شناسهٔ خبر: 46700287 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

طبق گزارش‌های اخیر؛

چالش‌های کرونایی ترویج فناوری نانو را متوقف نکرد / مشارکت ۲۹ هزار دانش‌آموز و معلم در رویداد‌های نانویی

نانوفناوری یکی از حوزه‌هایی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سطح دانش‌آموزی رشد و توسعه پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، برنامه ترویج دانش‌آموزی نانوفناوری، با اولویت قرار دادن ۳ موضوع تغییر و تحول در رویداد‌ها و برنامه‌های رقابتی و زیرساختی، توسعه تولیدات و بازار محصولات آموزشی نانو شکل گرفت.

با وجود تمامی چالش‌هایی که شیوع ویروس کرونا در سال گذشته به وجود آورد، اما روند ترویجی نانوفناوری در عرصه دانش‌آموزی ادامه یافت به طوری‌که بیش از ۲۹ هزار دانش‌آموز و معلم در برنامه‌ها و رویداد‌های مجازی ترویج دانش‌آموزی مشارکت کردند. در مجموع بیش از ۱ میلیون نفر در طول یک دهه گذشته، در رویداد‌های دانش‌آموزی این حوزه حضور داشتند.

یکی از برنامه‌های ترویجی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری برای توسعه این حوزه، برگزاری برنامه‌های رقابتی و شناسایی توانمندی‌ها از طریق برگزاری آزمون‌های دانش‌آموزی در سطح ملی است.

بر همین اساس فراخوان ثبت‌نام یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو دی ماه ۱۳۹۸ به صورت مجازی منتشر شد و اداره‌های آموزش و پرورش وپژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی سراسر کشور از این رویداد استقبال کردند. این دوره در ۳ مرحله و با در نظر گرفتن شرایط کرونا برگزار شد.

آزمون‌های آزمایشی برای کسب آمادگی شرکت در یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو به‌صورت رایگان و به‌صورت مجازی برای داوطلبان این المپیاد برگزار شد. باشگاه نانو شرکت کنندگان را برای حضوری اثربخش در این دوره آماده کرد. بنابراین، داوطلبان یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو در دوره‌های مجازی و رایگان شرکت کردند.

همچنین در زمستان ۱۳۹۸، ۷ وبینار عمومی با موضوع آشنایی با علوم و فناوری نانو برگزار شد، همچنین در مجموع ۱۹ دوره با حضور ۱۱۸۰ داوطلب در بهار و تابستان ۱۳۹۹ توسط مدرسین باشگاه نانو به‌صورت آنلاین در سایت باشگاه نانو برگزار شد.

مرحله اول یازدهمین المپیاد به صورت مجازی برگزار شد که در پایان مرحله اول، ۴۰۸ نفر از بین ۱۰۵۸۴ داوطلب توانستند نمره حد نصاب را برای ورود به مرحله دوم را کسب کنند. شرکت کنندگان از ۳۰ استان کشور توانستند به مرحله نهایی این رویداد راه پیدا کنند و استان‌های کردستان با ۱۰۵ منتخب، آذربایجان شرقی با ۵۷ منتخب و تهران با ۴۰ منتخب در صدر جدول ۳۰ استان قرار گرفتند.

پس از برگزاری مراحل اول و دوم یازدهمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو، در نهایت ۳۰ نفر برتر برای حضور در مرحله نهایی مشخص شدند. استان‏ کردستان با ۱۳ نفر دارای بیش‌ترین تعداد نفرات برتر بود و استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی از این نظر به صورت مشترک در جایگاه بعدی قرار گرفتند.


برگزاری جشنواره‌هایی در ابعاد دانش‌آموزی

یازدهمین جشنواره دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو نیز با در نظر گرفتن شرایط خاص کشور، مجازی برگزار شد. دانش‌‏آموزان طرح‌های نوآورانه خود را به شکل مجازی ارائه دادند و از آن دفاع کردند این جشنواره با هدف بهبود عملکرد نوآورانه و کار عملی دانش‌آموزان در حوزه فناوری نانو برگزار می‎شود و آن‌ها با انجام یک کار پژوهشی یا تولید محصول با شرکت در این رقابت دانش‌‏آموزی آشنا می‌شوند.


حمایت از ترویج‌کنندگان فناوری نانو در آموزش و پرورش

یکی از گام‌های ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از مروجین فناوری نانو در آموزش و پرورش در قالب حمایت از پژوهش‌سرا‌های فعال در برگزاری المپیاد و جشنواره دانش‌آموزی، و نهاد‌های ترویجی برگزارکننده سمینار‌های ترویجی و کارگاه‌های آموزشی فناوری نانو است.

بر همین اساس بود که در سال گذشته، این روند با جدیت بیش‌تری دنبال شد و با افزایش تعامل و همکاری میان باشگاه نانو و قطب نانو برنامه‌های گوناگونی در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی نانوفناوری برگزار شد.

دوره آموزشی مجازی «پنجشنبه‏‌های نانویی» و «دوره مجازی ضمن خدمت و توانمندسازی نانو برای دبیران» از برنامه‌هایی بود که سال گذشته در این راستا برگزار شد و در سال جاری نیز ادامه می‌یابد.

نظر شما