شناسهٔ خبر: 46661697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

پیام‌های رمزدار نقش بن‌سلمان در کودتای ناموفق اردن را لو داد

دستگاه امنیتی اردن در جریان تحقیقات فشرده درباره حادثه کودتای ناموفق در این کشور که اوایل ماه جاری با نقش‌آفرینی برجسته شاهزاده "حمزه بن حسین" برادر ناتنی پادشاه انجام شد، به اطلاعات مهمی دست یافته است.

صاحب‌خبر -

العالم- درگوشی

وب‌سایت "میدل ایست آی" انگلیس اظهاراتی را به نقل یک منبع امنیتی نقل کرده که گفته است دستگاه اطلاعاتی اردن پیام‌های رمزگذاری‌شده میان "باسم عوض الله" رئیس سابق دیوان پادشاهی اردن و "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی را رصد کرده است. اطلاعات اردن بعد از رصد پیام‌های رمزگذاری‌شده صوتی و مکتوب میان این دو شخص، عوض الله را بازداشت کرد.

به نوشته این منبع، بن‌سلمان و عوض الله این موضوع را بررسی کرده‌اند که ناآرامی‌های عمومی در اردن برای بی‌ثبات کردن حکومت ملک عبدالله، کِی و کجا بایستی شعله‌ور شود؛ اعتراضاتی که در نتیجه وخامت اوضاع اقتصادی در سایه شیوع کرونا شکل گرفته است. این نامه‌های رد و بدل شده میان عوض الله و بن‌سلمان سندی موثق مبنی بر وجود توطئه‌ای برنامه‌ریزی شده یک کشور خارجی علیه اردنی‌ها ارزیابی می‌شود. با توجه به این اطلاعات فاش‌شده، "جو بایدن" قبل از صدور بیانیه‌ای مبنی بر حمایت قوی از اردن، بلافاصله با ملک عبدالله تماس تلفنی گرفت. بایدن همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نگرانی‌اش درخصوص وضعیت اردن، گفت: "نه، اینچنین نیستم. بلافاصله با او تماس گرفتم و گفتم که تو دوستی در آمریکا داری. قوی باش." این اظهارات بایدن، به عقیده ناظران، پیام هشدارآمیزی به محمد بن‌سلمان درخصوص هرگونه تلاش برای سرنگونی ملک عبدالله است. یک مقام نزدیک به دیوان پادشاهی در اردن نیز معتقد است که بایدن با چنین اظهارنظری، به شرکای استراتژیک ولیعهد سعودی، از جمله "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل و "محمد بن‌زاید" ولیعهد ابوظبی که در این توطئه نقش‌آفرین بودند، هشدار داده است.

ماهیت داده‌های اطلاعاتی که توسط یک روزنامه‌نگار نزدیک به دیوان سلطنتی اردن رمزگشایی شده، نشان می‌دهد که ملک عبدالله بسیار تلاش کرده که این توطئه در سکوت و بدون بازداشت عاملان آن خنثی شود.

در 8 مارس یک هفته قبل از حادثه وحشتناک بیمارستان "السلط"، که در نتیجه نبود دستگاه اکسیژن 6 بیمار جان‌شان را از دست دادند، شاهزاده حمزه در راس هیئتی بلندمرتبه از این شهر بازدید کرد و ملک عبدالله نیز به همراه پسرش شاهزاده "حسین" برای دیدار شخصی با محمد بن‌سلمان عازم ریاض شد. هدف پادشاه اردن از این سفر آن بود که به محمد بن‌سلمان بگوید که او از آنچه در جریان است مطلع است و نیز اطلاع یافتن از این مساله که آیا محمد بن‌سلمان از او و پسرش حمایت می‌کند یا خیر. البته محمد بن‌سلمان حمایتش را از ملک عبدالله و پسرش اعلام و بر ادامه این حمایت از آنها تأکید کرد.

زمانی‌که ملک عبدالله ادامه ارسال پیام‌های رمزدار را دید و و شاهزاده حمزه نیز با حضور در السلط، شکست مقامات در ارائه خدمات لازم به بیمارستان را رد کرد، پادشاه اردن به این نتیجه رسید که گزینه‌ای مقابله با برادر ناتنی‌اش و بازداشت دیگر متهمان در این توطئه ندارد. لذا "یوسف الحنیطی" فرمانده ارتش اردن پیامی به کاخ شاهزاده حمزه ارسال کرد با این محتوا که "شاهزاده از خط قرمز عبور کرده است" و لذا تحت حصر خانگی قرار می‌گیرد. بازداشت‌ها انجام شد و عوض‌الله همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد. گزارش‌هایی نیز هفته گذشته منتشر شد مبنی بر اینکه "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه سعودی با هدف درخواست آزادی عوض الله، که تابعیت سعودی دارد، عازم امان شده است.

خواه ملک عبدالله خواه ناآرامی‌ها و سناریوها را کودتا علیه خود بخواند یا فتنه‌افروزی و بی‌ثبات کردن اردن؛ نتیجه یکی است و انگشت اتهام، ریاض را نشانه گرفته است. به خاطر همین امر بوده که اردن درخواست سعودی برای تحویل عوض الله را رد کرده است. آنچه که هنوز درباره آن رمزگشایی نشده، رابطه عوض الله با شاهزاده حمزه است که به گفته برخی دوستان عوض الله، این رابطه به سال 2018 برمی‌گردد که طی آن، ملک عبدالله عوض الله را از سمتش به عنوان فرستاده ویژه به عربستان سعودی عزل کرد.

حکومت سعودی هرگونه رابطه با اختلافات بی‌سابقه در داخل دیوان پادشاهی اردن را رد می‌کند ولی بازداشت مشاورِ نزدیک به ولیعهد سعودی به نگرانی‌ها در ریاض دامن زده است و به گفته برخی منابع، حکومت سعودی برای آزادی او اعمال فشار می‌کند.

نظر شما