شناسهٔ خبر: 46703730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا در خراسان رضوی روزانه تا حدود ۲۰ قربانی می‌گیرد

مشهد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مطابق آمار هفته پیش شمار جانباختگان ابتلا به ویروس کرونا در خراسان رضوی دو رقمی شده بطوری که تعداد فوت روزانه ناشی از آن به ۱۰ تا ۲۰ نفر رسیده است.

صاحب‌خبر -

دکتر مهدی قلیان‌اول عصر شنبه پس از نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به شیوع موج جدید کرونا اگر شهروندان علائمی از قبیل حساسیت، سوزش چشم، کوفتگی بدن، سردرد و بیماری گوارشی احساس کردند، فرض را بر ابتلا به کرونا گذاشته و با مراجعه به پزشک و یا مراکز جامع سلامت تست کرونا بدهند.
وی ادامه داد: حتی در صورتی که تستشان مثبت نبود باز هم خود را مبتلا به کووید۱۹ تلقی کنند مگر خلاف آن ثابت شود و همچنین اگر از نظر شغلی این امکان را دارند حتما خود را در منزل قرنطینه کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد احساس مسوولیت شهروندان را نسبت سلامتیشان موجب قطع چرخه انتقال ویروس کرونا ذکر و بیان کرد: بر اساس بررسی صورت گرفته کمتر از ۵۰ درصد اصناف به دستورالعمل تعطیلی واحدهای صنفی گروههای ۲، ۳ و ۴ تمکین کرده‌اند و حتی باوجود سهولت اعمال تعطیلی‌ها بیشتر مراکز تجاری و پاساژها نیز از تعطیلی تبعیت نکرده‌اند.  
وی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع حاشیه کلانشهر مشهد کمیته نظارتی برای طرح سلامت محله‌محور در ذیل ستاد استانی مقابله با کرونا تشکیل می‌شود.
دکتر قلیان‌اول افزود: نحوه نظارت بر مراکز مذهبی از جمله حرم مطهر امام رضا (ع) هم زیر نظر ستاد کرونا و مدیریت عالی آستان قدس رضوی انجام می‌شود. 
وی ادامه داد: فردا یکشنبه ۲۹ فروردین ماه جاری ۳۳ هزار دوز واکسن کرونا تحویل خراسان رضوی می‌شود و بطور عملی واکسیناسیون کادر درمان در این استان خاتمه خواهد یافت. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روند افزایش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: هم‌اینک تعداد کل بیماران بستری ناشی از کرونا در بیمارستانهای این استان هزار و ۴۲۴ نفر است. این تعداد ابتدای امسال ۴۸۰ نفر بود یعنی شمار بستری شدگان کرونا در خراسان رضوی سه برابر شده است. 

۱۳ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا ، ۱۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس همه‌گیر قرار دارند. 

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. بقیه این جمعیت توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند. 

بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت هم‌اینک ۲۵۷ شهرستان از جمله مراکز همه استانها و کلانشهرهای ایران در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارند و وضعیت ۱۲۹ شهرستان نارنجی است. ۵۱ شهرستان کشور هم در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس همه‌گیر هستند.

نمودار کنونی ابتلا و بستری ناشی از ویروس کرونا در ایران با شیب تند صعودی امتداد دارد و همه استانهای کشور با افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی مواجهند. این در حالی است که میزان عمل به پروتکلهای بهداشتی در سطح کشور همچنان پایین و نگران کننده بوده بطوری که طبق آخرین ارزیابیها این میزان تنها ۵۶ درصد است.

دو میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۴۵ نفر تا امروز ظهر امروز ۲۸ فروردین در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۶۶ هزار و ۳۲۷ نفر را تاکنون در کشورمان گرفته است.

تاکنون یک میلیون ۷۷۲ هزار و ۶۸۸ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا هم در ایران بهبود یافته‌اند.  

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۱۴۰ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۱۳۲ نفر را بیمار کرده و جان سه میلیون و ۱۲ هزار و ۱۲ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۱۱۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۷۳۰ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا نیز در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۲ میلیون ۳۰۵ هزار ۹۱۲ بیمار کووید ۱۹ و ۵۷۹ هزار و ۹۴۲ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.

پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران در جدول مبتلایان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد. 

نظر شما