شناسهٔ خبر: 46704469 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تشریح کرد

اقدامات شهرداری برای مقابله با آلودگی های پرتوی و شیمیایی

معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفت که به زودی مطالعات پایش شیمیایی و پرتویی در تهران به نتیجه خواهد رسید و خروجی مطالعات روشن می کند که چگونه باید چشمه های انتشار مواد شیمیایی و پرتوی در تهران را رصد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اسماعیل سلیمی معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در توضیح برنامه های معاونت آمادگی سازمان در سال جدید، درباره برنامه های شهرداری برای بوی بدی که گاهی در تهران منتشر می شود، گفت: ما در سازمان مدیریت بحران مطالعات پایش شیمیایی و گازهای خطرناک را امسال به نتیجه خواهیم رساند.

وی ادامه داد: مطالعات پایش پرتویی و خطرات هسته ای هم که سال قبل شروع کرده بودیم در سه ماه اول امسال به نتیجه می رسد و در کنار این ، کارگروه پایش کارگروه پایش شیمیایی تهران را راه اندازی کرده ایم و هماهنگی های خوبی انجام شده است. با فعالیت های این کارگروه ها مشخص خواهد شد که تهران چقدر به حسگرهای شیمیایی و پرتوی نیاز دارد تا منابع انتشار محتمل مواد شیمیایی و پرتویی مشخص شود. 

سلیمی افزود: ردیابی ها در زمینه مواد شیمیایی و پرتویی به تیم های مقابله با حوادث کمک می کند که در صورت بروز اتفاقاتی مثل حادثه کلینیک سینا اطهر، احتمال انتشار مواد خطرناک را رصد کنند. علاوه بر اینها در صورت نصب حسگرهای لازم در نقاط مختلف تهران در صورت بروز مسائلی مثل انتشار بوی بد، عوامل و چشمه های انتشار بو به سرعت شناسایی و با آن مقابله می شود. 

وی گفت: سازمان مدیریت بحران در سال گذشته تعدادی حسگر پرتویی خریداری کرده است و هم اکنون کارشناسان در صورت بروز حوادث می توانند از این حسگرها برای پایش پرتوی محل حادثه استفاده کنند. 

وی در ادامه درباره هوشمندسازی سامانه های مرتبط با وظایف سازمان پیشگیری و مدیریت بحران هم گفت: امسال بر اساس برنامه ای که داریم سه سامانه مدیریت بحران را هوشمند خواهیم کرد. یکی از اینها ، سامانه هوشمند مقابله با زلزله است که می تواند هم به صورت محلی در مواقع بحرانی به ما کمک کند و هم در مقیاس بین الملل کارایی دارد . به این شکل که تیم های امداد و نجات موقعیت خود و نیازهایشان را به فرمانده میدان توسط این سامانه اعلام می کنند و مدیریتی یکپارچه روی عملیات امداد و نجات اعمال می شود و از سوی دیگر هم هر تیمی که عملیاتش در موقعیتی به اتمام رسید با اعلام اتمام کار ، از طریق نرم افزار به موقعیت دیگری اعزام می شود. 

وی افزود: سامانه دیگری که امسال هوشمند خواهد شد ، سامانه مدیریت منابع در پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران است همان طور که می دانید 300 هزار قلم در این پایگاه های مدیریت بحران موجود است که برخی تاریخ مصرف دارند و برخی باید تعمیر و بروزرسانی شوند. این سامانه می تواند وضعیت اقلام موجود را مشخص کند علاوه بر این،  تیم های امداد و نجات می توانند در حین عملیات از طریق این سامانه درخواست امکانات بدهند و از نزدیک ترین نقطه امکانات لازم برایشان ارسال شود.

سلیمی گفت: یکی دیگر از خدمات این سامانه، این است که تجهیزات را پایش می کند و در نگهداری و تعمیرات لازم این سامانه کمک شایانی خواهد کرد. با استفاده از این سامانه این اطمینان وجود خواهد داشت که تجهیزات آماده به کار باشند و یا اگر به جایی اعزام شده اند، موقعیت آنها مشخص باشد. البته امسال بر اساس تصمیماتی که گرفته شده است ، یک پیمانکار واحد برای تعمیر و نگهداری تجهیزات مدیریت بحران برای کل شهر تهران بکارگیری می شود تا اطلاعات دقیقی در این باره وجود داشته باشد. 

به گفته وی، تهران هم اکنون 103 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران دارد و ده پایگاه جدید هم در دست احداث است. 

معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری در ادامه گفت: نرم افزار دیگر که کارهای مقدماتی آن انجام شده است، سامانه DSS دی اس اس است که در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی برای حوزه مدیریت بحران است که با فعال شدن این سامانه نظام تصمیم گیری از پایین به بالا خواهد بود و کارشناسان و اعضای گروه های دوام که آموزش دیده و عضو این سامانه خواهند شد و می توانند نظر و ایده خود را در آن مطرح کنند و بعد از بررسی آن ایده توسط کارشناسان مربوطه برنامه ریزی برای انجام آن آغاز می شود.

سلیمی اظهار کرد: این سامانه می تواند نظام تصمیم گیری از پایین به بالا را فعال کند و به نوعی در جهت تقویت نظام تصمیم گیری دموکراتیک عمل می نماید. این سامانه به صورت نرم افزاری است و اعضای آن می توانند نظرات خود را در آن مطرح کنند. اگر در میان مردم هم کسی نظری در زمینه مدیریت بحران داشت میتواند با انتقال آن به کارشناسان نواحی مدیریت بحران و اعضای گروه دوام معضل محل زندگی خود را در حوزه بحران و یا ایده خود را به در سامانه ثبت نموده و زمینه تبدیل آن به برنامه و پروژه فراهم  نماید. این سامانه کمک خواهد کرد که اعتبارات شهرداری تهران در حوزه بحران مشکلات واقعی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند هزینه شود. 

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، سلیمی درباره برنامه های جدید سازمان مدیریت بحران برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر در مواقع بحرانی در تهران گفت: متولی عملیاتی در این زمینه ، معاونت خدمات شهری است لکن تهران برای مقابله با بحران ها به 5 پهنه تقسیم بندی شده است و هر پهنه ای که احتمال آب گرفتگی در آنها وجود داشته باشد موتورپمپ های مخصوص جمع آوری آب های سطحی در نقاط آب گرفتگی حاضر خواهد بود تا در صورت ضرورت مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، علاوه بر این امسال با اعتباری که در نظر گرفته شده ، مقرر شده است که سیل بند های مخصوص سیل های و آب گرفتگی های محدود خریداری و در مواقع لازم استفاده شود. این سیل بندها ساختاری اسفنجی دارند و با جذب آب مسیر حرکت آن را تغییر می دهند این سیل بندها در موقعیت هایی مثل ورودی متروها و یا برخی معابر قابلیت استفاده خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما