شناسهٔ خبر: 46684805 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه ادبی الوند

مصطفی وثوق کیا

سومین دوره جایزه کتاب سال الوند برگزیدگان خود را شناخت.

صاحب‌خبر -

حسن گوهرپور دبیر جایزه کتاب سال الوند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر گفت: با توجه به اینکه فراخوان سومین دوره در سال ۹۹ منتشر شد و ما باید در سال ۹۹ هم آیین پایانی را برگزار می‌کردیم اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی به ابتدای سال ۱۴۰۰ موکول شد.

وی ادامه داد: امسال هم بنا داشتیم این مراسم را به صورت حضوری برگزار کنیم که باز شرایط کشور در حوزه سلامت به صورت حاد شد و محدودیت‌های جدید و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان برگزاری حضوری را از ما گرفت.

گوهرپور در مورد سه بخش جایزه هم گفت: جایزه کتاب سال الوند در دوره نخست ۲ بخش داشت؛ یکی جایزه «کتاب سال الوند» و دیگری جایزه ویژه «انجمن علمی نقد ادبی ایران»، اما در سال دوم یک بخش دیگر به آن افزوده شد و آن بخش «شاعران استان همدان» بود. همانطور که مطلع هستید این جایزه بنا دارد هر سال آیین پایانی را در دامن الوند (شهر همدان) یکی از کوه‌های اساطیری ایران برگزار کند، که البته در این دوره این امکان فراهم نشد.

گوهرپور در بخش دیگری از سخنانش به حمایت‌های انجمن علمی نقد ادبی ایران اشاره کرد و گفت: انجمن علمی نقد ادبی ایران و رئیس انجمن دکتر ابراهیم خدایار در این سه دوره تلاش‌های فراوانی برای حیات این جایزه داشتید که در این مجال شایسته است از ایشان تشکر کنم؛ همچنین از داوران بخش جایزه نقد ادبی که همه از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایران در رشته‌ ادبیات هستند.

وی با اشاره به گرایش جایزه در حوزه ادبیات و به ویژه شعر اظهار داشت: اتاق فکر جایزه بنا دارد درگیر مرزبندی‌های شدید حوزه شعر از باب اینکه یکی دولتی است و دیگری شاعر مستقل و .. نشود. همه در این سرزمین زندگی می‌کنیم، بنابراین ما اصل را بر متن می‌گذاریم و در دو دوره‌ی پیش هم افراد برگزیده در سه بخش بیانگر همین رویکرد هستند. البته حرکت بر روی این مرز بسیار دشوار است که انشالله امیدواریم بتوانیم با همین رویکرد به مسیرمان ادامه دهیم.

دکتر ابراهیم خدایار، رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران، هم با اشاره به نقش نهادهای علمی دانشگاهی در شناسایی شاعران موفق و معرفی آنان به جامعه‌ی مخاطب، حضور انجمن یادشده در ۳ دوره‌ی پیاپی این جایزه را به فال نیک گرفته و اظهار امیدواری کرد که نهاد شعر بتواند همچون گذشته علاوه‌بر ادای رسالت اجتماعی خود، در جلب توجه ذوق جامعه به سمت زیبایی‌های مندرج در زبان شعر نیز موفق عمل کند.

 وی در ادامه گفت: درست است که در دهه‌های اخیر در ایران نیز همسو با تحولات جهانی، شعر به نفع رمان در موضوع تاثیرگذاری اجتماعی عقب‌ نشسته است، اما هنوز هم به دلیل نوع تربیت ذوق ایرانیان، شعری که بتواند با انسان معاصر ایرانی هم‌نوایی کند و زبان علایق وی باشد، بی‌تردید با اقبال مخاطبان مواجه خواهد شد و با فرصت‌هایی که دیگر هنرها (موسیقی، سینما و ...) در اختیار آن گذاشته‌اند، موثرتر از گذشته در جامعه حضور پیدا خواهد کرد.

 خدایار در پایان گفت: برای بنیانگذاران جایزه‌ی الوند و نیز برندگان سومین دوره‌ی این جایزه موفقیت روزافزون را آرزو دارم.

برگزیده در بخش کتاب سال الوند:

به گزارش دبیرخانه جایزه کتاب سال الوند؛ از میان نامزدهای این دوره به ترتیب حروف الفبا که عبارت بودند از:  «از هر از گاه» مظاهر شهامت،‌ «از چه رنگی به تن؟ »ابوالفضل پاشا،‌ «اینجا نیروی جاذبه کمتر است» رزا جمالی، «پاهای خواب رفته مترسک» مهدی عدالتی‌، «ترانه‌های گمشده در کوچه‌های باد» محمود معتقدی،‌ «جنون دارد این دوچرخه» ایرج ضیایی، «چرخ‌زدن با دلتنگی» محمدباقر کلاهی اهری،‌ «دیوارها آوار به دنیا می‌آیند» صابر سعدی‌پور، «سوسن» فاطمه سالاروند،‌ «عاشقانه‌های رنوی پیر قرمز» حمیدرضا شکارسری،‌ «غم‌آغوشی» ترانه جامه‌بزرگی، «قی‌چی» از شهرام پوررستم‌،  «مین‌ها همیشه سر به زیرند» جمال بیگ.

در این بخش ضمن تقدیر از کتاب «ترانه‌های گمشده در کوچه‌های باد» محمود معتقدی؛ تندیس و لوح تقدیر این دوره به ایرج ضیایی با مجموعه شعر «جنون دارد این دوچرخه» اهداء می‌شود.

برگزیده در بخش «انجمن علمی نقد ادبی ایران»

از میان تمام آثار بررسی شده توسط داوران انجمن، تندیس و لوح تقدیر این بخش به کتاب «سوسن» از  فاطمه سالاروند تعلق می‌گیرد.

برگزیدگان در بخش استانی ویژه شاعران استان همدان

در این بخش و از میان آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه، یک تندیس و دو لوح سپاس به ۳ شاعر استان همدان تقدیم می‌شود.

با سپاس ویژه از مهدی طراوتی‌توانا و مریم فعله‌گری و تقدیم لوح تقدیر، تندیس جایزه  به شادی صالحی تعلق می‌گیرد.

در این بخش محمدسینا برنده هم به عنوان «شاعر امید» معرفی شد.

داوران این دوره در هر سه بخش عبارت بودند از: ‌ دکتر قربان ولیئی (شاعر و عضو هئیت علمی دانشگاه زنجان)، دکتر سیدمهدی طباطبایی (شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر سیدعلی قاسم‌زاده (منتقد و عضو هیئت‌مدیره انجمن و عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی (ره)، دکتر  ابراهیم خدایار (رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)؛ علیرضا بهرامی، محمد صارمی‌شهاب، حجت یحیوی و حسن گوهرپور. 

لازم به ذکر است در دوره نخست فرزاد آبادی برای مجموعه شعر «گفت و گو با تاریکی» جایزه کتاب سال الوند را دریافت کرد، همچنین تندیس جایزه به انتخاب انجمن علمی نقد ادبی به شاعر افغانستانی، سیدرضا محمدی، با مجموعه شعر «روح اندوهگین ۱ شاعر» تعلق گرفت.

در دوره ۲ جایزه هم فرامرز ۳‌دهی با مجموعه شعر «فنجان شکسته در پاییز فروپاشی» در بخش «کتاب سال شعر  الوند» و دکتر محمدرضا ترکی با مجموعه شعر «سال‌های بی ترانگی»  در بخش «جایزه ویژه انجمن علمی نقد ادبی ایران» معرفی شدند از حسنا محمدزاده با کتاب «پری روز»  نیز در این بخش تقدیر شد.

در دومین دوره، ۱ بخش به جایزه اضافه شده بود که بخش شاعران استان همدان بود. در نخستین دوره از این بخش، محسن جعفری از ملایر تندیس جایزه را دریافت کرد و از کمال امرایی از همدان و لیلا اوحدی از ملایر تقدیر شد. همچنین از حدیثه یاری به عنوان کم سن‌ترین شرکت کننده جایزه به عنوان «شاعر امید» تقدیر شد.

نظر شما