شناسهٔ خبر: 46660948 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آفریقا| لغو پروازهای مغرب به تونس/ تصادف خونین در مصر

سدالنهضه و نامه نخست وزیر سودان به همتایان مصری و اتیوپیایی خود، اولین سفر رئیس شورای ریاستی لیبی به یونان، تمدید دو ساله ریاست جمهوری در سومالی ، لغو پروازهای مغرب به تونس و تصادف خونین در مصر از جمله خبرهای آفریقا هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نخست وزیر سودان با ارسال نامه‌ای به همتایان خود در مصر و اتیوپی از آنان خواست طی 10  روز آینده نشستی از طریق شبکه مجازی درباره سدالنهضه برگزار کنند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر سودان، عبدالله حمدوک  از نخست وزیران مصر و اتیوپی خواست تا درباره گزینه‌های احتمالی برای پیشبرد مذاکرات سدالنهضه و تعهد سیاسی سه کشور جهت دست یابی به یک توافق در زمان مناسب، به گفت‌وگو بنشینند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، نخست وزیر سودان در نامه خود با اشاره به بن بست رسیدن  مذاکرات سدالنهضه تصریح کرد: ضروری است پیش از شروع مرحله دوم آبگیری این سد در خرداد ماه آینده به توافقی درخصوص فعال سازی سدالنهضه دست یافت.

وی با اشاره به توافقنامه اصولی میان مصر، سودان و اتیوپی که درسال 2015 به امضای رسیده‌ است، تصریح کرد: براساس بند 10 این توافقنامه هنگامی که مذاکره کنندگان نتوانند به توافقی درباره سدالنهضه دست پیدا کنند، این موضوع به نخست وزیران سه کشور ارجاع خواهد شد و این دعوت ( برگزاری نشست سه جانبه  در سطح  نخست وزیری ) براساس همین بند انجام شده‌است.

اولین سفر «المنفی» به یونان

رئیس شورای ریاستی لیبی در اولین سفر رسمی خود به اروپا وارد آتن شد تا امروز با رئیس جمهور یونان درباره گسترش روابط دوجانبه به گفت وگو بنشیند.

به نوشته پایگاه خبری الوسط – لیبیا، دفتر شورای ریاستی لیبی با انتشار بیانیه‌ای در فضای مجازی « فیسبوک » اعلام کرد: محمد المنفی در سفر رسمی به یونان  وارد آتن شد تا امروز با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور درباره گسترش روابط دوجانبه به گفت‌وگو بنشیند

نخست وزیر یونان که هفته گذشته به طرابلس رفته بود، از آمادگی لیبی برای انجام مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی دو کشور در دریای مدیترانه خبر داد و از محمد المنفی رئیس شورای ریاستی ( نهاد جایگزین ریاست جمهوری ) دعوت کرد که به آتن سفر کند.

وی در این سفر تصریح کرد: روابط دیپلماتیک یونان و لیبی از سرگرفته می‌شود و خطوط پروازی میان دو کشور برقرار خواهد شد.

تمدید عمر نهادهای حاکمیتی در سومالی

رئیس جمهوری سومالی مصوبه اخیر پارلمان این کشور را درباره تمدید دوساله نهادهای حاکمیتی سومالی را امضاَء کرد.

پارلمان سومالی در نشست اخیر خود با تمدید ریاست جمهوری محمد عبدالله محمد «فرماجو» و فعالیت پارلمان به مدت دو سال موافقت کرد.

به نوشته روزنامه « سومالی جدید» این مصوبه که به نام قانون « مدیریت انتخابات»  با رای مثبت اکثریت نمایندگان پارلمان سومالی تصویب رسیده‌است،  امروز توسط فرماجو امضاء شد،

این اقدام رئیس جمهور  سومالی در حالی انجام شد که  مصوبه اخیر پارلمان این کشور  با مخالفت‌های گسترده‌ای داخلی و خارجی روبرو شده ‌است.

عمر قانونی پارلمان و دولت سومالی اسفند 1399 به پایان رسیده ‌‌است اما از آنجایی که احزاب و قبایل سومالی در خصوص برگزاری انتخابات با یکدیگر اختلاف دارند، هنوز نتوانسته‌اند به توافقی در این زمینه دست پیدا کنند.

لغو پروازهای مغرب به تونس

 مغرب به دلیل ابتلای شماری زیادی از شهروندان تونس به ویروس کرونا پرواز هواپیماهای مسافربری خود را به این کشور لغو کرد.

به نوشته روزنامه هسپرس چاپ رباط، مقامات مغربی به شرکت‌های مختلف هواپیمایی این کشور ابلاغ کردند: از 15 آوریل ( 26 فروردین ) تا اطلاع ثانونی تمام پروازها به مقصد تونس لغو می‌شود.

مقامات رباط به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا، پرواز هواپیماهای مغربی به 10 کشور جهان را به حالت تعلیق در آورده بودند  که از جمله کشورها می‌توان به مصر، الجزایر، ایتالیا، آلمان ، بلژیک، ترکیه و سوئیس اشاره کرد.

تصادف خونین در مصر

تصادف خونین در اسیوط ( غرب ) مصر 20 کشته و 3 مجروج به جای گذاشت.

به گزارش رسانه‌های عرب زبان، سخنگوی وزارت بهداشت مصر اعلام کرد: در اثر برخورد یک دستگاه تانکر با اتوبوس مسافربری در یکی از جاده‌های استان اسیوط 20 نفر جان خود را از دست دادند و 3 تن نیز مجروج شدند.

خالد مجاهد اظهار داشت: آمبولانس‌ها با حضور در محل حادثه پیکر جان باختگان و مجروجان را به بیمارستان شهر اسیوط منتقل کردند.

حمله نیروهای امنیتی به خبرگزاری تونس

نیروهای امنیتی تونس با حمله به ساختمان خبرگزاری رسمی این کشور با  روزنامه نگاران و کارکنان خبرگزاری به صورت خشونت آمیز رفتار کردند.

خبرگزاری رسمی تونس« وات » گزارش داد، نیروهای امنیتی  با حمله به ساختمان خبرگزاری تونس رفتار خشونت آمیزی با خبرنگاران و کارکنان این خبرگزاری  داشتند  چرا که آنان نسبت به انتصاب «کمال بن یونس» به عنوان مدیر عامل  خبرگزاری توسط  نخست وزیر تونس اعتراض داشتند.

نیروهای امنیتی با تعطیل کردن سرویس‌های مختلف تحریریه، اجازه ندادند خبرنگاران و کارکنان از ساختمان خبرگزاری خارج شوند.

انتصاب کمال بن یونس موجی از اعتراضات در میان خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری تونس  به وجود آورده ‌است.

معترضان خواستار انتخاب مدیرعاملی به دور از گرایش‌های سیاسی هستند.

اتحادیه ملی روزنامه نگاران تونس با انتشار بیانیه‌ای حمله نیروهای امنیتی این کشور به ساختمان خبرگزاری  را محکوم و اعلام کرد: ما به اعتصاب خود در ساختمان خبرگزاری ادامه خواهیم داد و تمام اخبار مربوط به فعالیت دولت و احزاب حامی آن را  تا 22 آوریل ( دوم اردیبهشت ماه )  تحریم خواهیم کرد.

این اتحادیه خواستار عذرخواهی دولت تونس از حمله نیروهای امنیتی به خبرگزاری این کشور شد و از هشام المشیشی نخست وزیر تونس خواست تا در انتصاب کمال بن یونس به عنوان مدیرعامل خبرگزاری بازنگری کند.

انتهای پیام/

نظر شما