شناسهٔ خبر: 46704099 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظرفیت سد کلان ملایر تکمیل شده است

همدان- ایرنا- مدیر امور منابع آب ملایر گفت: با توجه به بارندگی‌ها و کنترل سیلاب‌ها به‌ویژه در فصل زمستان، هم اکنون ظرفیت سد کلان صددرصد پُر است و در حال حاضر سد خروجی ندارد.

صاحب‌خبر -

«محمد مظفری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قبل از سال جدید طبق تصمیم کمیته بحران استان همدان مقداری از ظرفیت آب سد برای کنترل سیلاب‌های احتمالی تخلیه شد.

وی با بیان اینکه چند مورد سیلاب که در حوزه سد کلان داشتیم، افزود: با کنترل این سیلاب‌ها دوباره حجم سد پر شد و در حال حاضر خروجی‌های سد کلان بسته شده است.

مدیر منابع امور آب ملایر با اشاره به کاهش بارندگی‌های امسال گفت: در این راستا ورودی و خروجی سد با توجه به بارندگی‌ها کنترل و در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.

مظفری یادآور شد: قبل از عید در یک مقطعی خروجی سد کلان یک مترمکعب در ثانیه باز شد تا با این اقدام آب‌های بی‌کیفیت و زیرین سد خارج  و آبی که تازه وارد می‌شود، جایگزین شود.

وی با اشاره به لایه‌بندی حرارتی متداول در سدها که موجب بی‌کیفیتی آب می‌شوند گفت: با این اقدام و کنترل خروجی سد، از این مشکل و مشکلات بعدی و همچنین بی‌کیفیت شدن آب سد جلوگیری می‌شود.

مدیر منابع امور آب ملایر مقدار آب ذخیره شده در سد کلان را در حال حاضر ۴۵.۲ میلیون متر مکعب عنوان کرد که برای بخش شرب، صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مظفری با اشاره به اینکه از روزهای گذشته آب سد کلان برای استفاده شرب شهروندان ملایری وارد مدار شده است بیان کرد: هر سال بخش زیادی از آب سد کلان سر ریز می‌کرد، اما هم اکنون با افتتاح تصفیه‌خانه و خط انتقال آب، ذخیره این سد برای تامین آب شرب شهر ملایر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی سد کلان را سرمایه‌ای برای آینده شهر ملایر دانست و گفت: در حال حاضر سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر از سد کلان تامین می‌شود که در افق ۱۴۱۵ پیش‌بینی شده ۳۰ میلیون مترمکعب از آب شرب مورد نیاز مردم ملایر از سد کلان تامین شود.

مظفری تامین سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر، تامین چهار میلیون مترمکعب حق آبه‌های کشاورزی پایین دست سد، تامین نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند و حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب سهم زیست محیطی را از اهداف مهم احداث سد کلان در شهرستان ملایر برشمرد.

به گزارش ایرنا، سد کلان ملایر با ظرفیت ۴۵ میلیون متر مکعب حجم آب در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده است.

نظر شما