شناسهٔ خبر: 46662235 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از ۴ طرح پتروشیمی با حضور رییس‌جمهوری رونمایی می‌شود؛

تداوم توسعه صنعت نفت با وجود فشار حداکثری تحریم‌ها

تهران - ایرنا - در حالی که ایران همچنان با فشار حداکثری تحریم‌های آمریکا و اثرات شیوع کرونا درگیر است با این حال قطار توسعه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی متوقف نشده و بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با هدف افزایش تولید و ارزش افزوده در کشور ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، فردا چهار طرح پتروشیمی شامل طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان مهر، طرح تفکیک اتان پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان عسلویه، افتتاح اولین واحد تولید کاتالیست پلی پروپیلن در شازند و اولین واحد تولید پلی اتیلن سنگین در شازند با حضور رییس جمهوری و وزیر نفت به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می شود.  

این طرح ها در ادامه تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی که از سال گذشته با بهره برداری از ۱۳ طرح آغاز شده، به بهره برداری می رسد.  

با بهره برداری کامل از طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت این صنعت در کشور به ۱۰۰ میلیون تن در سال برآورد می شود و نقش مهمی در جلوگیری از خام فروشی خواهد داشت.  

این طرح ها در حالی به بهره برداری می رسد که به گفته مدیر عامل شرکت ملی صمایع پتروشیمی ظرفیت این صنعت در پایان سال ۹۹ به ۹۰ میلیون تن در سال رسیده بود.  

در ادامه نیز ۴ طرح در اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد.  

افزایش ۳.۳ میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری

«محمود زیرکچیان زاده» مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارسیان سپهر، امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه یکی از طرح هایی که فردا با حضور رییس جمهوری و وزیر نفت به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد، طرح استحصال و تفکیک اتان و اجزای سنگین گاز غنی در ۲ پالایشگاه مهر و عسلویه خواهد بود، گفت: این طرح با سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلار اجرا شده است.

وی ادامه داد: طرح ما استحصال اجزای سنگین گاز غنی از اتان به بالا است که سالانه از انتشار ۰.۵ میلیون تن دی اکسید کربن و ۱۰ کیلو گرم جیوه در هوا جلوگیری می کند.  
زیرکچیان زاده یکی دیگر از دستاوردهای اجرای این طرح را جداسازی آب موجود در گاز غنی پالایشگاه پارسیان با ۱۲ خشک کننده عنوان کرد و افزود: این اقدامات تاثیر مهمی بر محیط زیست خواهد داشت.

وی گفت: اما مهمترین هدف از اجرای این طرح، جداسازی ۳.۳ میلیون تن اجزای سنگین گاز غنی است که ارزش اقتصادی آن حدود یک میلیارد دلار در سال برآورد می شود و ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند و همچنین از خام سوزی جلوگیری می شود.  

به گفته زیرکچیان زاده، در این طرح سالانه ۱.۳ میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان و بوتان (ال. پی. جی) و یک میلیون تن کاندنسیت (میعانات گازی) تولید می شود که علاوه بر استفاده از انها به عنوان خوراک پتروشیمی، قابلیت صادرات مسقیم و ارزآوری برای کشور را نیز دارا است.  
وی با اشاره به اینکه اتان به شبکه سراسری تلسکوپی اتان تزریق می شود، افزود: در حال حاضر نیز پروپان و بوتان از طریق ترمینال ۱۴ و ۱۵ پتروشیمی صادر می شود و کاندنسیت نیز در ترمینال پایه های نفتی شرکت ملی نفت ایران صادر می شود.  

مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارسیان سپهر ادامه داد: سرمایه گذاری برای اجرای این طرح ها، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه سرمایه گذاری است و با توجه به بازپرداخت ها و هزینه های عملیاتی، میزان بازگشت سرمایه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خواهد بود.  

وی با اشاره به ایجاد اشتغال اجرای طرح استحصال و تفکیک اتان گفت: در ۲ بخش ایجاد اشتغال انجام شده است. در بخش اجرا ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در ۲ پالایشگاه فعالیت داشتند و اشتغالزایی غیر مستقیم نیز ۱۵ هزار نفر برآورد می شود.
زیرکچیان زاده افزود: در بخش عملیات نیز در ۲ پالایشگاه مهروعسلویه در مجموع ۸۰۰ اشتغال مستقیم و حدود ۲ هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.  

وی با بیان اینکه واحد خوراک گاز غنی را از میادین هما، شانول، وراوی و تابناک دریافت می کند، ادامه داد: روزانه ۷۴ میلیون متر مکعب در روز (معادل حدود ۳ فاز پارس جنوبی) به عنوان خوراک دریافت شده و سالانه ۱۶ میلیون تن متان به شبکه گاز شهری تزریق می شود و ۳.۳ میلیون تن نیز محصولات سنگین تر تولید می شود و مجموع تولیدات را به حدود ۲۰ میلیون تن در سال می رساند.

این مقام مسئول این ۴ میدان را میادین گازی مستقل دانست و تاکید کرد: در پالایشگاه شهرستان مهر نماد تکنولوژی به روز ملی و جهانی است و حداکثر بازیافت اتان در کشور معادل ۹۵ درصد را دارا است.  

وی گفت: ۳.۳ میلیون تن محصول مایع را به شکل مایع با ۸ پمپ با خط ۱۸ اینچ به طول ۶۳ کیلومتر از شهرستان مهر به پالایشگاه عسلویه از مسیر کوهستانی و با حفاری جهت دار افقی منتقل می کند.  

تکمیل زنجیره ارزش با تبدیل پروپان به پروپیلن

زیرکچیان زاده ادامه داد: در پالایشگاه عسلویه جداسازی در ۳ برج اصلی اتان زدا، پروپان زدا و بوتان زدا انجام می شود.  
وی با اشاره به اینکه اتان به عنوان خوراک پتروشیمی های الفین کشور مورد استفاده قرا می گیرد، افزود: نکته مهم آن است که پتانسیل توسعه این طرح برای تکمیل زنجیره ارزش وجود دارد و در تلاشم تا ۶۰۰ هزار تن پروپان تولیدی را در فاز اول در واحدهای PDH (تبدیل پروپان به پروپیلن) به پروپیلن و پلی پروپیلن تبدیل کنیم.

زیرکچیان زاده به توافقات اولیه با وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی برای احداث این واحد اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در اردیبهشت ماه کلنگ زنی آن را در زمینی در عسلویه انجام دهیم و مجتمع ۴۵۰ هزار تنی تولید پروپیلن را با هدف ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش احداث کنیم.  

وی با بیان اینکه عسلویه نماد بومی سازی صنعت و نفت و پتروشیمی کشور است، ادامه داد: سهم ساخت داخل در اجرای پالایشگاه گاز پارسیان سپهر، ۶۰ درصد برآورد می شود.  

مدیرعامل پالایش گاز پارسیان سپهر تاکید کرد: مسایل کشور جدای از بحث تحریم و کرونا، با توجه به تولید حل می شود.  
وی گفت: باید در مانع زدایی و ایجاد فصای مثبت نسبت به توسعه و تولید برای شرکت های داخلی و ملی نگاه ها و بستر ها عوض شود و بتوانیم این بسترها را بهتر فراهم کنیم ...

خوکفایی صنعت پتروشیمی در تولید کاتالیست

فردا همچنین۲ طرح دانش محور در حوزه تولید کاتالیست نیز به بهره برداری می رسد.  دو طرح کاتالیستی، شامل طرح تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و و طرح تولید پلی‌اتیلن سنگین (CX) است.

 در طرح‌های کاتالیستی آنچه حایز اهمیت است توسعه دانش فنی ایرانی است چراکه برای اولین بار در کشور شاهد تولید این نوع کاتالیست ها هستیم و این که دانش فنی تولید کاتالیست توسط پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه پیدا می کند و این موجب بی‌نیازی ما از واردات این دو نوع کاتالیست خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ارزش مصرف کاتالیست در صنعت پتروشیمی حدود ۲۷۰ میلیون دلار در سال است و ۴۰ نوع کاتالیست اصلی در سبد مصرف صنعت پتروشیمی داریم که تا امروز ۱۹ نوع آن ایرانی‌سازی شده است و ۹ کاتالیست دیگر تا پایان سال ایرانی‌سازی می‌شود.

۱۲ نوع کاتالیست باقیمانده در مسیر تحقیق و توسعه است که امیدواریم در سال های آتی، به سبد کاتالیست‌های ایرانی‌سازی شده اضافه شوند و از واردات کاتالیست در صنعت پتروشیمی بی‌نیاز شویم.

نظر شما