شناسهٔ خبر: 46658915 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۵ فروردین ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- استان‌های کشور این روزها بحرانی‌ترین برهه زمانی را به لحاظ شیوع کووید ۱۹ تجربه می کنند و این در حالی است که به واسطه بی‌توجهی برخی هم میهنان به شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ویروس کرونا به ویژه نسخه جهش یافته انگلیسی آن میل شدیدی به چرخش و گسترش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد که با فوت ۳۰۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۵ هزار و ۳۵۹ نفر رسید.

براساس گزارش رسمی، از دیروز تا امروز (۲۵ فروردین ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۴۳ هزار و ۷۹۴ نفر رسید. 

۱۴ ماه از ورود کرونا به کشور می گذرد و تجربه سه موج شیوع بیماری قبلی نشان می دهد که در صورت همکاری و همراهی مردم در رعایت پروتکل ها و توصیه های بهداشتی، می توان در کوتاهترین زمان ممکن بر آن غلبه کرد.

با شروع موج جدید کرونا در کشور، محدودیت های بیشتری اعمال شده، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشدید شده و ظرفیت‌ها برای غربالگری و بیماریابی کووید ۱۹ بسیج شده است؛ در این فرآیند  اما همراهی مردم مهمترین نقش را دارد.

اخبار و گزارش های رسمی نشان می‌دهد که هم اکنون نمودار ابتلا و بستری کرونا در ایران با شیب تند صعودی امتداد دارد و همه استان ها با افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی مواجهند؛ این در حالی است که میزان عمل به پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور همچنان پایین است به طوی که طبق آخرین ارزیابی‌ها این میزان تنها ۵۶ درصد است. 

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زنجان به ۵۰ درصد رسیده است

در استان زنجان، میزان رعایت میزان پروتکل‌های بهداشتی از ۹۵ درصد در ۳۰ اسفند سال گذشته به ۵۰ درصد کاهش یافته که این روند موجب شده است اغلب شاخص‌ها به صورت معناداری تغییر یابد.

به گفته فتح الله حقیقی استاندار زنجان، عوارض این تغییر رفتارها موجب افزایش شمار بیماران سرپایی، بستری و بدحال، رنگ قرمز کرونایی چهار شهر استان و رنگ نارنجی سه شهر دیگر شده است.

حقیقی با بیان اینکه طی بازدید از بیمارستان ها، اماکن اصناف و دستگاه‌های اجرایی موارد تاسف بار از عدم رعایت پروتکل ها مشاهده شد، افزود: با وجود وضعیت حاد کرونایی کنونی برخی ها این بیماری را شوخی تصور می کنند، ماسک استفاده نمی کنند و حتی برای اطمینان بخشی از افراد بی توجه تست سریع گرفته شد که متاسفانه مثبت بودند.

تداوم بی توجهی مردم در آذربایجان‌غربی و شیب صعودی آمارهای کرونایی

عادی انگاری ها به زنجان محدود نیست؛ در آذربایجان غربی هم که منحنی‌های مربوط به جداول ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا روند صعودی دارند، تداوم بی توجهی مردم به اجرای پروتکل ها زنگ خطر تداوم شیب صعودی آمارها را به صدا درآورده است.

در همین زمینه، استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به روند نگران کننده ابتلا به کرونا در استان گفت: با ادامه این روند باید بیمارستانهای غیر دانشگاهی هم پای کار بیایند.

محمدمهدی شهریاری افزود: تقویت رعایت دستورالعمل های بهداشتی، پرهیز از دورهمی‌ها و نظارت جدی بر اجرای محدودیت ها سه راهکار اساسی برای مقابله با کرونا به شمار می‌رود.

وی از افزایش ابتلا به کرونا در استان خبر داد و اضافه کرد: اگرچه بخشی از این افزایش به خاطر عملکرد خوب دانشگاه علوم پزشکی در افزایش نمونه گیری دارد اما کاهش شدید رعایت دستورالعمل ها و افزایش تجمعات خانوادگی و نبود نظارت جدی باعث این وضعیت شده است.

استاندار آذربایجان غربی ترددهای مرزی، جابجایی های داخل و خارج استان و کاهش استفاده از ماسک را از دیگر عوامل افزایش شیوع کرونا در استان ذکر کرد. 

کرونا در استان‌ها 

ویروس کرونا و انواع جهش یافته آن تقریبا در تمامی کشور به چرخش درآمده، به طوری که در سیستان و بلوچستان ۱۹۳ نفر دیگر را به جمع مبتلایان افزوده است. با احتساب این موارد، شمار مبتلایان در سیستان و بلوچستان به ۲۹ هزار و ۸۳۹ نفر رسید.

 همچنن به بیان رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، شمار درگذشتگان ناشی از ابتلا به این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن چهار نفر دیگر به یکهزار و ۲۰۹ نفر رسید. 

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با ابراز نگرانی از احتمال ورود استان به موج دیگری از سیوع بیماری، گفت که موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

همچنین در کرمانشاه، هم اکنون بیش از ۷۶ درصد از تخت‌های اختصاص یافته به کرونا در استان پُر شده است و به گفته رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،  بیشترین تعداد بیماران با ۱۲۳ نفر در بیمارستان فارابی شهر کرمانشاه بستری هستند.

«مهدی محمدی» افزود: سنقر و کلیایی با ۵۸ بیمار کماکان بیشترین بیماران را در شهرستان‌ها دارد و پس از آن کنگاور با ۴۵ و پاوه با ۴۲ بیمار در رده‌های بعدی هستند.

وی با اعلام اینکه بیشترین بیماران بخش‌های ویژه با ۳۹ بیمار در بیمارستان گلستان بستری هستند، گفت: هم اکنون ۶۸۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

اما در قم که از روز هجدهم فروردین‌ماه در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برد، نتیجه ۹۰ درصد آزمایش های کرونا ابتلا به ویروس انگلیسی است

این خبر را محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد و  گفت: شاهد شیب صعودی میزان ابتلا و بستری و همچنین مرگ و میرها در قم هستیم که بسیار نگران کننده است.

وی در خصوص وضعیت بیمارستان‌ها نیز گفت: بخش مراقبت‌های ویژه دوم بیمارستان امیرالمومنین(ع) به دلیل زیاد شدن بیماران بدحال آماده و مقرر شد تا تمامی بیمارستان‌ها علاوه بر پذیرش بیمار کرونایی، بستری موقت هم داشته باشند.

وی تاکید کرد: سرعت رشد ویروس چهار برابر شده و میزان ابتلا نیز ۲.۷ برابر ویروس کلاسیک وهان بوده و مهمترین سیاست ما باید تمرکز بر کانون های پر ازدحام باشد.

همچنین در استان زنجان که شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره، خدابنده و سلطانیه آن رنگ قرمز کرونایی و طارم، ایجرود و ماهنشان رنگ نارنجی دارند،  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اعلام کرد که  ۷۷۰ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند.

دکتر پرویز قزلباش با بیان این که این وضعیت زنگ خطری است که اقدامات جدی و قاطعانه برای کنترل بیماری را می‌طلبد، افزود: افطاری دادن و افطاری رفتن در شرایط کرونایی به لحاظ شرعی نیز رفتاری غیرمجاز است و برگزاری تجمعات به ویژه برای افراد پرخطر از قبیل زنان باردار، سالمندان و بیماران می‌تواند خطرناک باشد.

شیوع فزاینده کرونا در استان اردبیل نیز همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه روز گذشته با ثبت رکوردی دیگر، مجموع افراد بستری مبتلا به کووید ۱۹ به ۵۵۰ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به بستری شدن ۹۹ فرد جدید مبتلا به کووید۱۹ اعلام کرد: آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان اردبیل در وضعیت حاد و نگران کننده قرار گرفته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: با فوت ۶ نفر دیگر از اهالی استان، مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۳ ماه گذشته نیز به یک هزار و ۵۰۵ نفر رسید.

وی سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل را نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد عنوان کرد و ادامه داد: در یک هفته اخیر آمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در این استان بیش از چهار برابر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به افزایش شمار مبتلایان کرونای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان به ۷۷ نفر گفت: هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان در بخش دولتی و خصوصی به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با روند کنونی شیوع و در صورت بی توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پیش‌بینی می‌شود که تعداد بیماران بستری در استان به ۷۰۰ تا یکهزار نفر برسد.

استاندار اردبیل نیز با توجه به شیوع کرونا در استان،از شهروندان این استان خواست هرگونه تخلف کرونایی از جمله تجمع ، برگزاری دروهمی و آیین‌های جشن و ترحیم را به شماره۳۱۳۳ اطلاع دهند. 

 اکبر بهنامجو اظهار کرد: متاسفانه بعد از دید و بازدیدهای عید نوروز این ویروس شیوع بیشتری پیدا کرده و هر روز به تعداد بستری‌ها در بیمارستانها افزوده می‌شود و نیازمند همکاری همگانی در استان هستیم.

وی همچنین گفت: تعدادی از کارخانه‌ها پروتکل‌های بهداشتی را خوب رعایت می‌کنند و با آنهایی که رعایت نمی‌کنند باید برخورد شود و همه کارفرمایان باید ماسک سه لایه در اختیار کارگران قرار دهند

در لرستان هم که تمامی شهرهای آن در وضعیت قرمز قرار دارند، تعداد جان‌باختگان کرونا با فوت ۱۱ بیمار طی شبانه‌روز گذشته، به یک هزار و ۴۷۰ نفر رسید و تعداد مبتلایان کرونا نیز با شناسایی یک هزار و ۱۱۵ مبتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته به ۸۹ هزار و ۹۵۷ نفر افزایش یافته است.

واکسیناسیون راهکاری برای مقابله با کرونا 

در حالی که مسوولان حوزه بهداشت و درمان برای توزیع سراسری واکسن کرونا تلاش می کنند، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: واکسیناسیون وسیع مردم علیه ویروس کرونا با استفاده از واکسن‌های تولید داخل از اواخر بهار شروع می‌شود.

دکتر قاسم جان‌بابایی  امروز در جریان سفر به استان اردبیل با بیان این که آمار بستری مبتلایان به کرونا در سطح کشور در موج چهارم شیوع کووید.۱۹ نسبت به موج قبلی چهار برابر شده است، میهمانی‌ها، مسافرت شهروندان و دید و بازدیدهای عید نوروز را از عوامل اصلی شیوع پیک چهارم کرونا در کشور اعلام کرد و افزود: در این موج از شیوع کرونا، میانگین بستری مبتلایان در بیمارستان ۶.۳ روز است.

وی اعلام کرد: از اواخر بهار با ورود واکسن‌های تولید داخل به چرخه درمان، شرایط بهتری برای پیشگیری از ابتلای مردم علیه کرونا فراهم می شود و تا آن زمان باید شیوع کرونا در جامعه مدیریت شود.

وی اظهار کرد: البته واکسیناسیون علیه کرونا با استفاده از واکسن‌های خارجی از چند ماه قبل به شکل محدود و بیشتر برای کادر درمان آغاز شده و به زودی همه کادر درمان کشور علیه بیماری کووید.۱۹ واکسینه می‌شوند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از دلایل آرامش در میان کادر درمان مرتبط با کرونا را انجام واکسیناسیون این افراد و ایجاد شرایط ایمن برای فعالیت آنها ذکر کرد و افزود: تلاش برای تهیه واکسن از منابع خارجی همچنان ادامه دارد.

در سیستان و بلوچستان، رییس سازمان نظام پزشکی زاهدان گفت: ۲۰۰ دز واکسن کرونا از مجموع یکهزار و ۲۰۰ کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر اساس اعلام اولویت‌های وزارت بهداشت و درمان تزریق شده است.

سید سعید سید الحسینی افزود:  اولویت‌های تخصیصی دریافت واکسن کرونا براساس ابلاغ وزارت بهداشت مربوط به کادر درمانی فعال در بخش‌های آی. سی. یو کرونا، اورژانس کرونا و بخش‌های بستری کرونا است.

وی ادامه داد: در این راستا به ترتیب اولویت فراخوان لازم به کادر درمان و پرستاری داده شده و تلقیح واکسن کرونا برای این نیروهای خدوم صورت پذیرفته است.

رییس سازمان نظام پزشکی زاهدان گفت: در این مرحله از واکسیناسیون از واکسن اسپوتنیک روسی استفاده شده که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و مرحله دوم تزریق این واکسن ۲۸ روز بعد از زمان دریافت دوز اول خواهد بود.

وی افزود: کادر درمانی بخش خصوصی نیز باتوجه به اینکه در ارتباط مستقیم با عموم مردم قرار دارند واکسینه شدن آنها علیه ویروس کرونا برای ارائه خدمات مطلوب به مردم مهم و ضروری است.

سید الحسینی گفت: همزمان با واکسیناسیون کارکنان حوزه بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به بیماران خاص و پارکبان نیز واکسن تزریق می‌شود.

در استان مرکزی هم تاکنون ۴ محموله خارجی از واکسن کرونا وارد استان شده و بر اساس اولویت، پنج هزار نفر واکسینه شده‌اند.

دکتر "علی علیمحمدی"  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت تزریق واکسن کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اراک همزمان با سراسر کشور از اواسط بهمن سال گذشته آغاز شده و تاکنون چهار مرحله از کشور روسیه (اسپوتنیک وی)، ۲ محموله از کشور چین(سینوفارم) و یک محموله نیز از کشور هند(بهارات) وارد و به افراد گروه هدف تزریق شد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه تا این لحظه در هیچ یک از افرادی که این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند، عارضه جدی گزارش نشده است.

در لرستان هم امروز مرحله دوم واکسیناسیون سالمندان مراکز نگهداری این استان علیه ویروس کرونا آغاز شد و به مدت سه روز انجام می‌شود که طی آن، برنامه های مراقبتی از سالمندانی که به دلایل مختلف واکسینه نشدند، همچنان ادامه دارد.

 راهکارهایی دیگر برای مقابله با کرونا 

در راستای اقدامات پیشگیرانه مقابله با کرونا، برنامه های معنوی در ماه مبارک رمضان با سبک و سیاق متفاوتی برگزار می شوند.

در این راستا امروز اعلام شد که برنامه ترتیل‌خوانی قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بدون حضور جمعیت برگزار و از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود.

این ویژه برنامه با حضور قاریان ممتاز و بین المللی کشور، در طول ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۸ به صورت مستقیم از شبکه قرآن سیما پخش می شود.

در همین حال، تجمعات و نماز جماعت در فضای سرپوشیده در استان قم هم براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع شد و لازم است نمازگزاران طبق شیوه نامه های بهداشتی رفتار کنند.

بهرام سرمست استاندار قم  بیان کرد: بر اساس مصوبه های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا، و با توجه به وضعیت قرمز کرونایی قم، هر گونه برنامه تجمعی تعطیل است و باید نمازگزاران روزه دار طاعات و عبادات خود را در ایام اعمال محدودیت ها به صورت انفرادی انجام دهند. اما از مساجد به عنوان پایگاه پشتیبانی از مراکز درمانی و بیماران استفاده می شود.

 همچنین به دلیل وضعیت قرمز شیوع کرونا در گنبدکاووس و روند صعودی مبتلایان به این ویروس، اعضای ستاد مقابله با کرونای شهرستان برای صیانت از سلامت مردم، اقامه جماعت نماز تراویح را در مساجد این شهرستان ممنوع کنند.

اقامه نماز ۲۰ رکعتی تراویح در شب‌های ماه مبارک رمضان (پس از اقامه نماز عشا) اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در میان اهل سنت دارد.

نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی و برخورد با متخلفان از دیگر  راهکارهای به اجرا درآمده در راستای قطع زنجیره ابتلا در استان هاست. 

در همین پیوند، رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت از غیرفعال شدن ۲۵ واحد صنفی به دلیل بی توجهی به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا خبر داد.

به گفته فرزانه برخوری، واحدهای صنفی غیرفعال شده شامل پنج مرکز عرضه قلیان، هفت قهوه خانه، هفت باشگاه ورزشی، یک گیم نت و پنج تالار در شهر جیرفت هستند. 

همچنین در استان لرستان اعلام شد که ۸۰۸ واحد صنفی استان به دلیل رعایت نکردن محدودیت‌های وضعیت قرمز کرونا و نقض پروتکل‌های بهداشتی از ۱۹ فروردین جاری تاکنون شناسایی و پلمب شده‌اند.

بیشترین موارد پلمب در لرستان  با ۲۳۳ مورد مربوط به شهرستان سلسله و کمترین با ۱۱ واحد در شهرستان رومشکان بوده است.

همچنین سه دفتر پیشخوان خدمات دولتی و بخش عمومی در شهر روانسر به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و عدم رعایت فاصله اجتماعی پلمب شد 

افزن بر این، به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با شروع موج چهارم کرونا، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تشدید شده و با تلاش‌ و تمهیدات صورت گرفته به منظور شناسایی سریعتر افراد مبتلا به کووید۱۹ و افرادی که در تماس نزدیک با آنها بوده‌اند، تعداد روزانه تست‌های تشخیصی کرونا در سطح استان افزایش یافته و غربالگری بیماران با جدیت ادامه دارد.  

همچنین رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: طی ٢٤ ساعت گذشته، مالکان٣٦٣ دستگاه خودروی غیربومی در ورودی شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی این استان جریمه شدند.

سرهنگ حسین میش مست افزود: ٣٢١ دستگاه از این تعداد به دلیل ورود به شهرهای قرمز با جریمه ١٠ میلیون ریالی اعمال قانون شدند و ٤٢ دستگاه نیز با ورود به شهرهای با وضعیت نارنجی کرونایی هر یک به مبلغ پنج میلیون ریال جریمه شدند.

وی اضافه کرد: ٩٥٦ دستگاه خودرو نیز طی روز گذشته از ورودی شهرهای قرمز و نارنجی برگردانده شدند و طی این مدت رانندگان هزار و ٢٠٤ دستگاه خودرو تذکر گرفتند.

براساس گزارش امروز وزارت بهداشت، هم اکنون ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. تا کنون ۳۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۰۰ هزار و ۶۹۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۶۲ هزار و ۶۴۲ دُز رسید.

گزارش های کرونایی 

افزایش آسانسوری مبتلایان موج چهارم اوجگیری کرونا در خراسان رضوی

ماسک، سدی محکم در برابر کرونا

نظر شما