شناسهٔ خبر: 46686297 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

از «او یک فرشته بود» تا «احضار» / علیرضا افخمی، کارگردانی که فضای متفاوتی را در سریال‌سازی دنبال می‌کند

علیرضا افخمی شاید در بین کارگردان‌های تلویزیون یکی از رکوردداران سریال‌های رمضانی باشد. او سریال‌های متنوعی طی سال‌های اخیر کارگردانی کرده که بسیاری از آن‌ها مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا، علیرضا افخمی نویسنده و کارگردان تلویزیون اواسط دهه 60 فعالیت خود را به عنوان ناظر کیفی آغاز کرد که سال 1369 ناظر کیفی سریال «روزی روزگاری» بود. سال 1382 سریال «تب سرد» به کارگردانی او یکی از پرمخاطب‌ترین آثار سال شد که بازیگران مطرحی چون شهاب حسینی، حمید گودرزی، کامبیز دیرباز و مهدی سلوکی در آن ایفای نقش کردند.

پس از «تب سرد» او اولین سریال رمضانی خود را کارگردانی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و به نوعی یک ژانر متفاوت را وارد تلویزیون ایران کرد. سریال «او یک فرشته بود» در ماه رمضان سال 1384 با بازی حسن جوهرچی، بهاره افشاری  و مریم کاویانی از شبکه دو پخش شد و به یکی از پربیننده‌ترین و ماندگارترین آثار پخش شده تلویزیون در ماه رمضان تبدیل شد. «او یک فرشته بود» به لحاظ ساختاری اثری متفاوت بود که آثار بسیاری با الگو گرفتن از آن در تلویزیون ساخته شدند.

مجموعه تلویزیونی «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در سال 1384 ساخته شد که فیلمنامه آن به قلم علیرضا افخمی نوشته شده بود و این اثر هم در زمان پخش با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد. سریالی که در دومین جشنواره فیلم پلیس موفق شد جایزه ویژه ی هیئت داوران را دریافت کند.

در سال 1385 افخمی دومین سریال رمضانی خود را ساخت. «زیرزمین» اولین سریال طنز این کارگردان است که باز هم مثل دیگر آثار او توانست نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند.  فتحعلی اویسی، بهاره رهنما، ابوالفضل پورعرب، مرجانه گلچین، سروش صحت و مهتاج نجومی از بازیگران این سریال هستند. قسمت‌های متعددی از این سریال در دو محله تاریخی تهران، امامزاده یحیی و کوچه‌پس‌کوچه‌های پامنار ساخته شدند و از یکی از حمام‌های تاریخی نیز در آن استفاده شد.

در ماه رمضان سال 1386 سریال «اغما» با نویسندگی علیرضا افخمی و کارگردانی سیروس مقدم پخش شد که به لحاظ موضوعی و قصه شباهت زیادی به سریال «او یک فرشته بود» داشت. در این سریال امین تارخ، حامد کمیلی، لعیا زنگنه و اسماعیل خلج ایفای نقش کردند. ماه رمضان سال 1387 هم سریال «روز حسرت» به نویسندگی علیرضا افخمی و کارگردانی سیروس مقدم از شبکه یک پخش شد که تا حدی به لحاظ فضاسازی و موضوع شباهتی به دیگر آثار او داشت.

در ماه رمضان سال 1388 سریال دیگری با عنوان «پنجمین خورشید» به کارگردانی علیرضا افخمی پخش شد. این سریال که از شبکه سه پخش می‌شد قصه‌ای تخیلی و متفاوت داشت و بخشی از آن در سال‌های هشت سال دفاع مقدس روایت می‌شد و حمید گودرزی، شبنم قلی‌خانی، مریم کاویانی، شهرام قائدی و مهدی سلوکی بازیگران این سریال بودند.

دو سال بعد در سال 1390 علیرضا افخمی سریال دیگری ساخت که در ماه مبارک رمضان از شبکه سه پخش شد. سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» نیز فضای متفاوتی داشت که شاید در تلویزیون ما کمتر سریالی در این فضا روایت شده باشد. هر چند که این سریال حواشی بسیاری برای تولیدکنندگان آن داشت اما توانست به خوبی مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. داریوش فرهنگ، شبنم قلی‌خانی، مهدی سلوکی و پریناز ایزدیار بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند.

پس از پخش این سریال حواشی بسیاری برای افخمی به وجود آمد که حتی اتفاقی تلخ منجر به شکایت از او شد و شاید همین مسئله باعث شد تا افخمی دیگر به سراغ قصه‌های مورد علاقه‌اش که پرداختن به مسائل ماورایی است نرود. افخمی پس از 5 سال سریال «پرستاران» را ساخت که از شبکه یک پخش شد. شهرام شاه‌حسینی دیگر کارگردان «پرستاران» است که با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گروه فیلم و سریال کانال یک تولید شده‌ است. فصل دوم «پرستاران» در سال 1396 ساخته شد.

علیرضا افخمی پس از 10 سال در سال جاری دوباره سریالی متفاوت را در ماه رمضان به پخش رسانده است. مجموعه تلویزیونی «احضار» که می‌توان آن را اثری ماورایی و ترسناک دانست این روزها از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

در این مجموعه آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی، میلاد میرزایی، افسانه چهره‌آزاد، علی دهکردی، خیام وقار کاشانی، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزاآقایی بازی دارند.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: مائده و زهره دختر عمه و دختر دایی یکدیگر هستند. آنها همراه با ۲ تن از دوستان خود، سوسن و شکیبا، برای یک سفر تفریحی عازم شمال شده‌اند. گرچه هر چهار نفر ظاهرا از دوستان صمیمی یکدیگر هستند اما یکی از آنها نسبت به مائده حسادت می‌ورزد و دل خوشی از او ندارد. این سفر بهانه‌ای می‌شود تا کینه‌ورزی‌های او برملا گردد. با پیوستن محسن -خواستگار قبلی مائده - به این جمع حوادثی رقم می‌خورد که زندگی و سرنوشت مائده و زهره را دگرگون می‌ کند.

تعدادی از عواملی که در این سریال همکاری دارند عبارتند از: مدیر تصویربرداری: علیرضا رنجبران، دستیار اول کارگردان: اکبر نصیری‌جوزانی، برنامه‌ریز: مهدی آقایی، طراح چهره‌پردازی: مجید اسکندری، طراح صحنه: محسن شریفی، طراح لباس: مژگان عیوضی، صدابردار: فرشید احمدی، تدوین: افسانه افخمی، منشی صحنه: آرزو نیکپور، مدیر تولید: فرهاد کی نژاد، جلوه های ویژه و اصلاح رنگ: امیر ولی‌خانی، عکاس و پشت صحنه: پریسا افخمی، طراح بدلکاری: کیوان رضایی، مدیر تدارکات: اکبر مهری، جانشین تولید: پرویز کاظم‌لو.

علیرضا افخمی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی به عنوان صدابردار، تدوینگر، ناظر کیفی، مشاور کیفی، دستیار کارگردان با پروژه‌های مختلف همکاری کرده است که در تلویزیون یکی از هنرمدان پرکار و باتجربه به حساب می‌آید. قطعاً او یکی از کارگردان‌هایی است که در تلویزیون با قصه‌های متفاوت و تازه توانسته تنوعی در تولیدات تلویزیون به خصوص در ماه‌‌های رمضان ایجاد کند. قطعاً سریال‌هایی چون «او یک فرشته بود»، «پنجمین خورشید» و «پنج کیلومتر تا بهشت» به کارگردانی افخمی و سریال‌هایی چون «اغما» و «روز حسرت» به نویسندگی او، آثاری هستند که می‌توان آن‌ها را در قصه و موضوع سریال‌های متفاوت تلویزیون دانست. مجموعه تلویزیونی «احضار» نیز چنین ویژگی دارد و باید ببینیم در ماه مبارک رمضان امسال این سریال هم همانند دیگر آثار متفاوت افخمی مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر. 

بیشتر بخوانید:

نظر شما