شناسهٔ خبر: 46699158 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

فرمانده پایگاه پنجم هوانیروز در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

یک قدم تا تولید بالگرد ملی فاصله داریم

سرهنگ خلبان عینی گفت: پیشرفت‌های امروز ما به برکت خون‌های پاک شهدا و تجربه پیشکسوتان دفاع مقدس است که امروزه جمهوری اسلامی را در شرایطی قرار داده‌اند که تا تولید انبوه بالگرد ملی فقط یک قدم فاصله داریم.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های دفاع‌پرس: کارنامه درخشان هوانیروز در طول هشت سال دفاع مقدس، تقریباً در میان رسته‌های مختلف نیروهای مسلح بی‌نظیر است و سابقه مشارکت فعال و تأثیرگذاری مستقیم یگان بالگردهای ارتش در همه عملیات‌های دفاع مقدس تا حدی بوده ‌که بسیاری رزمندگان در خاطرات خود نقل می‌کنند که همیشه با طنین‌انداز شدن صدای بالگردهای هوانیروز در آسمان، موجی از شادی در دل رزمندگان اسلام ایجاد می‌شد و دشمن بعثی را به‌شدت وحشت‌زده می‌کرد.

بر همین اساس، با سرهنگ خلبان «رحیم عینی» فرمانده پایگاه پنجم رزمی هوانیروز مشهد در خصوص توانمندی‌های دفاعی امروز هوانیروز و نقش‌آفرینی‌های ناگفته این رسته عملیاتی در حوزه مردم یاری به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: پیش از آنکه درباره توانمندی‌های رزمی هوانیروز بپرسم، لطفاً درباره نقش‌آفرینی‌های خلبانان هوانیروز ارتش در عملیات‌های امدادرسانی توضیح دهید.

بعد از دفاع مقدس، سلسله‌ مراتب فرماندهی در هوانیروز خود را محدود به ارتقای آمادگی دفاعی ندانسته و ضمن بروز کردن بالگردها و تجهیزات خود و انجام مأموریت‌های مختلف سازمانی محوله در منطقه مسئولیت واگذاری، امکانات بالگردی ارتش را به‌گونه‌ای به کار گرفته ‌که منفعت آن به‌صورت مستقیم و بدون واسطه متوجه مردم باشد؛ به‌ گونه‌ای که هوانیروز در حال حاضر 17 استان کشور را تحت پوشش امداد هوایی قرار داده و با هماهنگی اورژانس کشور و جمعیت هلال‌احمر، هرجا عرصه بر گروه‌های امدادی تنگ شود، تیزپروازان هوانیروز بلافاصله وارد عمل می‌شوند.

در استان خراسان رضوی هم دو فروند بالگرد ترابری 214 هوانیروز مستقر پایگاه‌های هوایی مشهد و نیشابور، به‌صورت شبانه‌روزی در حالت آماده‌باش هستند و هرکدام به شعاع 150 کیلومتر، هرجا که سانحه‌ای اتفاق بیفتد و جان هم‌وطنان درخطر باشد، وارد عمل می‌شوند و در سریع‌ترین زمان ممکن، هم‌وطنان آسیب‌دیده را به مراکز درمانی منتقل می‌کنند.

بارها اتفاق افتاده که از اورژانس کشور به ما اطلاع داده‌اند که یک مادر باردار در یک منطقه صعب‌العبور در آستانه وضع حمل است و امکان انتقال سریع این مادر به مراکز درمانی هم وجود ندارد اما در این لحظه، همکاران ما در سریع‌ترین زمان، با بالگردهای امدادی ارتش خود را به منطقه رسانده و جان مادر و نوزاد را نجات داده‌اند. باید در پایگاه حاضر باشید تا ببینید که پس از بازگشت همکاران ما از این عملیات‌های امدادی، چنان لبخند رضایت بر لبان آن‌ها نقش بسته که انگار این خلبانان تیزپرواز، خستگی آماده‌باش‌های مستمر و مداوم خود را به کلی فراموش کرده‌اند.

ما افتخار می‌کنیم که خادم مردم هستیم و گرچه همواره از خدا خواسته‌ایم که هیچ‌گاه حادثه‌ای برای مردم روی ندهد اما وقتی مشاهده می‌کنیم که با طنین‌انداز شدن صدای پرواز بالگرد امدادی ارتش در آسمان، امید در چشمان هم‌وطنان آسیب‌دیده زنده می‌شود، دیگر خستگی به تن همکاران ما باقی نمی‌ماند. بدون اغراق می‌گویم که شیرینی این عملیات‌ها برای ما از حلاوت عملیات‌های رزمی در دفاع از مرزها و نابود کردن دشمن کمتر نیست.

یک قدم تا تولید بالگرد ملی فاصله داریم

دفاع‌پرس: شنیده‌ام که شما شخصاً در امدادرسانی‌های مربوط به زلزله کرمانشاه و سیل اخیر کشور حضور داشته‌اید و هم به عنوان فرمانده و هم به عنوان خلبان نقش‌آفرین بوده‌اید. درباره نقش هوانیروز در آن روزها بیشتر بگویید.

در سال 1396 ما به همراه خانواده‌هایمان در کرمانشاه مستقر بودیم که زلزله شدید 7.3 ریشتری منطقه را لرزاند و بلافاصله از مرکز فرماندهی به ما اعلام کردند که خود را به یگان‌های پروازی برسانید تا عملیات امدادی آغاز شود. به یاد دارم که هنوز چند ساعت از حضور ما در پایگاه نمی‌گذشت که متوجه شدیم با روشنایی هوا، اوایل صبح امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش به همراه امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده محترم نیروی زمینی و امیر سرتیپ دوم «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز برای فرماندهی مستقیم و حضور میدانی و بررسی اوضاع وارد پایگاه هوانیروز کرمانشاه شدند.

اساساً بالگردها در میدان نبرد به عنوان سریع‌ترین نیروهای عملیاتی نقشی بسیار حیاتی در واکنش ضربتی به تحرکات جبهه متخاصم دارند. بدون شک نمی‌توان از زحمات و مجاهدت‌های رزمندگان نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی و مردمی خدمتگزار چشم پوشید اما در همه این مقاطع حساس، هوانیروز به خاطر واکنش سریع بودن مأموریت و همان سرعت عمل ذاتی که گفته شد، نخستین گروهی بودند که در مناطق بحران‌زده حاضر شده و امدادرسانی را آغاز کردند.

در روز اول زلزله‌، 20 فروند بالگرد 214 هوانیروز به پرواز درآمدند و در جریان امدادرسانی‌ها فقط در همان روز، با ثبت رکورد 180 ساعت پرواز عملیاتی، 1350 نفر از هم‌وطنان آسیب‌دیده را به مراکز درمانی انتقال دادند. با تجربه‌ای که از خدمت در هوانیروز دارم، اعتقاد دارم که هوانیروز در زلزله کرمانشاه یک «مرصاد» جدید را این بار در حوزه عملیات‌های امدادی خلق کرد تا جایی که پیشکسوتان دفاع مقدس حاضر در آن منطقه هم به یاد حماسه‌آفرینی‌ها و رشادت‌های رزمندگان  هوانیروز  در عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس افتاده بودند که این تعداد بالگرد را به‌صورت همزمان درحال پرواز عملیاتی دیده  بودند‌.

از سوی دیگر رزمندگان هوانیروز تا آخرین روزها هم در این مناطق باقی ماندند و پس از آن که وضعیت آخرین گروه از هموطنان آسیب‌دیده نیز به طور کامل سازماندهی شد، از قرارگاه فرماندهی برای هوانیروز فرمان بازگشت به پایگاه صادر کردند. به خاطر همین جان‌فشانی‌ها هم بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از خلبانان هوانیروز پس از زلزله سال 1396 کرمانشاه، دو بار فرمودند «هوانیروز خیلی مهم است» و در ادامه چنین ابراز کردند که «تلاش خلبانان هوانیروز در واقعه اخیر، وجهه ارتش را خیلی بالا برد».

دفاع‌پرس: خاطره خاصی از آن ایام به یاد دارید؟

پس از پایان امدادرسانی‌ها در روز دوم زلزله و زمانی که بالگردها با تاریک شدن هوا به کرمانشاه بازمی‌گشتند تا بامداد فردا عملیات را از سر بگیرند، چنین تدبیر کردیم که یک بالگرد به‌صورت آماده‌باش در منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب باقی بماند تا در شرایط لازم، بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل شویم. من خودم مسئولیت باقی ماندن در منطقه را پذیرفتم و با بالگرد خودم در سرپل ذهاب مستقر شدم. همان شب به من اطلاع دادند که قرار است امیر موسوی فرمانده ‌ارتش به همراه امیر قربانی فرمانده ‌هوانیروز، بامداد فردا از سرپل ذهاب بازدید کنند و چون من در این منطقه تنها بالگرد مستقر شده و آماده بودم، مسئولیت پرواز در منطقه زلزله‌زده برای این دو فرمانده بزرگوار به من واگذار شد.

هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم که وقتی این دو بزرگوار شرایط منطقه و مردم را ارزیابی می‎کردند، متوجه شدم که امیر موسوی با مشاهده وضعیت هموطنان آسیب‌دیده و خرابی‌های ناشی از زلزله به‌شدت متأثر و منقلب شدند و با مشاهده این صحنه، گرچه من هم به‌شدت اندوهگین بودم اما خدا را شکر کردم که سلسله‌مراتب فرماندهی در ارتش تا این حد مردمی دلسوز ملت هستند و شعار ارتش فدای ملت کاملاً تحقق پیدا کرده است.

دفاع‌پرس: یک شبهه در این باره وجود دارد. اساساً چطور یک خلبان هوانیروز مثلاً از خطه خراسان یا نقاط دیگر کشور به یک منطقه غیربومی نظیر کرمانشاه اعزام می‌شود و علی‌رغم ناآشنایی با منطقه، عملیات موفقیت‌آمیز انجام می‌دهد؟

من این موضوع را به شما بگویم که اگر کسی بخواهد خلبان هوانیروز باشد، باید گستره وسیع جغرافیای ایران اسلامی را همچون خانه خود با جزئیات کامل بشناسد. آمایش‌های سرزمینی در هوانیروز به حدی دقیق و عملیاتی است که خلبانان ما نسبت به همه موقعیت‌های فرود در نواحی مختلف کشور اشراف و آگاهی کامل دارند و به همین دلیل، هنگامی که یک منطقه دچار بحران و آسیب می‌شود، حتی برای خلبانان غیربومی هم این امکان وجود دارد که به‌سرعت وارد عمل شوند و به‌گونه‌ای در سرپل‌های امدادی پرواز کنند که گویا سال‌ها در آن منطقه زندگی کرده و نسبت به جغرافیای آن شناخت دارند.

دفاع‌پرس: رابطه خلبانان هوانیروز با خلبانان نیروی هوایی چطور است؟ تابه‌حال پیش آمده که بر سر عرصه پروازی، اختلاف‌نظری میان خلبانان این دو رسته عملیاتی به وجود بیاید؟

صریح به شما می‌گویم که به خاطر وجود نعمت ولایت و سلسله‌مراتب فرماندهی ولایی و فرماندهانی کارآمد در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه اختلافی در نیروهای مسلح به وجود نمی‌آید. به نظرم بهترین پاسخ به این پرسش، سخن گفتن از همکاری و وحدت رویه مشترک هوانیروز و نهاجا در عملیات‌های امدادی زلزله کرمانشاه باشد؛ آن زمان که طبق دستور فرماندهان عالی ارتش، دو سرپل امدادی ایجاد شد که اولی از مبدأ مناطق بحران‌زده تا کرمانشاه و دومی از مبدأ کرمانشاه تا تهران و اصفهان بود و مسئولیت سرپل اول به هوانیروز و مسئولیت سرپل دوم به نیروی هوایی ارتش واگذار شد. باید در محل حاضر بودید تا ببینید که خلبانان این دو رسته عملیاتی با پروازهای خود به‌گونه‌ای در همکاری کامل عمل می‌کردند که ماحصل هماهنگی دقیق آن‌ها، نجات جان هزاران هموطن و انتقال محموله‌های متعدد امدادی به مناطق آسیب‌دیده بود.

در سایه تدابیر فرمانده معظم کل قوا و ستادکل نیروهای مسلح، نه‌تنها هوانیروز و نهاجا بلکه همه رسته‌های مختلف عملیاتی به‌گونه‌ای انجام مأموریت می‌کنند که همچون عقربه‌های یک ساعت دقیق، تکمیل‌کننده یکدیگر باشند.

دفاع‌پرس: به نظرم هوانیروز یکی از بارزترین عرصه‌های تبلور «نهضت قطعه‌سازی» باشد. درباره دستاوردهای هوانیروز در حوزه دانش ساخت و تولید صنایع دفاعی مرتبط با حوزه بالگردها و ترابری هوایی بیشتر توضیح بدهید.

هنگامی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مستشاران آمریکایی نیروی هوایی و متخصصان غیر ایرانی مستقر در یگان‌های بالگردی مجبور به ترک مراکز نظامی ما شدند و همه امکانات، تجهیزات و تألیفات علمی مرتبط با دانش ساخت و تعمیر هواپیماها و بالگردها را هم با خود بردند. آن‌ها حتی ابزارهای لازم در این حوزه را نیز از ما دریغ کردند و در مراکز نظامی دست‌نوشته‌هایی باقی گذاشتند که در آن‌ها نوشته بود «ما می‌رویم اما به‌زودی برمی‌گردیم». با این حال، مجاهدت علمی متخصصان صنایع دفاعی و نظامی ما باعث شد تا این سرزمین دیگر هیچ‌گاه آلوده به لوث وجود بیگانگان نشود.

شما امروز توانمندی جوانان نخبه صنایع دفاعی ما را در بازآماد (اورهال) و تجهیز بالگردها مشاهده می‌کنید اما باید بدانید که این توانمندی امروز، ماحصل مجاهدت‌های خالصانه آن‌هایی است که در هشت سال دفاع مقدس، بازآماد و تجهیز بالگردهای هوانیروز را در شرایط جنگی و زیر آتش دشمن انجام می‌دادند. پیشرفت‌های امروز ما به برکت خون‌های پاک شهدا و تجربه پیشکسوتان دفاع مقدس است که امروزه جمهوری اسلامی را در شرایطی قرار داده‌اند که تا تولید انبوه بالگرد ملی فقط یک قدم فاصله داریم.

یک قدم تا تولید بالگرد ملی فاصله داریم

نهضت قطعه‌سازی در هوانیروز امروزه به جایگاهی دست ‌یافته است که علاوه بر پشتیبانی کامل از همه قطعات موردنیاز برای بازآماد (اورهال) بالگردها، برخی قطعات مشترک در صنایع دفاعی را هم به سفارش سازمان‌های دیگر تولید می‌کند. در رزمایش اقتدار 99 در منطقه جاسک، هوانیروز از بالگردهای تهاجمی جدید خود رونمایی کرد که مجهز به سامانه‌های دید در شب و مسلح به راکت‌انداز هستند و مبتنی بر این دستاورد، امکان انجام عملیات‌های رزمی برای خلبانان هوانیروز حتی در شب نیز فراهم شده است.

رویکرد پیشرفت و تعالی در هوانیروز همچون سایر رسته‌ها در نیروهای مسلح، چشم‌انداز منطقه‌ای و جهانی دارد و همان‌طور که امیر حیدری فرمانده محترم نزاجا می‌فرمایند، هوانیروز متعلق به نیروی زمینی، ارتش و کشور نیست بلکه متعلق به جهان اسلام  است و خلبانان ما سلاح و ایمان خود را در خدمت اسلام قرار می‌دهند.

دفاع‌پرس: افرادی که هالیوود و تصاویر بالگردهای پرطمطراق آمریکایی را دیده‌اند، شاید از هیمنه قدرت هوایی ایالات‌متحده دچار واهمه شوند اما از شما به عنوان یک خلبان و متخصص جنگ‌های هوایی می‌پرسم که در صورت بروز یک درگیری، هوانیروز ارتش تا چه حد توان مقابله دارد؟

[با لبخند] من این را به شما بگویم که شرایط امروز جمهوری اسلامی از موقعیت جنگی و تأثیرپذیری از تهدیدات نظامی بسیار فاصله گرفته است. در دفاع مقدس، پوزه ایالات‌متحده و لشگری از متحدانش به خاک مالیده شد و هشت سال ‌علیه ما جنگیدند اما توان غصب یک وجب از این خاک پاک را هم نداشتند و صریح بگویم که اگر آن‌ها امروز آغازگر جنگی ‌علیه ما باشند، نتیجه این درگیری نه هشت سال یا هشت ماه یا هشت روز بلکه خیلی زودتر از این‌ها مشخص خواهد شد و آن‌ها هم قادر به پیش‌بینی پایان آن نخواهند بود.

متأسفانه به خاطر ملاحظات حفاظتی نمی‌توان به‌روشنی در این باره سخن گفت اما فقط در این حد بگویم که برای ما روشن است که دشمن توان آغاز یک تهاجم مستقیم به ایران اسلامی را ندارد چرا که آن‌ها در همان سوریه و کشورهای همسایه زمین‌گیر شده‌اند و شرایط به‌گونه‌ای تغییر پیدا کرده ‌که اگر کسی از صدها کیلومتر دورتر از مرزهای ما، فکر ماجراجویی و حماقت در سر بپروراند، باید خود را برای شنیدن صدای دشمن‌شکن بالگردهای هوانیروز و دریافت موشک‌های هوا به زمین جدید ما آماده کند. به ملت شهیدپرور ایران قطعیت می‌دهم و به دشمن بدخواه جمهوری اسلامی اعلام می‌کنم که بیش‌ازپیش مراقب رفتار خود باشد چراکه اگر بالگردهای هوانیروز ارتش به سمتی حمله ببرند، در انهدام و نابودی اهداف خود درنگ نخواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما