شناسهٔ خبر: 46662154 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل زندان‌های استان کردستان:

۶۹۱۰ مورد کمک نقدی و غیرنقدی به خانواده زندانیان کردستانی انجام شد

مراد فتحی گفت: ۶ هزار و ۹۱۰ مورد کمک از سوی انجمن‌ها به خانواده‌های زندانیان در قالب قالب بسته‌های معیشتی، کارت هدیه، بن تخفیف خرید کالا و خرید گوشی و تبلت برای فرزندان زندانیان انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، مراد فتحی مدیرکل زندان‌های کردستان در جمع اصحاب رسانه استان اظهار کرد: در زندان‌های کشور و استان کردستان با دو طیثف از زندانیان مواجه هستیم که دسته‌ای جرائم عمد هستند که عمدا بزهکاری کرده‌اند و وارد چرخه جرم شده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه دسته دوم زندانیان جرائم غیرعمد هستند، افزود: این افراد به دلیل بدهی‌های مالی و شکایت شکات زندانی شده‌اند و نیاز است مردم کردستان در ماه رمضان در جشن گلریزان که با اعلام شماره حساب‌های ستاد دیه در رسانه‌های استان و فضای مجازی منعکس می‌شود، کمک حال زندانیان استان باشند.

 

وی بیان کرد: سال گذشته 208 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از طریق ستاد دیه و 26 نفر هم از طریق مراجعه خیرین به زندان‌ها آزاد شدند.

 

مدیرکل زندان‌های استان کردستان عنوان کرد: سال گذشته در مجموع 234 نفر از محکومین مالی توسط مردم استان که دست به دست هم دادند با 36 میلیارد تومان بدهی مالی آزاد شدند.

 

فتحی اعلام کرد: 183 زندانی جرائم غیرعمد نیز اکنون در زندان‌های استان به سر می‌برند که گرفتار محکومیت‌های مالی هستند و نیاز است مسوولان، معتمدین، بازاریان، نظامیان، تجار و غیره وارد امر خیر شوند و تا عید فطر زمینه آزادی این زندانیان را فراهم کنند.

 

وی با اشاره به ورود خیرین و معتمدین به زندان‌ها اضافه کرد: از طریق صلح و سازش 197 نفر سال گذشته آزاد شدند که 19 نفر از این تعداد قصاص نفس بودند که با رایزنی معتمدین و خیرین با گذشت شاکی همراه شد.

 

وی به نظام زندانبانی اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: اصلاح و تربیت، اقدامات فرهنگی و اشتغالزایی در زندان‌ها به ایجاد زندانبانی اسلامی منجر می‌شود و معتقدیم زندانیانی که به زندان ورود می‌یابند به دلیل نبود شغل و مهارت دچار مشکل می‌وند بنابراین با همکاری اداره‌کل فنی حرفه‌ای استان کردستان، جهاد دانشگاه و صنایع دستی و گردشگری استان تعداد دو هزار و 630 نفر مدرک مهارت و فنی حرفه‌ای صادر کنیم.

 

مدیرکل زندان‌های استان کردستان اعلام کرد: زندانیان با استفاده از این مدرک‌های مهارتی پس از آزادی از زندان می‌توانند نسبت به تسهیلات اشتغالزایی اقدام و وارد بازار کار شوند.

 

فتحی افزود: در سیاستگذاری که از سوی قوه قضائهیه و سازمان زندان‌ها صورت گرفته سال 99 بنا براین بود که 50 درصد محکومین زندانهای کشور مشغول به کار شدند و با تلاش و همکاری بنیاد تعاون و بخش‌های خصوصی بالای 50 درصد از زندان‌های استان هم‌اکنون مشغول به اشتغال مولد هستند.

 

وی به برنامه‌های تحولی قوه قضائیه پرداخت و بیان کرد: احکام پابندهای الکترونیکی از برنامه‌های تحولی است که در سال 99 حدود 33 مورد پابند الکترونیکی داشتیم که ده مورد آزاد شد و 23 مورد در حال اجراست.

 

مدیرکل زندان‌های استان کردستان به جلسات دادرسی الکترونیکی پرداخت و گفت: یک‌هزار و 222 مورد در دادسراها و محاکم قضایی به صورت الکترونیکی رسیدگی شدند و از طریق ویدئو کنفرانسی محاکمه و دادرسی شدند.

 

فتحی بازدید قضات از زندان‌ها در سال گذشته را 1620 مورد دانست و گفت: عملکرد این بازدیدها به آزادی 1304 نفر زندانی منجر شد که از دستاوردهای نظام زندانبانی اسلامی به شمار می‌رود.

 

وی اعلام کرد: سال گذشته در حوزه زندانبانی صدور بخشنامه غربالگری و پایش زندانیان انجام گرفت که قضات مکلف به حضور مجدد در زندانها بودند تا به مشکلات زندانیان بپردازند.

 

وی اضافه کرد: 479 نفر سال گذشته شامل بخشنامه شدند که از زندان آزاد و یا تخفیف مجازات دریافت کردند و در ارزیابی عملکرد این بخشنامه غربالگری کردستان رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 

مدیرکل زندان‌های استان کردستان خواستار حمایت مردم از انجمن‌های حمایت از زندانیان و حل مشکلات معیشتی خانواده زندانیان شد و گفت: سال گذشته با کمک انجمن حمایت از زندانیان که درآمد آنها از سوی مردم و خیرین تامین می‌شود  6 هزار و 910 مورد از سوی انجمن‌ها به خانواده‌های زندانیان خدمات دهی در قالب بسته‌های معیشتی، گوشی و تبلت برای فرزندان زندانیان انجام شد.

 

فتحی بیان کرد: در مجموع 191 مورد تبلت و گوشی هوشمند برای فرزندان زندانیان تهیه شد که زمینه تحصیل را برای این دانش‌آموزان فراهم کرد.

 

وی در پایان گفت: نرخ جرم نسبت به میانگین کشوری در کردستان پائین است که از نقاط قوت استان به شمار می‌رود.

 

 

 

پایان پیام/713

نظر شما