شناسهٔ خبر: 46661840 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بر اساس کدام عقل و منطق، کشور در دو هفته تعطیلات عید رها شد؟

کمیته سلامت شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با صدور بیانیه‌ای با اشاره به شیوع ویروس کرونا، آورده است: بر اساس کدام عقل و منطق، کشور در دو هفته تعطیلات عید رها شد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه رسمی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، کمیته سلامت شورای ائتلاف با صدور بیانیه‌ای با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور آورده است: متاسفانه بار‌ها شاخص‌های مدیریت صحیح و اصول واضح مدیریت بحران کرونا توسط شخص آقای روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی کرونا زیرپا گذاشته شد که هر صاحب فکری را به تعجب وا می‌دارد. طوری که بنظر می‌رسد تعمداً به این پیشروی به سمت فلاکت و بدبختی شتاب می‌دهند.

در این بیانیه آمده است: بر اساس کدام عقل و منطقی، کشور علیرغم همه تذکرات و هشدار‌های متخصصان، دو هفته تعطیلات عید رها می‌شود و سفر‌های داخلی و خارجی حتی به برخی کشور‌های همسایه که دارای وضعیت هشدار هستند، تسهیل می‌شود و پس از شیوع یک پیک خودساخته در هفته‌های کاری اعلام قرنطینه می‌کنند.

کمیته سلامت شورای ائتلاف با اشاره به اینکه تکرار اشتباه دیگر اشتباه نیست بلکه عمل هدفمند و برنامه دار است، به ارائه پیشنهاد‌هایی برای مقابله و مبارزه با ویروس کرونا در پیک چهارم پرداخت و بر رصد و پیگیری قانونی تخلفات انجام شده در امر مدیریت مبارزه با کرونا و برخورد مقتضی با هرگونه سوء مدیریت و سوءاستفاده‌های مالی و موقعیتی حادث شده تاکید کرد.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

شیوع کروناویروس، با توجه به گستردگی که پیدا کرده است، فارغ از بحث‌های بهداشتی، به یک مساله مهم و اثرگذار اجتماعی هم بدل شده است. کرونا فراتر از یک بیماری، به یک نیروی بزرگ اثرگذار (کوتاه مدت یا بلند مدت) در جامعه جهانی بدل شده است.

بحران کرونا، به عنوان پدیده‌ای شناخته می‌شود که رویه‌های جاری جهان را بر هم زد و بر همین مبنا محققان برجسته اجتماعی اعتقاد دارند تاریخ جهان به دو دوره قبل و پس از کرونا تقسیم خواهد شد.

بحران کرونا یک جنگ تمام عیار بیولوژیک است و مقابله با آن نظاماتِ مشابه مقابله با تهاجم دشمنان یک کشور را طلب می‌کند.

علی رغم تلاش‌های صورت گرفته در بسیاری از کشور‌ها برای کاهش خطرپذیری و آثار منفی این بحران، آسیب‌ها و هزینه‌های ناشی از آن در حال افزایش است. نداشتن آمادگی و مقابله نکردنِ مناسب با این بحران، خسارات سنگینی به کشور‌ها و دارایی‌های آن‌ها وارد می‌کند که بعضاً جبران ناپذیر است.

کرونا جامعه ما را نیز دگرگون کرد و مانند یک رزمایش نقاط قوت و ضعف همه سیستم‌ها و زیر سیستم‌های کشور ما را به چالش کشید.

تجربیات جهانی و کشور ما در ابتدای غافلگیری توسط کرونا کفایت مدیریت بحران را نمی‌کرد، اما امروزه تجربه کافی برای مقابله با بحران در کشور‌های مختلف وجود دارد و بر همگان مسلم است که قرنطینه هوشمند و فاصله‌گذاری فیزیکی ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بهترین روش مقابله با کرونا و محصور کردن ویروس است.

هرچند کشور ما موفقیت‌های خوبی در مقابله با بحران کرونا داشت که گسترش و تعمیم کمک‌های مومنانه مردم، فداکاری‌های پرسنل خدمات بهداشتی درمانی، تلاش برای ساخت اقلام مراقبتی، دارویی و و اکسن، اثربخشی قابل توجه طرح شهید سلیمانی و همراهی و همدلی نیرو‌های مسلح، بازاریان و جامعه مذهبی کشور و حمایت و هدایت رهبری انقلاب از نظایر و تظاهرات این توفیقات بود، اما از سوی دیگر متاسفانه بار‌ها شاخص‌های مدیریت صحیح و اصول واضح مدیریت بحران کرونا توسط شخص آقای روحانی به عنوان رییس ستاد ملی کرونا زیرپا گذاشته شد که هر صاحب فکری را به تعجب وا می‌دارد. طوری که به‌نظر می‌رسد تعمداً به این پیشروی به سمت فلاکت و بدبختی شتاب میدهند.

بر اساس کدام عقل و منطقی، کشور علیرغم همه تذکرات و هشدار‌های متخصصان، دو هفته تعطیلات عید رها می‌گردد و سفر‌های داخلی و خارجی حتی به برخی کشور‌های همسایه که دارای وضعیت هشدار هستند، تسهیل میشود و پس از شیوع یک پیک خودساخته در هفته‌های کاری اعلام قرنطینه می‌کنند.

تکرار اشتباه دیگر اشتباه نیست؛ یک عمل هدفمند و برنامه دار است.

بدیهی است هر گونه مداخله بر سلامت، با اهداف اقتصادی و سیاسی مذموم و غیرقابل قبول است. از این رو تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی دولت که نتیجه‌ای جز گسترش کرونا و بهره‌برداری سیاسی از آن از طریق افزایش فشار بر مردم چه در زمینه واکسیناسیون و چه پیامد‌ها اقتصادی و تنگنا‌های معیشتی ناشی از تعطیلی‌های کرونایی و کاهش تولید و خدمات است را محکوم می‌کنیم.

بر همین اساس کانون سلامت شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، اقدامات ذیل را ضروری و واجد اولویت فوری می‌داند:

۱- تغییر اساسی مدیریت کلان ستاد ملی بحران کرونا و تغییر در مدیریت کلان بحران به عنوان یک موقعیت اضطراری مشابه یک موقعیت جنگی ـ دفاعی و تضمین اجرای تصمیمات و پیشنهادات تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان تولیت نظام سلامت کشور

۲- اجرای بی، چون و چرایی ضوابط کنترل کرونا با اقتدار و التزام کامل و تامین پیوست استلزامات اجرایی نظرات کارشناسی وزارت بهداشت

۳- رصد و پیگیری قانونی تخلفات انجام شده در امر مدیریت مبارزه با کرونا و برخورد مقتضی با هرگونه سوء مدیریت و سوءاستفاده‌های مالی و موقعیتی حادث شده

۴- سازماندهی و تمرکزبخشی به امور تولید واکسن در داخل کشور و همزمان پیگیری فوری مسئله تامین واکسن ایمن از مسیر واردات

نظر شما