شناسهٔ خبر: 46695011 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

تأکید بر هم‌افزایی « انجمن‌های علمی»، «کمیته تحقیقات دانشجویی» و «دفاتر استعدادهای درخشان» در دانشگاه‌های علوم پزشکی

نشست هم‌اندیشی معاونان «آموزشی»، «فرهنگی و دانشجویی» و «فناوری و تحقیقات» وزارت بهداشت با موضوع انجمن‌های علمی ‌دانشجویی و راهکارهای گسترش فعالیت‌های این نهاد دانشجویی، در سالن اجتماعات معاونت آموزشی برگزار شد. در این نشست در خصوص هم‌افزایی سه نهاد « انجمن‌های علمی دانشجویی»، «کمیته تحقیقات دانشجویی» و «دفاتر استعدادهای درخشان» دانشگاه‌های علوم پزشکی بحث و تبادل نظر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، نشست هم‌اندیشی مشترکی میان دکتر «علی اکبر حقدوست»، دکتر « سیماسادات لاری»  و نیز دکتر « فرید نجفی» معاونان « آموزشی»، «فرهنگی و دانشجویی» و «فناوری و تحقیقات» وزارت بهداشت با موضوع انجمن‌های علمی دانشجویی و راهکارهای گسترش فعالیت‌های این نهاد دانشجویی و همچنین بحث و تبادل نظر در خصوص هم‌افزایی سه نهاد « انجمن‌های علمی»، «کمیته تحقیقات دانشجویی» و «دفاتر استعدادهای درخشان»  دانشگاه‌های علوم پزشکی،  صبح روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه در سالن اجتماعات معاونت آموزشی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر حسن زائری لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، گزارشی از تعداد انجمن‌های علمی و همچنین فعالیت این انجمن‌ها در سطح دانشگاههای علوم پزشکی ارائه کرد و گفت: رشد کمی و کیفی انجمن‌های علمی دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از نقاط قوت در سالهای اخیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد سامانه انجمن‌های علمی دانشجویی، تشکیل بانک اطلاعاتی در خصوص این انجمن‌ها و همچنین ایجاد بسترهای مناسب برای برگزاری سمینارها، همایش‌ها، کارگاه‌ها، استارت آپها و کمپین‌ها در سطح ملی از جمله برنامه‌های ما در این راستا بوده است. ضمن اینکه در طی دو سال گذشته در راستای تشکل انجمن‌های علمی دانشجویی کشوری نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

زائری لطف با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در سطح کل کشور عضو انجمن‌های علمی دانشجویی هستند، اظهار کرد: حمایت‌های مادی و معنوی از این انجمن ها از جمله وظایف ذاتی ما در ستاد و دانشگاه های علوم پزشکی است.

وی بر لزوم همکاری انجمن های علمی دانشجویی با سایر نهادهای دانشجویی تاکید کرد و گفت:  بدون شک حمایت از انجمن‌های علمی  دانشجویی، هم افزایی قابل توجهی را در راستای رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هدایت انجمن‌های علمی باید همواره به سمت کارآفرین  خودکفایی باشد، اظهار کرد: باید در راستای تولید علم، از طریق این انجمن ها گامهای محکمی برداریم.

زائری لطف همچنین به مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص فعالیت انجمن‌های علمی اشاره کردو گفت: واگذاری طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی به انجمن‌های علمی، فراهم کردن زمینه برای استفاده مطلوب از امکانات، تجهیزات، متخصصان و کارشناسان در جهت اجرای برنامه های مورد نظر و همچنین مهیا کردن امکان بازدیدهای علمی محققان و متخصصان و نیز همکاری در برگزاری کنفرانس، سمینار و کارگاههای آموزشی از دیگر مطالبات دانشگاهها در این زمینه است.

همچنین در ادامه دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ضمن تبریک به مناسبت روز دندانپزشکی اظهار کرد: قبل از هر چیز باید روز دندانپزشکی را به دانشجویان این رشته و همچنین دستیاران زحتمکش دندانپزشکی تبریک عرض‌کنم. عزیزانی که در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای  ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و در واقع در مسیر ارائه خدمات دهان و دندان، به مردم به ویژه در شرایط سخت کرونایی، خدمات ارزنده‌ای انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در شرایطی که شیوع ویروس کرونا مجددا وارد موج جدیدی شده است، بتوانیم در وهله اول با واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان و سپس آحاد مردم، از این مشکلات و بحران‌ها خارج شویم و به زندگی معمولی و عادی برگردیم. هرچند نباید هیچ گاه از مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر، پزشکان، کادر درمان و پرستاران که شبانه‌روزی در مسیر خدمت به بیماران کرونایی، تلاش می‌کنند، غافل باشیم و باید همواره قدردان تلاش‌های آنان باشیم و فعالیت‌های جهادگونه آنان را  ارج نهیم.

در بحث انجمن‌های علمی دانشجویی به لحاظ کمی و کیفی به رشد خوبی دست یافته‌ایم

لاری اظهار کرد: یکی از دغدغه‌ها و موضوعات مهمی که همواره در معاونت فرهنگی و دانشجویی جزو برنامه‌های اصلی ماست، موضوع انجمن‌های علمی دانشجویی و راه کارهای تقویت و توسعه این انجمن‌ها در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. خوشبختانه طی چند سال گذشته، روند رو به رشدی به لحاظ کمی و کیفی در حوزه انجمن‌های علمیدانشجویی داشته‌ایم و به لحاظ تعدد و تنوع این انجمن‌ها در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم.

وی افزود: در سفرها و بازدیدهایی که از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی طی دو سال گذشته توسط بنده و هیأت همراه صورت گرفت و طی نشست‌هایی که با دانشجویان و نمایندگان نهادهای دانشجویی از جمله دبیران انجمن‌های علمی داشته‌ایم، همواره تاکید ما بر افزایش سطح کیفی فعالیت‌های این انجمن‌ها و همچنین رشد آنها به لحاظ کمی بوده است. خوشبختانه طی برگزاری نشست‌هایی که با دبیران انجمن‌های علمیدانشجویی دانشگاه‌های مختلف انجام دادم، همه آنها بر این باور بودند که روند رو به رشد و فزاینده‌ای در طول چند سال اخیر در انجمن‌های علمی حاکم شده است. هر چند برخی از آنها از کمبود فضای فیزیکی و یا کمبود امکانات و تجهیزات تحقیقاتی و پژوهشی برای فعالیت در انجمن‌های علمی- دانشجویی گله داشتند اما از سخنان همه آنان و دغدغه‌هایی که دانشجویان نسبت به فعالیت این انجمن‌ها دارند، به خوبی می‌توان این نتیجه را گرفت که آینده درخشانی در انتظار انجمن‌های علمیدانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت افزود: در بازدیدهایی که در طول دو سال اخیر از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم، همواره یکی از مباحث مطرح شده در جلسات این بود که باید سه نهاد «کمیته تحقیقات دانشجویی» که ذیل معاونت تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند، «استعدادهای درخشان» که ذیل معاونت آموزشی هستند و انجمن‌های علمی‌دانشجویی که در معاونت فرهنگی ودانشجویی فعالیت می‌کنند با یکدیگر تعامل و هم‌افزایی بیشتری پیدا کنند و در حقیقت به یکدیگر مرتبط شوند تا بتوانیم با همکاری و تعامل سه گانه این نهادها در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، در مسیر انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف، گام‌های محکم‌تری برداریم. به عبارتی باید گفت هم‌افزایی و تعامل میان کمیته تحقیقات دانشجویی، استعدادهای درخشان وانجمن‌های علمی‌دانشجویی در هر دانشگاهی می‌تواند علاوه بر رسیدن به اهداف مورد نظر با حداقل منابع مالی، از هدررفت منابع مالی و انسانی جلوگیری کند.

لاری با اشاره به اینکه تعامل میان سه این سه نهاد علمی‌دانشجویی درون دانشگاه باید یکی از برنامه‌های اصلی سه معاونت «تحقیقات و فناوری»، «آموزشی» و «فرهنگی و دانشجویی» باشد، خاطرنشان کرد: حتی در برگزاری یک کارگاه و یا وبینار آموزشی با موضوع علمی و پژوهشی در یک دانشگاه علوم پزشکی می‌توان به خوبی لزوم تعامل این سه نهاد را درک کنیم. قطعا در برگزاری یک کارگاه یا سمینار علمی، علاوه بر اینکه انجمن‌های علمی‌دانشجویی باید در برگزاری آن مشارکت داشته باشند، می‌بایست کمیته تحقیقات دانشجویی یا  استعدادهای درخشان نیز هم‌افزایی و  تعامل کنند. به طور مثل لازم است در برگزاری مثلا یک سمینار علمی وحدت و تعامل بین سه معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری و فرهنگی و دانشجویی حاکم باشد و بخشی از کار که همان انتخاب و تایید مدرسان سمینار است توسط معاونت آموزشی صورت گیرد و دیگر امور برنامه نیز به دو معاونت دیگر واگذار شود.

فعالیت ۷۳۸ انجمن علمی- دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی

وی گفت: هرچند تا پایان عمر دولت کنونی، فرصتی زیادی باقی نمانده است، اما در همین فرصت باقی‌مانده و با نشست‌های هم‌اندیشی که میان سه معاونت« آموزشی» ، «تحقیقات و فناوری» و «فرهنگی و دانشجویی» وزارت بهداشت برگزار می‌شود و با استفاده از دانش کارشناسان و پژوهشگران ستادی و همچنین کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی، باید در راستای توانمند سازی و افزایش هم‌افزایی میان انجمن‌های علمی‌دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و نیز دفاتر  استعدادهای درخشان، قدم‌های سازنده‌ای برداریم.

 با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی میان سه معاونت« آموزشی» ، «تحقیقات و فناوری» و «فرهنگی و دانشجویی» وزارت بهداشت و با استفاده از دانش کارشناسان و پژوهشگران ستادی و همچنین کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی، باید در راستای توانمند سازی و افزایش هم‌افزایی میان انجمن‌های علمی- دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و نیز دفاتر  استعدادهای درخشان، قدم‌های سازنده‌ای برداریم.لاری با اشاره به اینکه ۷۳۸ انجمن علمی دانشجویی فعال در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، در زمینه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی، مشغول به فعالیت هستند، گفت: فعالیت این انجمن‌ها را باید به فال نیک گرفت چرا که آنها در سطح کشور، حدود ۳۷ هزار نفر عضو دارند و خوشحال هستیم که این تعداد قابل توجه دانشجو و پژوهشگر در انجمن‌های علمی‌دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت‌های خود را با علاقه و عشق خاصی انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت بر لزوم حمایت بیشتر از دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی دانشجویی تأکید کرد و گفت: در همه جای دنیا، حمایت‌های مادی و معنوی خوبی از انجمن‌ها و نهادهای دانشجوییصورت می‌گیرد و ما نیز باید بتوانیم مکانیزمی طراحی کنیم که در راستای حمایت از دانشجویان در این انجمن‌ها ، به نتایج ارزشمندی دست یابیم . از آنجایی که در همه دنیا و در خیلی از کشورهای پیشرفته، موضوع حمایت از انجمن‌های علمی در سطح دانشگاه‌ها، مطرح است و با توجه به نیازی که در کشور ما احساس می‌شود، باید تلاش کنیم در این مسیر پیشقدم بوده و همه ظرفیت‌ها و توان‌مان را بر حمایت از این انجمن‌ها متمرکز کنیم.

امضای تفاهمنامه میان «کمیته تحقیقات دانشجویی» ، ‌«انجمن‌های علمی- دانشجویی» و« استعدادهای درخشان» می‌تواند به تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی کمک کند

وی با تاکید بر اینکه لازم است در هر دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، جلسات هم‌افزایی مستمر و  منظم میان مسؤولان انجمن‌های علمیدانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و همچنین استعدادهای درخشان، برگزار شود، اظهار کرد: بدون شک در هر دانشگاهی که این سه نهاد، تعامل و هم‌افزایی بیشتری باهم دارند، فعالیت‌ آنها در امور تحقیقاتی و پژوهشی، منسجم‌تر و هدفمندتر است و باید ساز و کارهایی ترتیب داد که نشست‌های ماهانه یا فصلی در هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی میان سه نهاد انجمن‌های علمی دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و نیز استعدادهای درخشان، برگزار شود. البته در این مسیر می‌توانیم دانشگاه‌ها را از طریق برنامه عملیاتی، ملزم کنیم که جلسات منظم فصلی یا ماهانه خود را با حضور مسؤولان برگزار کنند تا میان آنها انسجام حاکم باشد.

در ادامه این نشست، دکتر علی اکبرحقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن ابراز خرسندی به خاطر برگزاری این نشست اظهار کرد: باید تلاش کنیم در هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی، در مسیر فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، به اهداف متعالی دست یابیم و این اهداف متعالی، ایجاد نمی‌شود مگر با تعامل و هم‌افزایی و از این رو باید روحیه تعامل و هم‌افزایی میان این سه نهاد در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تقویت شود.

وی اظهار کرد: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند. دانشگاه‌ها به دنبال ارتقای دانش و مهارت خود هستند و این امر از سمت انجمن‌های علمی امکان‌پذیرتر است چرا که اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی از نظر تحصیلی معمولا از سایر دانشجویان دانشگاه برتر بوده و در فرآیند توسعه کشور نقش مهمی دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته انجمن‌های علمی یک نوع سازمان شناخته شده است که به صورت جدی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود چرا که یکی از مهم‌ترین کانون‌های علمی و تأثیرگذار بر تولید علم و روند فعالیت‌های علمی محسوب می‌شوند و باید بسترهایی فراهم شود که بتوان در راستای افزایش کمی و کیفی انجمن‌های علمی‌دانشجویی و همچنین حمایت مادی و معنوی آنها، اقدامات شایسته‌ای انجام داد.

حقدوست افزود: ما باید با سیاستگذاری منطقی، فعالیت‌های دانشجویان را در سطح دانشگاه‌ها هدفمند و منسجم تر کنیم. ما مجموعه‌ای در دانشگاه می‌خواهیم که برای دانشجویان سیاستگذاری هدفمندی اعمال کنند و فعالیت‌های دانشجویی آنها در تمامی زوایا از ورود و خروج آنها و چه در مرحله فارغ‌التحصیلی و بعد از فارغ التحصیلی آنان مورد رصد و پایش قرار گیرد هر چند ممکن است این کار زمان زیادی از ما بگیرد اما شدنی است و بدون شک تعامل و هم‌افزایی میان  سه معاونت« آموزشی» ، « تحقیقات و فناوری»  و نیز « فرهنگی و دانشجویی» می‌تواند ما را به هدف نزدیک‌تر کند.

لزوم برگزاری جلسات مستمر برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین بر تعامل میان مسؤولان انجمن‌های علمی‌دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و استعدادهای درخشان در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: درخواستی که از دانشکده‌ها یا دانشگاه‌های علوم پزشکی دارم این است که جلسات هم‌افزایی ماهانه با حضور این سه نهاد داشته باشند؛ قطعا برگزاری این نشست‌های همفکری، می‌تواند به رشد و تقویت فعالیت‌های تحقیقاتی، علمی و پژوهشی، دانشجویان علوم پزشکی کمک کند و مسیر را برای فعالیت نمایندگان دانشجویی این سه نهاد در دانشگاه، فراهم سازد.

حقدوست افزود: اگر بتوانیم به عنوان یک راهکار دیگر در مسیر تقویت فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، با تدوین آیین نامه‌ای، یکسری از فعالیت‌های دانشجویان را هدفمندتر و ضابطه‌مندتر کرد، می‌توانیم به اهداف خوبی دست‌یابیم. به عبارتی اگر بتوان در قالب شیوه‌نامه یا آیین‌نامه‌ای، اهرم‌های تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان بابت فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، ایجاد کنیم، دانشجویان بیشتر نسبت به انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی ترغیب می‌شوند و فعالیت آنها منتج به اخذ یک مدرک معتبر می‌شود. می‌توانیم مسیر رو به رشدی داشته باشیم که البته در گام اول باید بتوانیم آیین‌نامه‌ای شفاف برای این موضوع تدوین کنیم. بدون شک با این وجود، مثلا یک دانشجوی علوم پزشکی  در طول تحصیلش، می‌تواند علاوه بر کسب علم و دانش و اخذ مدرک رسمی خود، با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در اوقات فراغت خود، مدرک معتبر علمی دیگری نیز اخذ کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی‌دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی خوشبختانه به بلوغ و رشد خوبی دست یافته‌اند، اظهار کرد:  انجمن‌های علمی در صورتی که به خوبی فعالیت کنند و بتوانند نقش خوبی در جذب حداکثری دانشجویان در دوران تحصیل در انجمن‌های علمی ایفا کنند، پل ارتباطی مؤثری میان اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسؤولان خواهند بود.

همچنین در ادامه این نشست، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دقایقی در خصوص لزوم تعامل و هم‌افزایی میان انجمن‌های علمی‌دانشجویی با کمیته تحقیقات دانشجویی و همچنین دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌های علوم پزشکی، سخنانی ارائه کرد و ضمن ابزار خرسندی از برگزاری این نشست گفت: جایگاه انجمن‌های علمی‌دانشجویی باید در تمام ارکان دانشگاه فهم شود و همه باید کمک کنند تا زمینه فعالیت‌های انجمن‌های علمی تسریع شود؛ در نگاه ویژه‌تر ضروری است اساتید و اعضای هیات علمی زمان بیشتری برای انجمن‌های علمی صرف کنند، این امر باعث ایجاد روحیه و نشاط دانشجویان و رشد قابل توجه فعالیت‌های پژوهشی این انجمن‌ها می‌شود.

جایگاه انجمن‌های علمی- دانشجویی باید در تمام ارکان دانشگاه فهم شود و همه باید کمک کنند تا زمینه فعالیت‌های انجمن‌های علمی تسریع شود؛ در نگاه ویژه‌تر ضروری است اساتید و اعضای هیات علمی زمان بیشتری برای انجمن‌های علمی صرف کنند، این امر باعث ایجاد روحیه و نشاط دانشجویان و رشد قابل توجه فعالیت‌های پژوهشی این انجمن‌ها می‌شود.وی خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی‌دانشجویی باید فعالیت‌های خود را به سمت کارآفرینی، تولید علم و انجام طرح‌های تحقیقاتی برای حل مسائل دانشگاه و خارج از آن سوق دهند. با توجه به اینکه فعالیت‌های آموزشی و  پژوهشی در انجمن‌ها داوطلبانه است، فرآیند کسب دانش در انجمن‌های علمی از جذابیت بیشتری برای دانشجویان برخوردار است. از این رو هرچه بیشتر بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم تا دانشجویان بیشتری داوطلبانه در فعالیت‌های علمی و پژوهشی شرکت کنند، ایده‌ها و توانایی‌های بیشتری شناسایی خواهد شد و از سوی دیگر ارتباط بیشتر انجمن‌ها با حوزه‌های تخصصی و کاربردی خارج از دانشگاه و اقتضای نیاز و مشکلات این حوزه توسط دانشجویان و اساتید، می‌تواند آنان را جهت تلاش برای حل این مسائل ترغیب کند.



نجفی اظهار کرد: یکی از  بهترین راهکارهای تخصص‌یافتن فرد در رشته تخصصی خود، شرکت در انجمن‌های علمیدانشجویی است. اگر چه برگزاری دوره‌ها و سمینارها نمی‌تواند به تنهایی موجب تولید علم شود ولی برگزاری دوره، سمینار، مسابقات و رویدادهای مستمر استارت‌آپی هدفمند برای مساله‌محور کردن فعالیت انجمن‌ها و سوق دادن به سمت ایده‌پردازی و نوآوری در کسب‌وکارهای نوپا و همکاری در مراکز رشد و سراهای نوآوری و ارائه طرح‌های تحقیقاتی مفید و نوآور، تجاری‌سازی و حل مشکلات دانشگاه می‌تواند بسیار سودمند باشد، همچنین ارتباط با اعضای هیات علمی و دانشجویان برای شکل‌گیری کارهای گروهی با رویکرد کارآفرینی، حل مسائل کشور و تولید علم می‌تواند راهگشا و مؤثر باشد.

در ادامه این نشست، دکتر پروین پاسالار مدیر مرکز استعدادهای درخشان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  و همچنین دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران دقایقی در خصوص تاریخچه کمیته تحقیقات دانشجویی و همچنین مرکز استعدادهای درخشان به بیان سخن پرداختند.

در پایان، دکتر سید عابدین حسینی آهنگری مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت دقایقی در خصوص لزوم هم‌افزایی و تعامل میان انجمن‌های علمی‌دانشجویی ، کمیته تحقیقات دانشجویی و دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌های علوم پزشکی، سخنانی ارائه  کرد.

وی با اشاره به اینکه کمیته تحقیقات دانشجویی از سال ۷۲ آغاز به فعالیت کرد، اظهار کرد: یکی از اهداف تشکیل کمیته‌ تحقیقات دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، تقویت فعالیت‌های تحقیقاتی وعلمی و همچنین تمرین پژوهشی برای دانشجویان علوم پزشکی است. بنده در سال ۸۷ در قالب عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عضو این کمیته بودم و از آن زمان، تاکنون، به لحاظ علمی و پژوهشی، این کمیته به رشد و پیشرفت‌های چشمگیری رسیده است و حتی طرح‌ها و پروپوزال‌هایی که در این کمیته ارائه می‌شود، به حدی دارای اعتبار و پختگی علمی و فنی است که شاید نمونه‌های این طرح‌ها را نتوانیم از سوی اعضای هیات علمی شاهد باشیم.

حسینی همچنین به نقش انجمن‌های علمی در تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: انجمن‌های علمی در واقع ابزاری هستند برای کمک به معاونت‌های «فرهنگی، دانشجویی»، « آموزشی» و «تحقیقات وفناوری » و از این رو باید همواره تعامل و هم‌افزایی خاصی میان این انجمن، با کمیته تحقیقات دانشجویی و دفاتر استعدادهای درخشان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع انجمن‌های علمی دانشجویی ایجاد شده تا نیازهایی که در زمینه انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی با یکدیگر همپوشانی دارد، را با کمک کمیته تحقیقات دانشجویی و استعدادهای درخشان، برطرف کند و در حقیقت باید گفت انجمن‌های علمی دانشجویی به ساده‌سازی علم و اجتماعی کردن علوم ، کمک شایانی می‌کنند.

نظر شما