسلاف خود که هدفشان آوردن صلح به خاورمیانه بود، هیچ حرکتی برای اغاز گفتگو‌های صلح بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها کلید نزده است.

بایدن برخلاف روئسای جمهور ده‌های اخیر امریکا، پس از دهه‌ها تجربه نشات گرفته از نظارت بر روسئای جمهور که موفق و ناکام بوده اند، به کاخ سفیده آمد است. او مشخص ساخته که می‌خواهد از تجربه‌های گذشته درس بگیرد.

بایدن همچنین تلاش می‌کند تا این دیدگاه قدیمی را که ارتش آمریکا در افغانستان اغلب با دشمنی اشتباه می‌جنگد را مورد تایید قرار دهد. در واقع منظور از دشمن اشتباه شورشیان طالبان هستند که به جای تروریست‌های متولد خارجی که این عملیات در ابتدا هدفش اساسا کنارزدن آنان بود، هدف قرار گرفتند.

رئیس جمهور همچنین گفته است که نیرو‌های آمریکایی ناخواسته بخشی از این مشکل شدند و وی اظهار داشته که راه حل مقابله با این مشکل این نیست که نیرو‌های آمریکایی بیشتری اضافه شود.

مقامات آمریکایی روز سه شنبه گفتند که روند عقب نشینی نیرو‌ها پیش از موعد اول ترامپ در ماه مه آغاز می‌شود و تا ماه‌های تابستان هم ادامه خواهد داشت. این مقامات همچنین تاکید داشتندکه تفاوت اساسی با طرح خروج ترامپ هماهنگی با متحدان ناتو و سایر شرکا و تدوین برنامه‌ای برای یک خروج منظم خواهد بود.

این مقام ارشد دولت بایدن گفت که تاریخ ۱۱ سپتامبر برای خروج نیرو‌ها ثابت است و بحثی برای حضور یک نیروی ضد تروریسم کوچک که یک بار در نظر گرفته شده بود تا به منظور جلوگیری از احیای مجدد القاعده یا تهدیدات مشابه باقی بماند وجود ندارد.

بایدن تا همین اواخر ماه فوریه در حال بررسی این گزینه بود که تعدادی نیرو در افغانستان باقی بگذارد، اما سرانجام نتیجه گرفت که چنین تصمیمی باعث خواهد شد که آمریکا همچنان درگیر افغانستان بماند.

برخی از جمهوری خواهان از جمله میچ مک کانل (R-Ky.) رهبر اقلیت سنا، بایدن را متهم کردند که دولت منتخب افغانستان را فروخته یا منافع امنیتی آمریکا را با بیرون کشیدن قبل از تامین شرایط امنیتی افغانستان، به خطر می‌اندازد.

سناتور لیندزی گراهام (R-S.C) طرح عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را یک فاجعه در حال انجام خواند.

گراهام گرچه متحد قدرتمند ترامپ بود، اما با طرح ترامپ برای خروج کامل از افغانستان مخالفت کرد. او از باقی گذاشتن یک نیروی ضد تروریسم آمریکایی در افغانستان پشتیبانی می‌کند.

گراهام در بیانیه‌ای گفت: خروج کامل از افغانستان احمقانه و خطرناک است. رئیس جمهور بایدن، در واقع، بیمه نامه‌ای را در برابر ۱۱ سپتامبر دیگر لغو خواهد کرد.

در این بین برخی از جمهوری خواهان مانند سناتور تد کروز از تگزاس و برخی دیگر از گروه‌های کهنه سرباز همگی از این تصمیم رئیس‌جمهور برای پایان دادن به جنگ در افعانستان حمایت کرده‌اند.

جان سولتز، توئیت کرد: کلمات به اندازه کافی نمی‌توانند رنج و درد عظیمی که سربازان و خانواده‌های آن‌ها پس از اعزامشان به افغانستان متحمل می‌شدند را طی دو دهه جنگ در این کشور بیان کنند.

سناتور کریس مورفی (D-Conn) روز سه شنبه در توییتی نوشت: حامیان این جنگ بی پایان ۱۵ سال است که می‌گویند اگر ما فقط کمی بیشتر در افغانستان بمانیم، طالبان سرانجام از جنگ منصرف شده و دولت افغانستان دست بالا را پیدا خواهد کرد.

آنتونی کوردسمن، یک تحلیلگر امنیتی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، روز سه شنبه نوشت که خروج آمریکا از افغانستان دارای مزایای مهم استراتژیک با خطر نسبتاً کم خواهد بود. کوردسمن همچنین افزود: این یک فاجعه خواهد بود، اما زمان آن رسیده است که دست به این اقدام استراتژیک زد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما