شناسهٔ خبر: 46659175 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۴ سال اجرای برنامه رمضانی و تکرارِ رسالتی سنگین/ حسن سلطانی: اگر مخاطب دنبال نوستالژی‌های قبلی باشد و آن‌ها را نسازیم، تلویزیون ضرر می‌کند

مجری قدیمی تلویزیون می‌گوید: شیوع کرونا وظیفه سنگینی را روی دوشِ صداوسیما گذاشته است که در تلاشیم دلتنگی‌های رمضانی مردم را در تلویزیون جبران کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ماه مبارک رمضان، تلویزیون به‌طور ویژه به سحر و افطار می‌پردازد و برای آن برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده است. یکی از قدیمی‌ترین این برنامه‌ها، "ماه خدا" است که از شبکه یک سیما سحرهای ماه مبارک را روی آنتن می‌برد، حتی مجری‌اش حسن سلطانی یکی از قدیمی‌ترین‌های این عرصه به‌شمار می‌رود. او همواره می‌گوید: خدا را شاکرم که این افتخار نصیبم می‌شود مناجات و معنویت بهترین فرصتِ زندگی، یعنی سحرهای ماه رمضان جزو خدمتگزاران سفره ضیافت الهی باشم.

ره چنان رویم که ره‌روان رفتند

سلطانی در جریان گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم تأکید کرد: می‌دانید که سحر ماه مبارک رمضان به‌تعبیر اهل معرفت، حدیث بنده با خداست. سحر خلوت بندگی است؛ در سحر سفارش به دعا و مناجات و راز و نیاز شده است... دعای ابوحمزه، دعای سحر، دعای افتتاح، این ادعیه آسمانی مشحون از تکه‌ها و نکته‌های عاشقانه و عارفانه است. من بر آن باورم که در سحرهای ماه مبارک در چنین برنامه‌هایی مثل "ماه خدا" باید به بیان و شرح حالات آنانی که دلنشینی این لحظات را حس کرده و شیرینی آن را چشیده‌اند پرداخت و از فرمایشات معصومین علیهم السلام استمداد کرد که ره چنان رویم که ره‌روان رفتند.

وی افزود: من و همکارانم سعی و تلاشی جمعی خواهیم داشت تا ویژه‌برنامه سحری شبکه یک "ماه خدا" رضایت خاطر مبارک مهمانان عزیز حضرت حق را برآورده سازد، اما معتقدیم آن که سخن ما و برنامه ما را دلنشین و جذاب و به‌یادماندنی می‌کند آن نگاه لطف و مهر خدای رمضان است، امید که قابل این فیض باشیم.

ماه رمضان , تلویزیون , صدا و سیما ,

ادامه این گفت‌وگو را بخوانید:

رسالتِ صداوسیما سنگین است/ دلتنگی‌های رمضانی را باید جبران کنیم

* شما به‌عنوان یکی از قدیمی‌های اجرای ویژه‌برنامه رمضانی شناخته می‌شوید. با توجه به شیوع کرونا و تجربه سختِ برنامه‌سازی در این شرایط، "ماه خدا" را امسال چطور می‌بینید؟

خوشبختانه حضورم در برنامه‌های رمضانی به 14 سال رسید و این توفیق نصیبم شده است که به آن افتخار می‌کنم. درباره شرایط سخت برنامه‌سازی در دوران کرونا باید بگویم به‌دلیل محدودیت‌های در برگزاری مجالس و مناجا‌ت‌ها، طبیعتاً انتظار و توقع از برنامه‌هایی مثل "ماه خدا" بیشتر است، چون مخاطب دلش برای مجالس، فضای‌ مناجات و دعا در مساجد، حسینیه‌ها و پای‌منبرها خیلی تنگ می‌شود لذا بار مسئولیت رسانه ملّی در ماه رمضان امسال مثل ماه رمضان سال گذشته، سنگین است. ما یکی از کارهایی را که در دستور کارمان قرار داده‌ایم از صحبت بزرگان بهره می‌بریم، به این شکل که گزیده‌ای از سخنان آقا مجتبی تهرانی، حاج آقای مجتهدی و آقای فاطمی‌نیا را پخش می‌کنیم.

مهدی فقیه، صحیفه رضویه را می‌خواند

* یکی از کارهایی که تدارک دیدید کنار حضور ثابت حجت‌الاسلام رفیعی، ساخت کلیپ تصویری صحیفه رضویه است؛ از این تغییرات و اتفاقات جدید بگویید.

خوشبختانه ما سال گذشته هم 30 سحر خدمت حجت‌الاسلام رفیعی بودیم و امسال هم حضور دارند با ادعیه‌های قرآنی و نکات اخلاقی که اتکا به مباحث قرآنی دارند. آقای صیرفی مجری تلویزیون هم به جمع ما پیوسته‌اند؛ سال گذشته آقای صلح‌جو بودند و امسال برنامه سحر شبکه قرآن را اجرا می‌کنند.

همان‌طور که شما اشاره کردید قطعه‌ای تصویری داریم که امسال به صحیفه رضویه اختصاص دارد. دعاهای امام رضا(ع) را به‌صورت تصویری کار کرده‌اند و روایتگری آن به‌عهده مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون است. در بخش‌ مناجات‌خوانی هم از سیدعلی سادات رضوی، احمد شربیانی و امین مقدم استفاده کرده‌ایم و سعی داریم در حوزه دعا و مناجات متمرکز شویم.

به‌روی دعا متمرکز شدیم/ کرونا همه را خسته کرده است

چون کرونا خیلی آدم‌ها را خسته کرده است و هر روز خبر مرگ و بیماری می‌شنوند، دعا می‌تواند آرامش‌بخش باشد و امید به آینده را در دل‌ها زنده کند. سعی کردیم بیشتر در حوزه دعا کردن و این‌که چطور دعا کنیم، متمرکز شویم، زیرا خدا وعده کرده در ماه مبارک رمضان، فرشته‌ها به دعای روزه‌داران آمین می‌گویند، از این رو به بحث دعا و از آن طرف به نکات اخلاقی می‌پردازیم که رعایت آن در جامعه قدری دچار غفلت شده است، کاستی‌هایی که هر روز خودش را در قالب‌های مختلفی نشان می‌دهد و اگر بتوانیم در این عرصه موفق باشیم بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی برطرف شده‌اند.

در بخش دیگری سعی کرده‌ایم نکاتی را که حضرات معصومین برای ورود به ماه رمضان و خطبه‌ای که پیامبر اعظم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) فرمودند و آن نکاتی که باید روزه‌داران رعایت کنند، هرشب درباره یکی از این موارد که ائمه معصومین فرموده‌اند راجع به آن قدری صحبت کنیم و کارشناسان هم به آن می‌پردازند.

رنگین‌کمانی از سخنرانی، شعر، مناجات، حکایت، مرثیه و ادعیه

* کنار نکاتی که اشاره کردید درباره محدودیت‌ها و وظیفه سنگین رسانه ملّی، فکر می‌کنید "ماه خدا" در کجای این رسالت قرار دارد؟

هر سحر ماه رمضان دو ساعت و نیم برنامه روی آنتن می‌بریم که به 150 دقیقه می‌رسد. از ابتدا تا انتهای برنامه، رنگین‌کمانی از سخنرانی، شعر، مناجات، حکایت، مرثیه و ادعیه مأثوره را تدارک دیده‌ایم. در این بسته سحری که تهیه می‌کنیم، همواره به‌تناسب انتظارات و نیاز مخاطب برنامه، توجه داشته‌ایم. به‌نظر خودمان سعی کردیم تقریباً یک بسته‌ای را فراهم کنیم تا سحر ماه رمضان برای مخاطبان شبکه یک، سحر دلچسب و دلنشینی باشد.

دلتنگ می‌شوم آن زمانی که این افتخار نصیبم نشود

* در این همه سال که شما اجرای برنامه رمضانی داشتید و امروز همه جامعه را مشکلات اقتصادی و کرونایی فرا گرفته به‌گونه‌ای که جامعه همچون گذشته از آن اتفاقات رمضانی به‌صورت ملموس، دور شده است، خودتان دلتان برای کدام روزهای رمضانی تنگ گذشته است؟

من چون رمضان را فرصت می‌دانم و این افتخار در بهترین زمان این ماه مبارک یعنی سحرهای ماه رمضان نصیبم شده است، هر سال منتظر این فرصت و موقعیتم. دلتنگ می‌شوم آن زمانی که این افتخار نصیبم نشود. توفیق دارم به‌حسب ظاهر، بیداری سحرها را در این چندساله، درک کنم.

این توفیق اجباری که از نیمه‌شب تا بعد از نماز صبح و نزدیک به طلوع آفتاب بیدار باشم و ساعاتی از عمرم اختصاص به این امر در بهترین ساعات و لحظات، پیدا کرده، من روزی‌ام می‌دانم که هر سال یک صفحه دیگری از برکات رمضانی به‌رویم باز می‌شود.

 اگر مخاطب دنبال نوستالژی‌های قبلی باشد و آن‌ها را نسازیم، تلویزیون ضرر می‌کند

* برخی انتقاد دارند که در چند سال بعضاً برنامه و سریال‌های رمضانی آن رنگ‌وبوی گذشته را ندارند؛ معنویتی که در سریال‌ها و برنامه‌ها نمود داشت و مخاطب بهتر همذات‌پنداری می‌کرد، به‌نظر شما چرا این اتفاق افتاد؟

به‌هرحال هر سازنده‌ای براساس گرایش‌ها، باورها و سلایق خودش با منظور کردن نیاز مخاطب برنامه‌سازی می‌کند اگر چنانچه جمع‌بندی نظرات مخاطب این باشد حال‌وهوای برنامه‌سازی‌ها متفاوت است؛ باید ببینید آن‌هایی که در طرح و برنامه‌های برنامه‌سازی تلویزیون، تدارک برنامه می‌بینند ذائقه مخاطب تغییر کرده و مخاطب بیشتر به این سمت تمایل دارد، چون تلویزیون باید براساس نیاز مخاطب برنامه‌سازی کند.

اگر از نیاز مخاطب غفلت کند و این نیاز را تأمین نکند و دنبال یک‌سری از نوستالژی‌های قبل باشد و آن‌ها را نسازد تلویزیون ضرر می‌کند. موفقیت‌ها و یا به‌تعبیری ایده‌آل‌های تلویزیون زمانی اتفاق می‌افتد که بتواند نظر مخاطب را جلب کند.

انتهای پیام/+

نظر شما