شناسهٔ خبر: 46662631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در فارس:

پروژه طراحی هویت بصری شیراز با نگاهی جامع بررسی شود

شیراز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، با بیان اینکه تصویب پروژه طراحی هویت بصری کلانشهر شیراز باید با نگاهی جامع بررسی و در صورت نهایی شدن تصویب شود گفت: نباید در بررسی این طرح مهم فقط یک مجموعه تصمیم‌گیر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت‌الله لطف الله دژکام، چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در شیراز افزود: تعیین برند و نشان برای کلانشهر شیراز کار آسانی نیست و نباید این مساله را دست کم بگیریم.
وی ادامه داد: امروز ما در رقابت با تمدن غربی قرار داریم و آنها با نمادها و لگوهای متناسب با فرهنگ خودشان ما را دچار مشکل می ‎کنند و اگر بتوانیم ما نیز یک نماد و لگوی مناسب طراحی کنیم می‌تواند از آن بر روی طراحی‌های خودمان استفاده شود.
او اظهار داشت: ابتدا باید ضرورت پروژه طراحی هویت بصری شیراز توسط متخصصان مشخص شود و اگر مطالعاتی هم در سازمان فرهنگی شهرداری شیراز انجام شده از آنها هم استفاده کنیم.
امام جمعه شیراز افزود: برخی سازمان‌ها و مجموعه‌ها ممکن است یک رای در مجموعه شورای فرهنگ عمومی باشند اما وقتی می‌خواهیم در خصوص شیراز اقدام کنیم یک رای ونظر کافی نیست و تمام مجموعه‌ها باید در بررسی و تصویب آن نقش داشته باشند.
آیت‌الله دژکام بیان کرد: فرایند تهیه و تدوین این طرح باید روشن شود تا بتوانیم طرح را به نقطه‌ای برای ارائه و بررسی و در نهایت تصویب برسانیم.
او گفت: تصمیم گیری در خصوص آنچه که در رابطه با هویت شهر شیراز است را نباید در قالبی ببریم که در یک گوشه در خصوص آن تصمیم گیری شود چرا که اولا آن مساله هرگز جا نخواهد افتاد و در ثانی دیگران نیز مقاومت خواهند کرد.
وی ادامه داد : شورای فرهنگ عمومی چون می‌تواند مجمع تمام افکار شهر شیراز باشد به عنوان یک مرجع تصمیم گیرنده لحاظ شود و لازم است که این مساله در فرایند کار توضیح داده شود.
او اظهار داشت: در مقطعی برای تدوین نقشه مهندسی استان متوجه شدیم که اگر صرفا شورای فرهنگ عمومی این نقشه را تصویب کند کافی نیست و بنابراین با استاندار فارس به توافق رسیدیم که در شورای فرهنگ عمومی به گفت و گو گذاشته شود و  پس از نهایی شدن، شورای برنامه‌ریزی استان هم رای دهد تا رسمیت آن از سوی تمام مراکز تصمیم گیر تضمین شود.
آیت‌الله دژکام گفت: در فرایند طراحی هویت بصری کلانشهر شیراز هم اگر به دنبال موفقیت آن هستیم باید این مسیر و فرایند طی شود.
 

در طراحی هویت بصری شیراز تمام ابعاد لحاظ شود
استاندار فارس هم گفت: ضرورت دارد که در طراحی هویت بصری کلانشهر شیراز تمام موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، طبیعی و زیست محیطی لحاظ شود.
عنایت‌الله رحیمی افزود: در این بعد تعریف ما از هویت بصری این است که ناظر طرح چه چیز را هم به شکل فیزیکی و هم ذهنی از شهر ما درک می‌کند و ارتباطی را بین این موضوعات و خواسته‌های خودمان مطرح کنیم.
وی ادامه داد: امروز بیشتر کشورها در دنیا به سمت نشان و نمادهای جهانی حرکت می‌کنند و باید دید که نشان و نماد جهانی شهر شیراز چه چیزی می‌تواند باشد.
 

شورای فرهنگ عمومی می‌تواند منشاء آثاری ارزشمند در حوزه‌های مختلف باشد
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم گفت: شورای فرهنگ عمومی یک پارلمان و مجلس فرهنگی است که می‌تواند منشاء آثار بسیار ارزشمندی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها باشد.
سید محمد رضا موالی‌زاده، جایگاه استان فارس در برگزاری جلسات این شورا را خوب ارزیابی کرد و گفت: جلسات شورای فرهنگ عمومی این استان چه در سطح مرکز استان و چه دیگر شهرستان‌ها هم از نظر شکلی و هم محتوایی در سطح کشور جایگاه خوبی دارد.
وی ادامه داد: ما در ابتدای آغاز دوره جدید شورای فرهنگ عمومی کشور یک آسیب شناسی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف شورا انجام دادیم که در نهایت ۱۵ سرفصل را به عنوان نقشه راه مشخص کردیم.
او اظهار داشت: این سرفصل‌ها شامل سرفصل گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، سرفصل سرمایه اجتماعی، سرفصل اخلاق عمومی، سرفصل زنان و خانواده، سرفصل بهداشت، سلامت و نشاط اجتماعی، سرفصل آسییب‌های اجتماعی، سرفصل دین و فرهنگ، سرفصل خردورزی و استدلال گرایی، سرفصل روح ملی و شخصیت میهنی، سرفصل ایثار و شهادت، سرفصل جوانان و ظرفیت‌های آنان، سرفصل محیط زیست، سرفصل مصرف فرهنگی، سرفصل معماری و شهرسازی و سرفصل فضای مجازی است.
موالی زاده گفت: سعی ما بر این بود که یک رویکرد مساله محور و اجتماعی داشته باشیم و بر همین اساس مباحث مختلفی را دنبال کردیم و مصوبات متعدد و بیانیه‌های مختلفی نیز داشتیم که از جمله می‌توان به برنامه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، مصرف بهینه آب، ارتقای مراسم و راهپیمایی اربعین، گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، ترویج مسئولیت فردی و اجتماعی برای مقابله با ابعاد بیماری کرونا، ترویج فرهنگ وقف در کشور، ارتقای حفاظت از محیط زیست و برنامه ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی که یکی از مراکز عمده آن فارس و شیراز است بیت (ع) است اشاره کرد.
او گفت: ما ذیل نقشه راه مذکور و در فصل گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی سه برنامه را نیز تعریف کردیم که شامل برنامه ترویج فرهنگ کار در کشور، برنامه اصلاح الگوی مصرف و برنامه افزایش مصرف کالای ایرانی و بهبود کیفیت آن می‌شود.
وی ادامه داد: فارس کار بسیار ارزشمندی در زمینه تشکیل جلسات علمی و مشورتی ذیل شورای فرهنگ عمومی این استان انجام داده که در این زمینه این استان در کشور رتبه نخست را کسب کرده که جای قدردانی دارد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: امیدواریم که در سال تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها بتوانیم در جهت اشتغال جوانان و ساماندهی تولید گام برداریم که این نیازمند یک کار گروهی است.
وی در خصوص طرح هویت بصری کلانشهر شیراز هم گفت: این طرح نشان می‌دهد این مساله که تمام بحث‌هایی که لازم است در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و دیدگاه‌های مختلف بیان شود و به یک نتیجه جامع برسیم یک نکته حائز اهمیت است.
پروژه طراحی هویت بصری شیراز نیازمند یک چارچوب محتوایی است
نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای پروژه طراحی هویت بصری کلانشهر شیراز یک چارچوب محتوایی ترسیم شود.
روح الله نجابت افزود: آنچه که قابل توجه است اینکه هویت بصری برآمده و مبتنی بر هویت حقیقی یک شهر و یک موجودیت است.
وی ادامه داد: اگر توجه کنیم که قرار است یک هویت بصری برای شیراز تعریف شود باید در یک جمله باید بنویسیم که هویت حقیقی شیراز چیست و تا هویت حقیقی شیراز تعریف و ارائه نشود نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد و متوجه شد که طرح تا چه میزان دقیق است.

نظر شما