شناسهٔ خبر: 46660838 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اکران آنلاین جایگاه سینما و نمایش خانگی را نشان داد

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم»، گفت: به نظرم اکران آنلاین تجربه خوبی بود که هم جایگاه سینما و هم نمایش خانگی و تکلیف آینده اکران از همین حالا مشخص شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما که آخرین فیلم تهیه شده توسط او با عنوان متری شیش و نیم قاچاق شد در آستانه یک ساله شدن فرآیند اکران آنلاین در سینمای ایران درباره این موضوع به گفت و گو پرداخت. 

وی درباره نسبت قاچاق فیلم و اکران آنلاین، اظهار داشت: بعید می‌دانم که اکران آنلاین بتواند جلوی قاچاق را بگیرد و حتی می‌بینیم فیلم هایی که به علت شرایط کرونایی و بسته بودن سالن‌ها، وارد پلتفرم‌های پخش فیلم می‌شوند در عرض دو، سه ساعت قاچاق شده و در شبکه‌های قاچاق توزیع می‌شوند. یکی از مشکلات ما هم همین شبکه‌های ماهواره ای است که تمامی پخش آنها به محصولات تولید شده در ایران اختصاص دارد و محتوایی از خودشان برای پخش کردن ندارند.

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه من فکر می‌کنم ما هر کاری بکنیم نمی‌توانیم جلوی شبکه قاچاق فیلم را بگیریم و حتی سینمای آمریکا هم با وجود قانون کپی رایت مصون از این اتفاق نیست، گفت: البته در ایران از سال‌های گذشته این مطالبه از سازمان‌های مختلف مثل وزارت ارشاد وجود داشته است که شما به عنوان متولی عرصه سینما بیایید و یک هزینه بکنید و بتوانید جلوی اینها را بگیرید. به هرحال بحث‌های حقوقی در خارج از کشور رایج است و با یک هزینه ای و به کار گرفتن چند وکیل خوب می‌شود جلوی اینها را گرفت.

ساداتیان افزود: اخیرا از پارسال تا به حال و به خاطر اینکه این شبکه‌های مجازی و پلتفرم‌ها در حال گسترش بودند اینها خودشان اراده کردند و سیستم حقوقی درست کرده و این قضیه را پیگیری کردند. من هم شنیدم که خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ داده و توانستند جلوی پخش بعضی فیلم‌ها را در این پلتفرم‌ها بگیرند، از جمله متری شیش و نیم که به صورت رایگان پخش می‌شد.

تهیه کننده فیلم «برف روی کاج‌ها» گفت: سینما یک کانون تجمع مناسب است که همیشه مورد انتخاب خانواده هاست و ما نباید از این موضوع غفلت بکنیم و نمایش خانگی را به عنوان یک اصل بپذیریم. اگر در سینما بخواهیم غفلت بکنیم شاید روی تولید آثار هم تاثیر بگذارد. به خصوص اینکه دیدن بعضی فیلم‌ها به خاطر ژانر خاصی که دارد در سینما لذت دیگری دارد و دیدن آن روی پرده عریض و سالن تاریک لطف دیگری دارد.

وی افزود: مسئولین در یک سال گذشته به مراتب مردم را به ماندن در خانه تشویق می‌کردند و طبیعتا برای تحقق این امر باید برای سرگرمی مردم هم فکری کرد که پلتفرم‌های نمایش خانگی در این زمینه نقش کلیدی داشتند.

ساداتیان گفت: فیلم هایی که جدی تر ساخته شده و هزینه‌های سنگین تری داشته اند تحت هر شرایطی نمایش خانگی هزینه‌های آنها را بر نمی گرداند و اینها حتما باید در سینما با مخاطب بیشتر و با گردش مالی بهتری بتوانند به درآمدهایشان برسند. در نتیجه فیلم هایی که قدری جدی‌تر هستند از حضور در نمایش خانگی استنکاف می‌کنند. الان هم دو سه فیلمی که در این فضا قرار گرفته اند پیش از اکران قاچاق شدند و فیلم هایشان اصطلاحا دست خورده شد و لذا مجبور شدند به اکران نوروزی و اکران آنلاین روی بیاورند و شاید اگر شرایطشان مثل بقیه عادی بود وارد این فضا نمی شدند.

وی افزود: به زعم بنده بسیاری از فیلم‌هایی که در صف اکران هستند باید به نمایش خانگی بیایند، چرا که با توجه به استانداردهایی که برای پرده تعریف می‌کنیم قدرت جذب مخاطب را ندارند و خیلی به درد سینما نمی خورند. ولی آن فیلم‌های ارزشمند هر زمانی اکران شوند مخاطب خوبی دارند تا تهیه کنندگان آن هم بتوانند با آن به درآمد رسیده و فیلم بعدیشان را بسازند.

تهیه کننده فیلم «چهارشنبه سوری» خاطرنشان کرد: به نظرم اکران آنلاین تجربه خوبی بود که هم جایگاه سینما خودش را نشان دهد و هم نمایش خانگی جایگاهش را به نمایش بگذارد تا کمی تکلیف آینده اکران هم از حالا مشخص شود.

نظر شما