شناسهٔ خبر: 46704861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت:

به رشد کمی و کیفی انجمن‌های علمی‌دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی رسیده‌ایم

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در نشست هم اندیشی با موضوع انجمن‌های علمی‌دانشجویی گزارشی از تعداد انجمن‌های علمی و همچنین فعالیت این انجمن‌ها در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه کرد و گفت: رشد کمی و کیفی انجمن‌های علمی دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از نقاط قوت در سالهای اخیر بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا تهران، نشست هم‌اندیشی مشترکی میان دکتر «علی اکبر حقدوست»، دکتر « سیماسادات لاری»  و نیز دکتر « فرید نجفی» معاونان « آموزشی»، «فرهنگی و دانشجویی» و «فناوری و تحقیقات» وزارت بهداشت با موضوع انجمن‌های علمی دانشجویی و راهکارهای گسترش فعالیت‌های این نهاد دانشجویی و همچنین بحث و تبادل نظر در خصوص هم‌افزایی سه نهاد « انجمن‌های علمی»، «کمیته تحقیقات دانشجویی» و «دفاتر استعدادهای درخشان»  دانشگاه‌های علوم پزشکی،  صبح روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه در سالن اجتماعات معاونت آموزشی برگزار شد.

در این نشست، دکتر حسن زائری لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در جمع حاضران گفت: ایجاد سامانه انجمن‌های علمی دانشجویی، تشکیل بانک اطلاعاتی در خصوص این انجمن‌ها و همچنین ایجاد بسترهای مناسب برای برگزاری سمینارها، همایش‌ها، کارگاه‌ها، استارت آپها و کمپین‌ها در سطح ملی از جمله برنامه‌های ما در این راستا بوده است. ضمن اینکه در طی دو سال گذشته در راستای تشکل انجمن‌های علمی دانشجویی کشوری نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

زائری لطف با اشاره به اینکه  بیش از ۳۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در سطح کل کشور عضو انجمن‌های علمی دانشجویی هستند، اظهار کرد: حمایت‌های مادی و معنوی از این انجمن ها از جمله وظایف ذاتی ما در ستاد و دانشگاه های علوم پزشکی است.

وی بر لزوم همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی با سایر نهادهای دانشجویی تاکید کرد و گفت:  بدون شک حمایت از انجمن‌های علمی  دانشجویی، هم افزایی قابل توجهی را در راستای رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد خواهد کرد.

هدایت انجمن‌های علمی باید همواره به سمتی کارافرینی و خودکفایی باشد

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هدایت انجمن‌های علمی باید همواره به سمت کارآفرینی و  خودکفایی باشد، اظهار کرد: باید در راستای تولید علم، از طریق این انجمن ها گامهای محکمی برداریم.

زائری لطف همچنین به مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص فعالیت انجمن‌های علمی اشاره کردو گفت: واگذاری طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی به انجمن‌های علمی، فراهم کردن زمینه برای استفاده مطلوب از امکانات، تجهیزات، متخصصان و کارشناسان در جهت اجرای برنامه های مورد نظر و همچنین مهیا کردن امکان بازدیدهای علمی محققان و متخصصان و نیز همکاری در برگزاری کنفرانس، سمینار و کارگاههای آموزشی از دیگر مطالبات دانشگاهها در این زمینه است.

وی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌ها و موضوعات مهمی که همواره در معاونت فرهنگی و دانشجویی جزو برنامه‌های اصلی ماست، موضوع انجمن‌های علمی دانشجویی و راه کارهای تقویت و توسعه این انجمن‌ها در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. خوشبختانه طی چند سال گذشته، روند رو به رشدی به لحاظ کمی و کیفی در حوزه انجمن‌های علمیدانشجویی داشته‌ایم و به لحاظ تعدد و تنوع این انجمن‌ها در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم

این مقام مسوول با اشاره به اینکه ۷۳۸ انجمن علمی دانشجویی فعال در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، در زمینه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی، مشغول به فعالیت هستند، گفت: فعالیت این انجمن‌ها را باید به فال نیک گرفت چرا که آنها در سطح کشور، حدود ۳۷ هزار نفر عضو دارند و خوشحال هستیم که این تعداد قابل توجه دانشجو و پژوهشگر در انجمن‌های علمی‌دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت‌های خود را با علاقه و عشق خاصی انجام می‌دهند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: انجمن‌های علمی‌دانشجویی باید فعالیت‌های خود را به سمت کارآفرینی، تولید علم و انجام طرح‌های تحقیقاتی برای حل مسائل دانشگاه و خارج از آن سوق دهند. با توجه به اینکه فعالیت‌های آموزشی و  پژوهشی در انجمن‌ها داوطلبانه است، فرآیند کسب دانش در انجمن‌های علمی از جذابیت بیشتری برای دانشجویان برخوردار است. از این رو هرچه بیشتر بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم تا دانشجویان بیشتری داوطلبانه در فعالیت‌های علمی و پژوهشی شرکت کنند، ایده‌ها و توانایی‌های بیشتری شناسایی خواهد شد.

نظر شما