شناسهٔ خبر: 46651793 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

احکام ماه رمضان |حکم استفاده از نخ دندان، مسواک و بلعیدن خون لثه

تسنیم

از سؤالات رایج در ماه مبارک رمضان، استفاده از خلال دندان، مسواک، نخ دندان و فرو بردن خون لثه در هنگام روزه‌داری است.

صاحب‌خبر -

 از سؤالات رایج در ماه مبارک رمضان، استفاده از خلال دندان، مسواک،  نخ دندان و فرو بردن خون لثه در هنگام روزه‌داری است. در ادامه، بر اساس نظرات رهبر معظم انقلاب، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی به برخی از این سؤالات پاسخ داده می‌شود. 

طی استفتائی که از دفتر مقام معظم رهبری درباره حکم فروبردن خون‌ریزی لثه و مخلوط شدن آن با آب دهان شده است، فرمودند: اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست و همچنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحّت‏ روزه ضرر نمى‏‌زند، اما علم خروج خون از لثه، تا آن را فرو نبرده است، روزه باطل نمى‏‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سؤال که چنانچه فردی بیماری لثه داشته باشد و دائماً از لثه‌ او خون خارج می‌شود، فرو بردن خون در حین روزه چه حکمی دارد، فرمودند:اگر عمداً خون لثه، خون دندان و ... را فرو ببرد روزه را باطل می‌کند، امااگر بی اختیار باشد روزه صحیح است.

اما دربارۀ حکم خلال دندان پس از خوردن غذا برای کسی که قصد روزه گرفتن دارد، رهبر معظم انقلاب فرمودند: خلال کردن بعد از غذا برای کسی که قصد روزه دارد واجب نیست، حتی اگر احتمال دهد که خلال نکردن موجب داخل شدن غذای لابلای دندان‌ها به حلق می‌‌شود؛ و اگر بعد از آن سهواً هم غذا داخل حلق شد، روزه‌اش باطل نمی‌‌شود؛ بله اگر یقین داشته باشد که ترک آن باعث داخل شدن غذا به حلق می‌‌شود واجب است خلال کند و اگر نکرد، با فرض داخل شدن غذا به حلق بلکه مطلقاً (بنا بر احتیاط واجب) روزه‌اش باطل می‌‌شود.

همچنین در پاسخ به مسواک کردن با خمیر دندان در حال روزه پاسخ می‌دهند اشکال ندارد؛ اما باید از فرو رفتن آب دهان که آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیری شود. 

آیت لله مکارم شیرازی در این باره اشاره دارند  مسواک کردن در حال روزه، مانعی ندارد. اما اگر رطوبت پیدا کند و مسواک را بیرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان مستهلک نگردد، جایز نیست و در صورتی که با خمیر دندان مسواک کند، باید دهان را بعد از آن کاملاً بشوید.

آیت‌الله سیستانی مسواک را منع نمی‌کند، اما از بلعیدن رطوبت آن  بر حذر می‌دارند و آیت الله بهجت تصریح دارند اگر چیزی به حلق نرسد، اشکال ندارد. 
اما درباره استفاده از نخ دندان‌هایی که دارای طعم هستند، رهبر معظم انقلاب، اشاره دارند اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد.

نظر شما