شناسهٔ خبر: 46691459 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امیر شفیعی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشورهای منطقه خلیج فارس در هنگام برگزاری رزمایش اقتدار ۹۷ ارتش آماده باش بودند/ تا دلتان بخواهد موشک‌های ضد تانک در اختیار داریم

فرمانده تیپ ۲۵ نیروی مخصوص نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان فعالیت‌های این تیپ را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

 حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی طلوع وند؛ ۲۹ فروردین ماه هر سال یادآور رشادت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران و روز نیروی زمینی ارتش است. اهمیت این موضوع در آن جاست که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ گروهک‌های ضد انقلاب و معاند نظام در تلاش بودند تا با توطئه‌های مختلف و شعار‌هایی همچون ارتش بی طبقه توحیدی درصدد بودند تا ارتش را منحل کرده و مقدمات تجزیه ایران را فراهم کنند.  

در این شرایط حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با دوراندیشی و مشورت با آیت الله خامنه‌ای و چند نفر از مشاوران خود به این نتیجه رسیدند تا ارتش باید حفظ شود تا به عنوان نیروی نظامی رسمی کشور از انقلاب و ایران  حراست کند. به همین دلیل هم حضرت امام  خمینی (ره) سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۵۸ با صدور اطلاعیه‌ای با اعلام روز چهارشنبه ۲۹ فروردین به عنوان روز ارتش بر نمایش عمومی ساز و برگ نظامی و اعلام پیوند با مردم تأکید کردند.

نیروی زمینی ارتش به عنوان یک نیروی محوری نقش بسیار مهمی در حفظ و حراست از تمامیت ارضی کشور دارد. این نیرو با دارابودن چند تیپ و لشکر نیروی مخصوص و تکاور از جمله تیپ ۲۵، تیپ ۳۵، تیپ ۴۵، تیپ ۵۵ هوابرد، تیپ ۶۵، لشکر ۲۳ تکاور و لشکر ۵۸ ذوالفقار توانسته است تا این نقش را به خوبی و با موفقیت بسیار بالا اجرایی کند.

تیپ  ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع یکی از این همین تیپ‌ها است که با رصد و پایش مرز‌های شمالغرب کشور نقش موثری در تامین امنیت کشورمان بر عهده دارد. به همین دلیل هم به مناسبت ۲۹ فروردین ماه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با امیر سرتیپ دوم تکاور امیرحسین شفیعی فرمانده این تیپ به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

متن حاصل از این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

امیر سرتیپ شفیعی

نیروی مخصوص واکنش سریع باید پاسخگوی اولیه نیازمندی‌های عملیاتی باشد

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر لطفا درباره تیپ ۲۵ تکاور و فعالیت‌های آن بفرمائید. هنگامی که از تیپ نیروی مخصوص یا تکاور صحبت می‌کنیم به چه معناست؟ آموزش‌های این تیپ چگونه است و در کجا انجام می‌شود؟

امیر شفیعی: تیپ ۲۵ نیروی مخصوص یک یگان خاص و حرفه‌ای است و بایستی از عهده ماموریت‌هایی که در اساسنامه یگان‌های نیروی مخصوص تعریف شده برآید، عملا هم این مهم در رزمایش‌های غیر مترقبه، ناگهانی و بازی جنگ پیش بینی شده توسط سلسله مراتب فرماندهی و ستاد کل نیرو‌های مسلح در راستای اجرای ماموریت ذاتی و تهدید‌های بالقوه و بالفعل که در منطقه ارزیابی شده توانسته است تا سربلند باشد. تیپ نیروی مخصوص بایستی این توانمندی را داشته باشد تا با برد عملیاتی تعریف شده بتواند پاسخگوی اولیه نیازمندی‌های عملیاتی باشد؛ بنابراین نیاز است تا آموزش‌های ویژه‌ای را هم طی کند.

جوان بودن، انرژی، روحیه، انگیزه، ایمان و دارابودن توانمندی‌های خوب از شاخصه‌های این تیپ است. اعضای این تیپ آموزش‌های مورد نیاز یک نیروی مخصوص همچون چتربازی، رزم در کوهستان، تکاور، نیروی مخصوص، رزم در کویر، رزم در شهر، استفاده از جنگ افزار‌های سایر یگان‌ها و آشنایی با زبان‌های خارجی را فرا می‌گیرند. همچنین مین و تله‌های انفجاری و تخریب، خود امدادی و دیگرامدادی، جنگ نوین و ارتباط مخابرات و حفظ آن از دیگر دوره‌ها و آموزش‌هایی است که باید توسط اعضای این تیپ طی شود تا بتوانند پاسخگوی نیاز‌های عملیاتی باشند. در یک کلام یک نیروی مخصوص باید توانایی اجرای تمام ماموریت‌های منظم و نامنظم را داشته باشد. به لطف خدا این تیپ و سایر تیپ‌های نیرو مخصوص چنین آمادگی را دارند.

امیر سرتیپ شفیعی

آموزش‌های نیروی مخصوص در ارتش به صورت خودکفا انجام می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوانآموزش‌هایی که به آن اشاره کردید در کجا انجام می شود؟

امیر شفیعی: تکاوران باید برای طی دوره چتربازی به مرکز پیاده شیراز رفته و تحت آموزش‌های کمیته چتربازی قرار بگیرند. دوره نیروی مخصوص باید در تیپ ۶۵ نوهد طی شود و به دلیل اینکه ما در داخل تیپ اساتید خوبی داریم این اختیار به خودمان تفویض شده است. آموزش‌های مهندسی در دانشکده مهندسی بروجرد، تکاوری در شیراز، آموزش‌های جنگ در کوهستان، مخابرات، جنگال و جنگ نوین نیز در تهران باید طی شود. در واقع هر آموزش متناسب باید در محل تعریف شده و با اساتید مجرب انجام شود. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که برخی اوقات ما یک آموزش را مورد نیاز می‌دانیم که درخواست می‌کنیم تا معاونت تربیت و آموزش انجام دهد و اساتید مجرب را با در نظر گرفتن تعداد، نیازمندی ها، تجهیزات و اساتید به تیپ اعزام می‌کند.  

امیر سرتیپ شفیعی

سازمان تیپ نیروی مخصوص با تیپ تکاور متفاوت است

باشگاه خبرنگاران جواناین که تیپ‌های تکاور و پیاده به واکنش سریع و هجومی تبدیل شده اند به چه معناست؟ آیا شرح وظایف آن‌ها فرق کرده است؟

امیر شفیعی: اگر به خاطر داشته باشید رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود گفته بودند که زمان بزن و در رو تمام شده است. ستاد کل نیرو‌های مسلح یک استحضاریه‌ای را خدمت رهبر انقلاب ارائه می‌دهد و ایشان هم می‌فرمایند ما باید برای هر تهدید نیروی متناسب با آن را داشته باشیم. در واقع باید برای مقابله با همه تهدیدات عکس العمل مناسب و تمام کننده داشته باشیم. یعنی این نیرو باید این توانایی را داشته باشد تا در مقابل هرگونه تهدید ناگهانی پاسخگو باشد. رهبر انقلاب ذیل این استحضاریه فرموده بودند که در ارتش تیپ ۶۵ نوهد و در سپاه پاسداران تیپ صابرین این ماموریت را برعهده داشت.  

سلسله مراتب در ارتش جمهوری اسلامی ایران معتقد هستند، به محض صدور یک دستور از سوی فرمانده کل قوا باید به فوریت، علمی و منطقی اجرایی شود. این منویات رهبر انقلاب به محض ابلاغ از فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرمانده نیروی زمینی ارتش باعث تغییر ماهیت تیپ‌های تکاور به نیروی مخصوص واکنش سریع شد. همان طور که از اسامی  آن‌ها هم مشخص است سازمان تیپ تکاور که از توانمندی بالایی هم از لحاظ مقاومت جسمانی، قدرت  آتش، آموزش و کیفی بودن  برخوردار بودند. اما واکنش، سرعت، قاطعیت و توانمندی یا به عبارتی برد عملیاتی مورد نیاز را نداشتند.  

امیر سرتیپ شفیعی

تیپ‌های نیروی مخصوص واکنش سریع طی یک ساعت ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر پیشروی می‌کنند

باشگاه خبرنگاران جوان: برد  عملیاتی نیروی مخصوص چه قدر است؟

امیر شفیعی: به محض صدور دستور، تیپ‌های نیروی مخصوص واکنش سریع می‌توانند با برد عملیاتی ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت به سوی دشمن در همه نقاط کشور حرکت کنند. در صورتی که قبلا اینگونه نبود و یگان‌های تکاور توانمندی اجرای ماموریت‌های محوله با مقدورات نیروی هوایی و هوانیروز را به معنی عکس العمل سریع، قاطع و موثر را نداشتند. هنگامی که ماهیت تیپ‌های نیروی مخصوص تغییر کرد و پایور محور شد و همچنین آموزش‌ها و تجهیزات متناسب با واکنش سریع نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفت تجهیزاتی که امروز در اختیار تیپ‌های نیروی مخصوص قرار دارد به روز و با قدرت و توانمندی بسیار بالا شدند. در واقع از حالت یک یگان سنگین وزن به یک یگان سبک با قدرت بالا تبدیل شدند تا بتوانند پاسخگوی سریع نیاز‌های عملیاتی باشند. در بعد آموزشی نیز تغییرات مهم در تبدیل تیپ‌های تکاور به نیروی مخصوص واکنش سریع نیز با تغییر سیکل آموزشی آن‌ها صورت گرفت. آموزش‌هایی که برای کارکنان پایور مصوب شد پشت سر گذاشتند و امروز این نیرو‌ها می‌توانند عکس العمل مناسب در مقابل دشمن را در حداقل زمان انجام دهند.  

باشگاه خبرنگاران جوان: در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تیپ‌های تکاور دیگری همانند تیپ ۳۵، ۴۵،  ۵۵ و ۶۵ نیز وجود دارند. آیا همه آن‌ها ماموریت مشترکی دارند؟  

امیر شفیعی: تیپ ۵۵ یک پیاده هوابرد با ماموریت اصلی تازش هوایی است. این تیپ عمل الحاق با یک یگان هوایی را انجام می‌دهد تا یک سر پل را در عقبه دشمن تصرف کند تا یگان‌های در خط بتوانند دشمن محاصره شده را نابود کنند. در حقیقت ماموریت اصلی این تیپ تصرف سر پل با اجرای تازش هوایی است؛ بنابراین ماموریت آن با سایر تیپ ها متفاوت است.

امیر سرتیپ شفیعی

تیپ ۲۵ با همه یگان‌ها و گروه‌ها تعامل دارد / نیرو‌های ویژه باید با ادبیات یکدیگر آشنا باشند

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما به عنوان تیپ ۲۵ با سایر تیپ های نیروی مخصوص هماهنگی هایی انجام می دهید؟ آیا تمرینات یا صبحگاه‌های مشترک با آن‌ها برگزار می‌کنید؟

امیر شفیعی: تعامل آموزشی یکی از لازمه‌های تیپ‌های نیروی مخصوص است. ما علاوه بر تعامل با سایر تیپ‌های نیروی مخصوص ارتش دو مولفه مهم را هم در نظر می‌گیریم. ما به صورت ماهانه جلساتی را با ریاست امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین نیروی زمینی ارتش با حضور فرماندهان تیپ‌های نیروی مخصوص و فرماندهان زیردست آن‌ها برگزار می کنیم و طی آن تمام فعالیت‌ها ارزیابی و نیازمندی‌های جدید نیز اعلام می‌شود. این جلسات برای محاسبه اقدامات لازم و کافی در راستای ترویج محاسن در سایر یگان‌ها و با شناسایی عیب‌های احتمالی یک یگان تشکیل می شود. اما ما نه تنها با سایر تیپ‌های نیروی مخصوص تعامل آموزشی داریم، بلکه با سایر یگان‌ها و گروه‌ها نیز تعامل داریم. علت اصلی آن هم آشنایی با ادبیات نیروی مخصوص و واکنش سریع از سوی سایر یگان‌ها و یا گروه‌هایی است که قرار است تا از ما در هنگام عملیات‌ها پشتیبانی کنند و بایستی پاسخگویی آتش‌های مورد نیاز یک یگان نیروی مخصوص را داشته باشند. ما نیز به توانمندی‌ها و مقدورات یگان‌های مختلف همچون توپخانه، زرهی، پیاده هجومی، متحرک هجومی و سایر یگان‌ها باشند که با همه آن‌ها تعامل آموزشی داریم.  

اشاره می کنم به رزمایش غیر مترقبه‌ای که سال گذشته توسط تیپ ۴۱ متحرک هجومی قوشچی انجام شد. فرمانده کل ارتش در حین آن رزمایش به صورت غیر مترقبه تیپ ۲۵ را هم به کار گرفت و ما هم با ورود به منطقه با اجرای عملیات انهدام اهداف متخاصم و دشمن همزمان با یک یگان پیاده متحرک هجومی وارد عمل شدیم که نتیجه بسیار خوبی هم داشت. یعنی علاوه بر تعامل آموزشی به صورت مداوم و مستمر هم در تماس هستیم که بتوانیم تغییرات احتمالی مورد نیاز در مسائل آموزشی و تجهیزات تبادل نظر داشته باشیم و به عرض سلسله مراتب فرماندهی برسانیم.

امیر سرتیپ شفیعی

یک تیپ نیروی مخصوص ایران پاسخگوی نیازهای عملیاتی جمهوری آذربایجان و ارمنستان است

باشگاه خبرنگاران جوان: شما در قضیه درگیری اخیر قره باغ در مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان حضور داشتید؟

امیر شفیعی: ما از همان آغاز مناقشه اختیاراتی با هماهنگی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب داشتیم و وارد عمل شدیم و تا دریافت ماموریت ابلاغی از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح منطقه را رصد می‌کردیم تا در صورت لزوم کاملا وارد عمل شویم. البته قره باغ و ایالت خودمختار نخجوان و ارمنستان و جمهوری آذربایجان از لحاظ نظامی برای ارتش ما تهدید محسوب نمی‌شوند. یک تیپ نیروی مخصوص از ایران اسلامی پاسخگوی نیاز‌های عملیاتی این دو کشور است. ما وقتی از همان روز اول در منطقه حضور پیدا می‌کردیم، مردم ساکن در منطقه مرزی استرس خاصی داشتند. اما با حضور نیروی مخصوص ارتش و سپاه پاسداران قوت قلب گرفتند. من از این ایام خاطره هم دارم، من هنگام برخورد خمپاره به میل مرزی ۴۵ در آن جا حضور داشتم و وارد عمل شدیم و با دادن قوت قلب به مردم دلایل آن و طبیعی بودنش را برای آن‌ها توضیح می‌دادیم.  

باید اشاره کنم که تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع نیروی زمینی ارتش از همان روز اول صرفا مناقشه قره باغ را رصد می‌کرد و با عملکرد و دقت بسیار خوب اجازه  بروز هیچ گونه تهدید در آن منطقه را نداد. الان هم مسئول رصد جریانات و اتفاقاتی منطقه هستیم و با تمام قدرت و توانمندی در منطقه حضور داریم. با اینکه آن‌ها برای ما تهدید محسوب نمی‌شوند، اما حضور فیزیکی و رصد ۲۴ ساعته و جمع آوری این اطلاعات می‌توانیم ارزیابی خوبی برای برنامه ریزی‌های آتی خود داشته باشیم. اکنون هم افراد نیروی مخصوص با روحیه بسیار بالا و ولایتمداری و انگیزه بسیار بالا در حال رصد منطقه هستند.

امیر سرتیپ شفیعی

منطقه خود را به طور کامل رصد می‌کنیم / تکذیب ورود عمدی ریزپرنده‌های مناقشه قره باغ به ایران

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه گفتید در منطقه حضور داشتید، آیا در مناقشه قره باغ ریزپرنده‌های کشور‌های درگیر وارد کشورمان شدند؟

امیر شفیعی: اولا اصلا جرات این حرکت را ندارند. دوما هر کسی در حاشیه مرزی خود می‌تواند فعالیت‌های نظامی‌اش را برابر دستورالعمل‌های مصوب خود داشته باشد تا از کشور خود حفاظت و حراست کند. اینکه یک ریزپرنده‌ای در حاشیه مرز و ۵ کیلومتری مرز کار آمایش و پایش را انجام می‌دهد دلیل نمی‌شود. بلکه هر کشوری برابر دستورالعمل‌های نظامی خود از کشورش دفاع می‌کند. اما در زمان وقوع مناقشه و درگیری قره باغ بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان احتمال از دست رفتن کنترل یک ریزپرنده و وارد شدن آن به این سوی مرز وجود دارد.  

کریدور پروازی و منطقه‌ای که ریزپرنده پرواز و همچنین برد آن می‌تواند با و یا بی هدف بودن و غیر عمدی آن را برای ما اثبات می‌کند. این مورد در هنگام شلیک گلوله خمپاره نیز رخ می‌دهد و دلیل آن هم نزدیکی بیش از حد منطقه این درگیری‌ها به مرز‌های کشور ما است. به طور مثال در میل مرزی ۴۵ خاکریز‌های آن‌ها با مرز ما ۷۰ متر بود. این نزدیکی به حدی بود که مردم ما می‌توانستند از بالای ارتفاعات نگاه می‌کردند. این اتفاق نباید رخ می‌داد، ولی این‌ها حقایق جنگ است و تعمدی نیست.  

این که ریزپرنده‌ای متعلق به سایر کشور‌ها در منطقه ما وارد شده باشد را تکذیب می‌کنم. باید اشاره کرد که وقتی یک شی نورانی در خاک خود در حال رصد و پایش است نمی‌توان گفت که وارد خاک ما شده است. البته ما مرز‌های خود را رصد می‌کنیم و کاملا منطقه را تحت رصد قرار می‌دهیم. البته گلوله‌های پرت هم داشتیم که بر اثر اشتباه انسانی رخ داده و بار‌ها نیز آن‌ها عذرخواهی کردند. در نتیجه باید گفت که دو اتفاق رخ داده ناشی از خطای ابزاری بود و نه عمدی.

امیر سرتیپ شفیعی

تقویت مرزهای ایران در هنگام بروز مناقشه قره باغ ضروری بود / آماده‌باش کشورهای منطقه خلیج فارس در هنگام برگزاری رزمایش اقتدار ۹۷

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر در قضیه مناقشه اخیر قره باغ نیز شاهد اعزام یگان‌های زرهی به سوی مرز بودیم، هماهنگی شما با این یگان‌ها چگونه بود؟

امیر شفیعی: من این موضوع را این گونه توصیف می کنم. فرض کنید که دو کشور در حال اجرای یک رزمایش مشترک هستند، کشور ثالثی که این رزمایش در مقابل او انجام می شود به سرعت اقدام به تقویت مرزهای خود می کند. بالفرض ایران اگر بخواهد یک رزمایش را در منطقه شمال غرب انجام بدهد، کشورهای همسایه ما سریعا مرزهای خود را تقویت می کنند. چون رزمایش ها یک سری پیام هایی دارند. وقتی رزمایش ها به صورت رسانه ای در یک منطقه ای انجام می شود یک پیامی را اعلام می کند.

در مناقشه قره باغ هم وقتی دو کشور با یکدیگر در حال نبرد هستند، آیا ما نباید مرز خود را تقویت کنیم؟  

هنگامی که ما در رزمایش اقتدار ۹۷ در منطقه نصرآباد مشغول انجام رزمایش بودیم، همه کشور‌های حوزه خلیج فارس آماده باش بودند. وقتی دو کشور در مجاورت مرز ما و در برخی نقاط این فاصله به ۶۰ یا ۷۰ متر می‌رسید. آیا ما نباید مرز خودمان را تقویت می‌کردیم؟ پس این موضوع یک کار طبیعی و جزو اصول نظامی است و باید اجرا شود. این کار چندین مزیت داشت که یکی از آن‌ها ارزیابی یگان‌های رزمی و زرهی ما بود و توانمندی و عکس العمل سریع و به موقع آن‌ها طبق فرمایشات فرمانده کل قوا. نکته مهم دیگری که باید در انتقال سریع یگان‌های زرهی اشاره کرد این موضوع است که همه این تجهیزات ظرف مدت زمان کوتاه و با استفاده از تجهیزات بومی و ساخت خود صنایع بومی دفاعی بود.  

امیر سرتیپ شفیعی

تیپ ۲۵ نیروی مخصوص  فعالیت‌های مهمی در رفع آلودگی ناشی از کرونا داشت

باشگاه خبرنگاران جوان: تیپ ۲۵ نیروی مخصوص در مقابله با ویروس کرونا چه فعالیت‌های  انجام داد؟

امیر شفیعی: تیپ ما در دو مقوله برابر دستورالعمل‌های ابلاغ شده  وارد عمل شد. اینجا لازم است تا از امیر جهانشاهی معاون سابق هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش تشکر کنم که همه یگان‌ها را کنترل می‌کردند و به عرض سلسله مراتب می‌رساندند. ما چهره آشنای منطقه هستیم، چهره آشنای منطقه یعنی که مردم با این تیپ در این مدت کوتاه به خوبی آشنا هستند. چون ما در سال ۹۸ از پسوه ماکو به تبریز آمدیم. ما فدایی ملت هستیم و این را در مقابله با کرونا در استفاده از تمام توانایی و تجهیزات خودمان نشان دادیم. ما در متروها، پاساژها، آموزش و پرورش، میدان‌ها، بازارها، کوی‌های سازمانی، اتوبوس‌ها، محلات پر خطر و بسیاری از نقاط دیگر برای ضد عفونی آن‌ها حضور داشتیم. الحمدلله توانستیم به خوبی وظابف خود را انجام داده و هنگامی که گزارش آن را به امام جمعه محبوب تبریز رساندیم، وی گفت که من در جریان این کار‌ها هستم.  

یگان‌های نظامی امن‌ترین مناطق هستند، چراکه دقیقا دستورالعمل‌ها مد نظر گرفته شده و روزانه ارزیابی می‌شود. مگر اینکه آلودگی از بیرون به داخل ارتش وارد شود و کنترل می‌کردیم. به فضل خدا آمار نفرات درگیر ویروس کرونا در یگان‌های نظامی در مقایسه با سایر بخش‌ها بسیار پایین‌تر است. نیرو‌های مسلح در مجموع دارای یک سری از طرح‌ها هستند و برابر زمان بندی خود ارزیابی انجام می‌دهند. چه در حوزه بهداشتی باشد و چه در حوزه مواد غذایی. البته این طرح‌ها پیش از شیوع کرونا هم در نیرو‌های مسلح وجود داشت و پس از شیوع کرونا هم کنترل ما بیشتر شد. اکنون هم اعلام آمادگی می‌کنیم که همه امکانات خود را وارد عمل کنیم. سال گذشته هم مناطق پر خطر و کنترل مبادی خروجی و ورودی شهرستان در کنترل تیپ ۲۵ بود و بچه‌ها فعالیت‌های چشمگیری در این حوزه داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تیپ ۲۵ نیروی مخصوص در رزمایش اقتدار ۹۹ نیز حضور داشت؟

امیر شفیعی: اعلام آمادگی کردیم. اما چون تیپ ۲۵ نیروی مخصوص در رزمایش‌های قبلی حاضر بود این بار از تیپ ۲۲۳ استفاده کردند.  

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص هماهنگی با تیپ‌های تکاور آیا شما با لشکر ۲۳ تکاور نیز همکاری و هماهنگی دارید؟

امیر شفیعی: خیر. ما با لشکر ۲۳ تکاور هیچ همکاری و هماهنگی نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: تیپ ۲۵ نیروی مخصوص ذیل کدام قرارگاه فعالیت می‌کند؟ 

امیر شفیعی: ما ذیل قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب با فرماندهی امیر سرتیپ دوم علی حاجیلوئی فعالیت می‌کنیم.  

امیر سرتیپ شفیعی

تیپ‌های نیروی مخصوص، شمشیر ذوالفقار فرماندهان قرارگاه‌های منطقه‎‌ای ارتش هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما تنها بازوی واکنش سریع قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب هستید؟

امیر شفیعی: ‌نمی‌شود این طور بیان کرد. چون در تمام تیپ‌ها گروهان‌هایی مانند گروهان‌های اطلاعات رزمی تعریف شده است که ماموریت‌های مورد نیاز را انجام خواهند داد. بهتر است بگوییم تیپ‌های نیروی مخصوص واکنش سریع شمشیر ذوالفقار دست فرماندهان قرارگاه‌های منطقه‌ای در اجرای ماموریت‌های خاص هستند. برای همه ۵ قرارگاه منطقه‌ای که در سراسر کشور تعریف شده هر کدام یک تیپ نیروی مخصوص در اختیار دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا از سلاح مصاف ۲ رونمایی و به نیروی زمینی ارتش تحویل داده شد. آیا برنامه‌ای برای استفاده از این اسلحه دارید؟

امیر شفیعی: من با اسلحه مصاف ۲ تیراندازی کردم. این اسلحه یک جنگ افزار خوب و با قابلیت‌های بسیار و شدت بالای شلیک تیر و قابلیت استفاده در همه شرایط ایران را دارد. مصاف ۲ سلاحی است که به علت ویژگی‌های خاص خود همچون وزن کم، قدرت بالا، حجم آتش بالا و سرعت در به کارگیری برای یگان‌های خاص طراحی شده است. ما در خواست این سلاح را به سلسله مراتب ارائه کردیم و انشاالله به زودی واگذار خواهد شد. البته این سلاح برای ارزیابی به تیپ‌های نیروی مخصوص برای استفاده در همه شرایط ارائه و پاسخگوی نیازمندی‌های آن‌ها بود.  

سلاح‌های مورد نیاز برای مناطق چهارگانه ایران را داریم

باشگاه خبرنگاران جوان: هنوز بسیاری این طور فکر می‌کنند که تفنگ ژ ۳ اسلحه اصلی مورد استفاده در ارتش است. آیا هنوز هم اینگونه است؟

امیر شفیعی: ما اصلا از اسلحه ژ ۳ استفاده نمی‌کنیم. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که تا این لحظه هیچ جنگ افزار همتراز و یا بالاتر از این اسلحه ساخته نشده است. اسلحه ام ۱۶ هم چیزی خارج از ژ ۳ نیست. نوع دشمن و منطقه درگیری برای ما مشخص می‌کند که باید از چه سلاحی استفاده کنیم. ما وقتی در ماموریت‌هایی مانند پاکسازی ساختمان و یا جنگ در تونل و جنگل هستیم اسلحه ژ ۳ پاسخگو نیست. اما وقتی در دشت باز با دشمن درگیر می‌شویم این اسلحه ژ ۳ است که برای ما کاربردی واقع می شود. ما سلاح‌های مورد نیاز برای مناطق چهارگانه ایران را داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا موشک‌های ضد تانک هم در اختیار دارید؟

امیر شفیعی: تا دلتان بخواهد موشک‌های ضد تانک در اختیار داریم. 

امیر سرتیپ شفیعی

با همه نیروهای مسلح تعامل و همکاری داریم / تهیه طرح‌های عملیاتی مشترک ارتش با سپاه 

باشگاه خبرنگاران جوان: هماهنگی شما با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه است؟

امیر شفیعی: سپاه پاسداران عزیز دل برادر است و ما در همه کار‌ها مانند طرح‌های عملیاتی با آن‌ها تعامل داریم. این تعامل به سپاه محدود نمی‌شود و با نیروی انتظامی نیز تعامل داریم. سال گذشته از نیروی ویژه پلیس (نوپو) درخواست کردیم تا آموزش‌های مورد نیاز را به ما ارائه کنند.  اگر این تعامل وجود نداشته باشد ما با ادبیات نظامی یکدیگر آشنا نمی‌شویم و در شرایط خاص با مشکل مواجه می‌شویم. به طور کلی باید گفت که این تعاملات و هم‌افزایی‌ها با همه نیرو‌ها وجود دارد.

آموزش‌های رهایی گروگان به کارکنان تیپ ۲۵  نیز ارائه شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: در تیپ ۶۵ نوهد گروهان رهایی گروگان وجود دارد، آیا در تیپ ۲۵ نیروی مخصوص این گروهان وجود دارد؟

امیر شفیعی: بنده توفیق داشتم مدتی جانشین تیپ ۶۵ نوهد بودم. گروهان رهایی گروگان یک گروهان خاص و با کارکنان بسیار توانمند و پا در رکاب و انگشت به ماشه هستند. باید به این نکته اشاره کنم که تیپ ۶۵ نوهد تیپ نیروی مخصوص نیست، بلکه یگان ویژه هوابرد است. آن‌ها از ما هم برتر هستند و آموزش‌های برتر را هم پشت سر می‌گذراند. گروهان رهایی گروگان فقط در چارت سازمانی تیپ ۶۵ تعیین شده و ما در چارت سازمانی خود نداریم. اما با این وجود آموزش‌های مربوط به این دوره نیز به کارکنان تیپ ۲۵ نیروی مخصوص نیز داده شده است.

سازمان تیپ نیروی مخصوص با تیپ تکاور متفاوت است / پیشروی ۱۸۰ کیلومتری نیروی مخصوص در یک ساعت / نیرو‌های ویژه باید با ادبیات یکدیگر آشنا باشند / ماجرای حضور ارتش به عنوان اولین گروه در حادثه پلاسکو / جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای ایران تهدید محسوب نمی‌شوند / منطقه خود را به طور کامل رصد می‌کنیم / لزوم تقویت مرز‌های ایران در هنگام بروز مناقشه قره باغ / تعبیر فرمانده ارتشی از نقش نیروی مخصوص / تهیه طرح‌های عملیاتی مشترک ارتش با سپاه / نیروی مخصوص باید بتواند همچون موشک میان‌برد عمل کند / در سوریه با سردار سلیمانی دیدار داشتم و او پیشانی مرا بوسید

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر حیدری در جایی گفته بودند که نیرو‌های تیپ ۲۵ واکنش سریع باید مثل موشک دور برد باشند، این به چه معناست؟

امیر شفیعی: اجازه بدهید تا این جمله را به این شکل توصیف کنیم. امیر حیدری معتقد هستند که ما در بسیاری از نقاط به جای استفاده از موشک می‌توانیم از نیروی مخصوص استفاده کنیم، علت آن هم قدرت بالای نفوذ، آموزش‌های عالی، توانمندی بالا  و دارابودن تجهیزات متناسب است که می‌تواند با دقت بالا اهداف خود را هدف قرار دهد. نفوذ و اجرای تخریب از لحاظ دید عملیاتی و ارزش نظامی بسیار ارزشمندتر است. این کار را به این شکل باید توصیف کرد که اجرای دقیق نفوذ و اجرای تخریب یگان مقابل را زیر سوال می‌برد، در این عملیات نیرو‌های خودی با نفوذ به عمق ۱۵۰ کیلومتری دشمن اهداف حیاتی را منهدم کرده و به سلامت بازگشته اند. معنی آن هم شکست نظامی خفت بار دشمن است.  

هدف امیر حیدری هم این  است که تیپ‌های نیروی مخصوص باید بتوانند همان ماموریتی را انجام دهند که یک موشک میان برد می‌تواند انجام دهد.  

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما از خودروی رویین تن نزاجا بازدید داشته‌اید؟

امیر شفیعی: من فقط تصاویر این خودرو را نگاه کردم و ارزیابی فنی از آن نداشتم.

امیر سرتیپ شفیعی

هدف دوره سال تهیه آشنایی دانشجویان افسری با فرهنگ ارتش است

باشگاه خبرنگاران جوان: شما چطور وارد ارتش شدید؟

امیر شفیعی: من در سال ۶۸ وارد ارتش شدم یعنی زمانی که جنگ به تازگی تمام شده بود؛ بنابراین با وجود اینکه در جنگ حضور نداشتم، اما تبعات و آثار آن را مشاهده کرده ام. ما در دانشگاه افسری دوره‌ای به نام سال تهیه داریم، هدف دوره این است که فردی که وارد دانشگاه افسری ارتش شده آیا می‌تواند خود را با فرهنگ سازمانی ارتش وفق بدهد یا خیر؟. از گروه ۲۷۰ نفره ما پس از گزینش و فرآیند‌های مختلف فقط ۱۸۰ نفر توانستیم وارد ارتش بشویم و در مدت سال تهیه حدود ۹۰ نفر رفتند. حدود ۷ یا ۸ نفر هم در مدت تحصیل ارتش را ترک کردند.  

هر فردی که زمینه عشق و علاقه به نظامی گری نداشته باشد، محال است بتواند در ارتش دوام بیاورد و تا قبل از ترفیع ارتش را ترک خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر شما در چه سنی وارد ارتش شدید؟

امیر شفیعی: من متولد ۳ آذرماه سال ۱۳۴۸ در تبریز هستم و در خانواده‌ای نظامی به دنیا آمدم و با افتخار فرزند یک استوار هستم. من فارغ‌التحصیل دیپلم ریاضی هستم و در سالی که دانشگاه امام علی (ع) را انتخاب کردم به طور همزمان در دانشگاه سراسری نیز در رشته شیمی هم پذیرفته شده بودم. پس از ورود به ارتش توانستم تا در مقطع کارشناسی رشته فیزیک هسته‌ای از دانشگاه افسری امام علی (ع) فارغ التحصیل شوم. در دوران دانشجویی علاقه بسیاری به رسته پیاده داشتم و پس از اینکه رسته من را اعلام کردند رسته من مهندسی بود. فقط ۶ ماه تلاش کردم تا رسته خود را از مهندسی به پیاده تغییر دهم.

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر شما چه دوره‌هایی را گذرانده‌اید؟ 

امیر شفیعی: در این مدت دوره‌های مقدماتی، رزم در کوهستان، تکاوری، چتربازی، مربی گری چتربازی، پاراگلایدر، نیروی مخصوص، حفاظت، امداد و کمک‌های اولیه، رایانه، حفاظت و اطلاعات، بصیرت، فرماندهی و ستاد، عالی و بسیاری از دوره‌های دیگری را طی کرده ام. در سال ۱۳۷۳ بود که دوره مقدماتی خود را در شیراز تمام کردم و به پادگان ۰۳ عجب شیر منتقل شدم.  

امیر سرتیپ شفیعی

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر شما تا کنون چه مسئولیت‌هایی برعهده داشته‌اید؟

امیر شفیعی: من در پادگان ۰۳ عجب شیر مسئولیت‌هایی همچون فرمانده دسته، فرمانده گروهان، ریاست رکن سوم و ریاست طرح و برنامه و آزمایشات را برعهده داشتم. سپس به دانشگاه افسری امام علی (ع) منتقل شدم و در آن جا نیز فرمانده گروهان بودم. بلافاصله و به خاطر شرکت در ماموریت‌ها و ارائه یگان نمونه ارشدیت من ابلاغ شد و به دوره عالی رفتم. پس از این بود که به تیپ ۵۵ هوابرد منتقل شدم و در این تیپ وظابفی جانشین گردان، فرمانده گردان ۱۴۶ و ۱۳۵، جانشن گردان ۱۲۶ و همچنین ریاست رکن سوم این تیپ را در اختیار داشتم.

بعد از مسئولیت در تیپ ۵۵ هوابرد به پادگان ۰۳ عجب شیر منقل و به سمت ریاست ستاد مرکز آموزش ۰۳ منصوب شدم. یک سال در مرکز آموزش درجه داری تهران رئیس رکن سوم و هنگ دانش آموزان بودم. پس از آن به تیپ ۶۵ نوهد منتقل و با درجه سرهنگی به سمت جانشین فرمانده تیپ منصوب شدم. مدتی هم فرمانده تیپ امام حسین (ع) بودم و پس از آن به عنوان فرمانده تیپ ۲۵ نیروی مخصوص در منطقه پسوه منصوب شدم. در واقع تمام مراحل نظامی را از فرماندهی دسته آغاز و همه رده‌ها را طی کرده ام. خدا را شاکرم که در طول خدمت خود فرماندهان خوبی داشتم که توانسته اند من را در مسیر نظامی‌ گری به خوبی هدایت کنند.

امیر سرتیپ شفیعی

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) هم حضور داشتید؟ دانشگاه دفاع ملی چطور؟

امیر شفیعی: بله. من در این دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد را گذراندم.  به سبب مشغله‌های فراوان فرصت حضور در دانشگاه عالی دفاع ملی را نداشتم.

باشگاه خبرنگاران جوان:  آیا شما در سوریه هم به  عنوان مدافعان حرم حضور داشتید؟

امیر شفیعی:  اللهُ اعلم. از همه نیروی زمینی ارتش در آن جا به خصوص یگان های توپخانه حضور داشتند. ارتش جمهوری اسلامی به لطف خدا توفیق پیدا کرد و در سوریه فعالیت های مستشاری انجام داد که سربلند بود. بنده هم به عنوان یک خادم در مدت کم که نمی شود آن را به زبان آورد هم در آنجا حضور داشتم. 

امیر سرتیپ شفیعی

در سوریه با سردار سلیمانی دیدار داشتم و او پیشانی مرا بوسید

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا خاطره‌ای از حضور در سوریه دارید؟

امیر شفیعی: پس از حادثه ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۵ واقعا گروه‌های تکفیری  از یگان‌های مستقر در منطقه ذی تان و قلعه جی و برنو در همان امتداد خانطومان شکست مفتضحانه‌ای خوردند. این شکست به حدی بود که تانک‌ها و نفربر‌های خود را رها کرده و فرار کردند. تلفات آن‌ها هم سنگین بود به طوری که تکفیری‌ها بیش از ۴۰۰ نفر تلفات دادند. سردار سید جواد در منطقه حاضر بودند و در آن شب کار‌های مستشاری ارتش را مشاهده کرد و پس از رضایت کامل گفت که شما فتح المبین دیگری خلق کردید. اما جالب بود که پس از ۵ یا ۶ روز سردار دل‌ها سردار سلیمانی در منطقه حاضر شدند و پیشانی بنده را بوسیدند.  

همه رزمندگان جبهه مقاومت با ویژگی‌هایی همچون ایستادگی، مردانگی و ولایت‌مداری‌شان در آن منطقه زبان‌زد بود. از شهید شیبک و شهید زرهرن بگویم. هیچ وقت فراموش نمی‌کنم صبح خواستیم احتیاط را وارد عمل کنیم، شهید زرهرن تنها فردی بود که احتیاط را ا صلابت جلو برد. نمی‌شود برخی از مطالب را عنوان کرد، شاید آن شهید رضایت نداشته باشد که اینگونه مطالب عنوان شود. آن‌ها با هیچ در مقابل جبهه النصره ایستادند. برخی می‌گویند وقتی تجهیزات نباشد نمی‌شود جنگید، باور کنید از صمیم قلب می‌گویم تجهیزات پاسخگوی لازم هست، ولی کافی نیست. آن ایمان و اعتقاد و انگیزه بسیاری از کار‌ها را انجام می‌دهد.  

مگر می‌شود در مقابل حجم بالای تانک و تسلیحات سنگین با تجهیزات کم ایستادگی کرد؟ اما بچه‌ها ثابت کردند که می‌شود. هیچ گاه فراموش نمی‌کنم مردم  و خانم‌های تنها که در آن منطقه حاضر بودند چگونه به جبهه مقاومت ایمان داشتند. باور کنید مقدار آبی که در بطری‌های ۱/۵ لیتری به بچه‌های ما می‌دادند به صورت حداقل استفاده می‌کردند و باقی آن را به مردم آن مناطق می‌دادند. این کار‌ها کجا نوشته شده اند بسیاری از کار‌های با عظمت همچون ایستادگی تا لحظه آخر.

تسلط رزمندگان ما نسبت به منطقه به حدی بود که می گفت ما الان رسیدیم و در خانه مهندس زارعی هستیم که پس از آن هم ما به آنجا رفتیم، این چیزی بود که خودم در پشت بی سیم شنیدم. الحمد لله بچه ها خوب جنگیدند و جا دارد تا از مقام معظم رهبری، ستاد کل نیروهای مسلح و سلسله مراتب تشکر کنم که اجازه دادند تا ارتش کارهای مستشاری خود را در آن منطقه انجام دهند و تجارب رزمی خود را بالا ببرند. 

امیر سرتیپ شفیعی

ارتش اولین نیروی حاضر در حادثه پلاسکو بود

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر شما در حدثه پلاسکو و امداد به مصدومان آن حادثه حضور داشتید؟

امیر شفیعی: من در زمان وقوع حادثه پلاسکو جانشین فرمانده تیپ ۶۵ نوهد بودم و تیپ هم به همراه امیر امان‌اللهی فرمانده وقت در یک ماموریت حضور داشت. به محض شروع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو اولین نفراتی که به منظور کمک در منطقه حاضر شده بودند، نفرات تیم امداد و نجات تیپ ۶۵ به سرپرستی من بودند. بلافاصله تیم‌های زنده یاب ما که با استفاده از یگان سگ بان که آموزش‌های لازم را دیده بودند در منطقه حاضر شدیم و کمک‌های شایانی را در این حادثه انجام دادیم. تعداد بسیاری از عزیزان آتش نشانی را که در منطقه حضور داشتند را هم یاری کردیم تا علاوه بر موفقیت در ماموریت خود، مصدوم‌های آن منطقه را هم نجات بدهیم.

هیچ گاه فراموش نمی‌کنم، ما در روبروی ساختمان پلاسکو با حضور آقای چمران و شورای شهر تهران سریع ستاد بحران تشکیل شد و وارد عمل شدیم. مکان و محیط برای ارتش تفاوت ندارد و هدف آن این است که در کوتاه‌ترین زمان در خدمت مردم باشد تا به آن‌ها کمک کند. ارتش در صحنه‌های مهمی مانند زلزله کرمانشاه، سیل گلستان، زلزله ورزقان و در قسمت‌های مختلف همواره به مردم کمک کرده است. ارتش بدون ادعا و طبق دستور فرمانده کل قوا و دستورات صادره با استفاده از تجهیزات خود به صورت شبانه روزی به مردم خدمت می‌کند.  

افتخار می‌کنیم امروز به میزانی ار آگاهی، تجربه، دانش و توانایی رسیده ایم که خودمان را فدایی ملت احساس می‌کنیم. فدایی ملت بودن معنا و فلسفه دارد، یعنی حاضر هستیم تا از تمام داشته‌های خود بگذریم تا ملت در آرامش و آسایش زندگی کنند.

امیر سرتیپ شفیعی

نیرو‌های مسلح ما طبق دکترین راهبردی و نظامی به دشمنان پاسخ شدیدی خواهند داد

باشگاه خبرنگاران جوان: کلام آخر...

امیر شفیعی: ملت شهید پرور ایران اسلامی به نیرو‌های مسلح اعتقاد باشند که این توانمندی را دارند تا در مقابل هر تهدیدی با تمام قدرت وارد عمل شوند. یعنی ما طبق همان فرمایش رهبر انقلاب که زمان بزن و در رو تمام شده عمل می‌کنیم و اگر تعرض یا اقدامی علیه ایران اسلامی صورت بگیرد رزمندگان نیرو‌های مسلح پاسخ ۱۰ برابری به آن‌ها می‌دهند. ما شروع کننده نخواهیم بود، اما مطمئن باشید که نیرو‌های مسلح ما براساس دکترین راهبردی و نظامی تمام کننده خواهیم بود.  

انتهای پیام/

نظر شما