شناسهٔ خبر: 46662659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غریب آبادی در نامه به مدیرکل آژانس:

بی‌عملی سازمان ملل و آژانس رژیم صهیونیستی را گستاخ‌تر کرده است

تهران- ایرنا- سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین گفت:عدم اقدام سازمان ملل و آژانس در رابطه با اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی، این رژیم را گستاخ‌تر کرده است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا بدنبال اقدام خرابکارانه و تروریستی اخیر در تأسیسات غنی سازی نطنز، «کاظم غریب آبادی»به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نامه نوشت.

 در این نامه آمده است: هدف قرار دادن عامدانه چنین تأسیسات هسته ای پادمانی بسیار حساس با خطر بالای انتشار احتمالی مواد رادیواکتیو، تروریسم هسته ای جنایتکارانه محسوب می‌شود. مرتکبان چنین عمل ناجوانمردانه نباید بدون مجازات بمانند و هرکسی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم در این اقدام دخیل است، باید به عنوان یک همدست در این اقدام تروریستی پاسخگو باشد.

 وی یادآور شد: بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی و غربی به طور ضمنی همدستی رژیم اسرائیل را در این اقدام تروریستی تأیید کردند. جای تعجب نیست که تنها یک روز پس از این اقدام تروریستی، نخست وزیر این رژیم به این اقدام تروریستی اشاره کرد.

این دیپلمات کشورمان در این نامه اضافه کرد: تاریخ خاورمیانه پر از گواه چنین اقدامات تروریستی شرورانه توسط رژیم اسرائیل است که ناباورانه در برابر چشمان بسته آژانس و سایرین رخ داده است. این رژیم عمدتا به دلیل برخی قصورها، به این کار عادت کرده است: عدم پایبندی به تعهدات خود ذیل موافقتنامه های بین المللی مربوطه، عدم واکنش مناسب از سوی سازمان های بین المللی مربوطه، و سکوت کَر کننده دولت هایی که ادعا می کنند نگران ایمنی و امنیت تأسیسات هسته ای هستند.

 غریب آبادی خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل محدودیتی در فعالیت‌های غیرانسانی خود به رسمیت نمی شناسد و هیچ تعهدی به هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی ندارد. این تهدیدات، نقض فاحش بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد است که نیاز به پاسخ مناسب جامعه بین المللی دارد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین گفت: رویه سازمان های بین المللی نشان می‌دهد که چنین اقدامی، نقض آشکار حقوق بین الملل محسوب می شود. مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه های متعددی به موضوع تهدید به حمله یا حمله نظامی علیه تأسیسات هسته ای پرداخته و به وضوح اظهار داشته است که چنین حملاتی "به منزله نقض منشور ملل متحد" به شمار می روند.

 وی خاطرنشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در چندین تصمیم و قطعنامه مصوب کنفرانس عمومی، اعلام کرده است که حمله به تاسیسات هسته ای مورد استفاده برای اهداف صلح آمیز را مغایر با حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و اساسنامه آژانس تلقی می کند.

 غریب آبادی اضافه کرد: متأسفانه، عدم اقدام سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخورد با این سیاست ها و رویه های رژیم اسرائیل و مصونیت از مجازاتی که تاکنون به آن اجازه انجام جنایات خود را داده است، این رژیم را در تداوم و حتی افزایش مخالفت آشکار خود نسبت به اساسی ترین و بنیادی ترین اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد گستاخ تر نموده است.

 این دیپلمات کشورمان در نامه به مدیر کل آژانس افزود: رژیم اسرائیل با برنامه هسته‌ای غیر صلح آمیز فعلی خود، تنها تهدید مهم و اصلی در جلوگیری از برقراری صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه و در واقع، جهان است. در همین راستا، باید فشارهای بین المللی علیه رژیم اسرائیل و تهدید هسته ای آن اعمال شود.

وی ادامه داد: ضمن یادآوری سابقه طولانی رژیم اسرائیل در عملیات خرابکاری علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران، جامعه جهانی باید این اقدام تروریسم هسته ای را به شدت محکوم کند و مجرمان و همدستان آن ها را که وضعیت بی ثبات در خاورمیانه را بیشتر به خطر می اندازند، بخاطر اقداماتشان پاسخگو نماید. 

غریب آبادی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران منتظر اقدامات پیشگیرانه موثر از سوی آژانس و کشورهای عضو صلح طلب آن در برابر این اظهارات و اقدامات گستاخانه است. مسئولیت هرگونه قصور در این زمینه، منحصراً برعهده آژانس و آنانی خواهد بود که با بستن چشمان خود بروی این اظهارات، به طور غیر مستقیم از این رفتار خطرناک حمایت می‌کنند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین تصریح کرد: بسیار ضروری است که آژانس بلافاصله به این موضوع رسیدگی کند، تا نه تنها از تأسیسات هسته ای در برابر چنین حملات یا تهدید به حملات محافظت شود، بلکه از اعتبار آژانس نیز محافظت نماید.

 وی در این نامه گفت: جمهوری اسلامی ایران طبق حقوق بین الملل تمام اقدامات لازم را برای محافظت و دفاع از شهروندان، منافع و تأسیسات خود در برابر هرگونه اقدامات تروریستی یا خرابکارانه انجام خواهد داد. ایران همانند گذشته قویا نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم اسرائیل هشدار می دهد و به هرگونه تهدید یا عمل متخلفانه انجام شده توسط این رژیم، قاطعانه پاسخ خواهد داد.

 غریب آبادی گفت: اقدام اخیر بزدلانه تروریسم هسته ای صرفاً عزم ما را برای حرکت به سمت جلو و جایگزینی سانتریفیوژهای آسیب دیده با دستگاه های پیشرفته تر، تقویت می کند. حتی احمق ترین جنایتکاران نیز سرانجام و به زودی خواهند فهمید که آن ها هرگز نباید ایرانی ها را تهدید کنند.

     

نظر شما