شناسهٔ خبر: 46654094 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سازمان بهزیستی خبر داد:

اجرای کلان‌پروژه تحویل ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان در سال ۱۴۰۰

تهران - ایرنا - معاون مشارکت‌های مردمی، موسسات غیردولتی، توانمندسازی و امور مجلس بهزیستی کشور گفت: امسال کلان‌پروژه‌ای تعریف کردیم تا بتوانیم ۳۵ هزار و ۱۶۹ واحد مسکونی را تحویل جامعه هدف بهزیستی دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ذوالفقار یزدانمهر روز چهارشنبه در فایل صوتی افزود: با اجرای این کلان‌پروژه و با افزایش کمک های بلاعوض و تسهیلات، تحول جدی و جهش بزرگ در مسکن جامعه هدف شکل خواهد گرفت. همچنین برنامه داریم ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی را امسال آغاز کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه مجلس و دولت در بحث جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد پشتیبانی خوبی کردند و با تعامل پرتحرکی که این دو دستگاه داشتند منابع خوبی پیش بینی شده که امیدواریم امسال با تخصیص این منابع و کمک خیرین و برگزاری پویش های برنامه‌ریزی شده بتوانیم ۳۵ هزار واحد مسکونی تا پایان سال تحویل دهیم و ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی دیگر را آغاز کنیم.

یزدانمهر با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی ما برای ساخت مسکن جامعه هدف، بحث زمین است، خاطرنشان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی کرده و در سه استان نیز هماهنگی لازم به عمل آمده که این وزارتخانه تامین زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله برای احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی برای سال ۱۴۰۰ را انجام دهد.

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی گفت: در فروردین‌ ماه امسال جلسات استانی در سیستان و بلوچستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده و این زمین‌ها در حال واگذاری به سازمان بهزستی است تا بتوانیم خانوارهایی که فاقد زمین هستند را پوشش دهیم.

یزدانمهر افزود: در رابطه با مسکن استراتژی ما توانمندسازی توام با کرامت انسانی است چون معتقدیم اگر مددجو توانمند شود حتما با عزت بیشتری زندگی کند تا اینکه دنبال اعانه وکمک‌های مقطعی باشد بنابراین با راهبری هوشمندانه ریاست بهزیستی آسیب‌شناسی کردیم و تعهد ما در سال ۹۸ ساخت و تسهیل‌گری هفت هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی برای جامعه هدف بود که در سال ۹۸، ۱۴ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی تسهیل گری و تحویل دادیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ نیز ساخت و تسهیل‌گری هفت هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی برای جامعه هدف تعهد دادیم که با افزایش اعتباراتی که داشتیم و ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تسهیل‌گری و تحویل شد.

واگذاری بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی به خانوارهای دارای دو معلول

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی اظهار داشت: در سال ۹۸، کل منابع عمومی در بحث مسکن، ۴۵ میلیارد تومان بود و در سال ۹۹، ۶۵ میلیارد تومان بود که در سال ۹۹ توانستیم بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از نهادهای عمومی و خیرین کمک بگیریم. از این ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحدی که ساخته و تحویل داده شد، تفاهم‌نامه‌های متعددی برای آن منعقد شد که از جمله آن ساخت مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول بود که با دستگاه‌های همکار جلساتی برگزار شد.

یزدانمهر افزود: با مشارکت بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد فرمان اجرایی امام(ره) و مجمع خیرین، اعتبار و منابع تزریقی ما در روستاها از ۱۸ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان افزایش یافت که اکنون به عنوان کمک بلاعوض اعطا می‌شود. ۵۰ میلیون تومان هم وام قرض الحسنه طولانی مدت از سوی بنیاد مسکن اعطا می‌شود.

وی یادآور شد: در شهرها قبلا ۳۶ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت خانه برای خانواده‌های دارای حداقل دو معلول بود که خوشبختانه تا ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی تصریح کرد: ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحد خانوار دارای دو عضو معلول شناسایی کردیم که تا پایان سال ۹۹، ۱۰ هزار و ۴۶۷ واحد مسکونی در قالب این برنامه واگذار شده  و بقیه آن امسال آماده و تحویل داده خواهد شد.

یزدانمهر گفت: در رابطه با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در حرکت جهادی و هوشمندانه، ۱۵ هزار خانوار از دهک های یک، دو و سه شناسایی کردیم و ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی را در سال گذشته شروع کردیم که عملیات احداث ۶۰۷ واحد مسکونی در قالب عملیات مشترک با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) آغاز شده و حدود ۲۰۰ واحد آن به جامعه هدف ما واگذار شده که در این برنامه، آورده جامعه هدف بهزیستی، صفر است.

احداث ۶۷۰ واحد مسکونی برای ایتام

وی درباره مسکن ایتام نیز گفت: تاکنون عملیات احداث ۶۷۰ واحد مسکونی ویژه ایتام در قالب برنامه مشترک با سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و بنیاد مسکن آغاز شده که در سال ۹۹، ۵۱ واحد مسکونی به جمعیت تحت پوشش واگذار شد و ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در حال اعطا است.

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی افزود: اخیرا یکی از نهادهای انقلابی نیز مصوب کرد که بتواند حداقل به همین میزان کمک بلاعوض انجام دهد که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می کنیم. ۵۰ میلیون تومان نیز وام قرض‌الحسنه به خانواده ها اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: در قالب برنامه مشترک با بسیج سازندگی احداث ۱۳۸۰ واحد مسکونی را آغاز کردیم که ۳۳۰ واحد مسکونی آن در سال ۹۹ به جامعه هدف واگذار شد.

بیش از دو هزار مکاتبه نمایندگان مجلس با بهزیستی

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی در تشریح عملکرد امور مجلس بهزیستی گفت:‌ این سازمان، مجلس را به عنوان یک فرصت برای ارتقای خدمات‌رسانی توام با کرامت برای جامعه هدف ‌می‌داند و با توجه به شعارهای خوب مجلس یازدهم، حمایت‌های خوب و ویژه‌ای در قالب برنامه بودجه عملیاتی شد که امید است برآیند آن را در قانون بودجه ۱۴۰۰ ببینیم.

یزدانمهر با تاکید بر اینکه در رابطه با بحث مجلس پرسشگر، استراتژی تعامل موثر است، افزود: یکی از برنامه‌هایی که مرتب در حال انجام است، ملاقات نمایندگان با ریاست سازمان بهزیستی است. در سال ۹۹ بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان یک تا پنج بار به بهزیستی آمدند و با ریاست این سازمان ملاقات داشتند و مشکلات منطقه را تبیین و تشریح کردند.

وی اضافه کرد: از ظرفیت ها و مشکلات سازمان بهزیستی با نمایندگان مجلس گفتیم و تبادل نظر خوبی شکل گرفت. همچنین با توجه به مشکلات مددجویان در پیچیده ترین سال اقتصادی یعنی سال ۹۹ بیش از ۱۹۲۱ مکاتبه از سوی نمایندگان داشتیم که کارشناسان بهزیستی با سعه صدر و با مستند و مستدل پاسخ دادند و کمک کردند مشکلات جامعه هدف تا حدودی التیام پیدا کند.

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی با بیان اینکه این سازمان سال گذشته ۱۲ طرح لایحه در مجلس داشت، افزود: همچنین تعداد سئوالات مجلس در ارتباط با بهزیستی، ۲۳ سئوال بود که با تعامل با نمایندگان هیچکدام به صحن نرفت و همه در کمیسیون ها و در جلسات تبادل نظر، برطرف شد. تعداد تذکراتی که بهزیستی داشته ۳۸ تذکر بوده که عمدتا در رابطه با مشکلات جامعه هدف بوده که همه را پاسخ دادیم و تعامل خوبی با مجلس پرسشگر داریم.

نظر شما