شناسهٔ خبر: 46650996 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

مراتع همدان تنها جوابگوی نیاز علوفه‌ای ۵۴۸ هزار واحد دامی است

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، گفت: مراتع این استان تولیدی برابر ۱۲۰ هزار تن علوفه قابل بهره برداری دارند که تنها جوابگوی حدود ۵۴۸ هزار و ۲۹ واحد دامی در مدت چهار ماه براساس پروانه چراهای صادره است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، سعید الیاسی با اعلام این خبر، اظهار کرد: هم اینک جمعیت دامی وابسته به مراتع استان یک میلیون و ۳۱۵ هزار و ۲۷۲ واحد دامی برآورد شده است که بیش از ۲.۵ برابر ظرفیت دامی مراتع استان همدان است.

وی توضیح داد: مراتع استان همدان حدود ۸۲۲ هزار هکتار است که ۶۴ هزار هکتار مراتع درجه یک با ظرفیت ۱۰۲ هزار و ۴۶۱ واحد دامی، ۳۲۴ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با ظرفیت ۲۳۳ هزار و ۸۱۹ واحد دامی و مابقی معادل ۴۴۹ هزار و ۹۰۰ هکتار مراتع درجه سه با ظرفیت ۲۱۱ هزار و ۷۵۰ واحد دامی در یک فصل چرایی ۶ماهه را تشکیل می دهند.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: ۱۵ تیپ گیاهی در استان همدان شناخته شده است که در ۱۱ تیپ مرتعی، جنس گون با گونه های متفاوت  حدود ۷۹ درصد مراتع مرتفع و کوهستانی را می پوشاند همچنین در مناطق دشتی تیپ «گون – درمنه» بیشتر به چشم می خورد، تیپ «ورک» نیز بخشی از دشت های استان را به خصوص در اراضی شخم خورده و تخریبی به خود اختصاص داده است.

الیاسی ادامه داد: بر اساس اقدامات هیات های ممیزی مرتع تا پایان سال گذشته یک هزار و ۶۵ سامان عرفی شناسایی و در اختیار بهره برداران قرار گرفته شده است که این بهره برداری توسط ۲ گروه دامدار مجاز صورت می گیرد.

وی گفت: گروه نخست دامداران محلی با جمعیتی حدود ۶۳ هزار و ۶۷۶ خانوار مجاز بوده که در حال حاضر ۴۱ هزار و ۵۳۵ خانوار آنها موجود و مابقی ترک دامداری یا فوت کرده اند.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: بیشترین دام این استان به این گروه تعلق دارد که به طور معمول از اوائل بهار تا اواخر پاییز از مراتع استفاده می کنند.

الیاسی افزود: گروه دوم دامداران عشایر به تعداد یک هزار و ۲۹۰ خانوار دامدار کوچ رو و نیمه کوچ رو مجاز هستند که از مراتع استان همدان به عنوان مراتع ییلاقی، تعداد کمی از عشایر از مراتع استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه و استان مرکزی به عنوان مراتع قشلاقی و از مراتع استان لرستان به عنوان مراتع میان‌بند استفاده می کنند.

وی اظهار داشت: این گروه از دامداران عشایری هر ساله از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد وارد استان همدان می شوند و  از اوائل شهریور تا اواخر مهر از مراتع استان خارج می شوند همچنین ۵۹ سامان عشایری با مساحتی افزون بر ۸۲ هزار و ۹۲۶ هکتار میزبان ۵۹ هزار و ۹۰۴ واحد دامی مجاز دامداران عشایری است.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی حاکم بر این استان، عشایر بخشی از سال که اراضی ملی فاقد شرایط لازم برای چرای دام هستند را در مراتع قشلاقی زمستان گذران کرده و با نزدیک شدن به فصل بهار شروع به حرکت و کوچ  به مراتع میان بند می کنند و در نهایت با توجه به دستورالعمل ها و مصوبات کارگروه ملی تنظیم تقویم کوچ بهاره که هر ساله از طرف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ابلاغ می‌شود به مراتع استان همدان وارد می شوند.

الیاسی افزود: مراتع با توجه به ارایه خدمات متنوع زیست محیطی از قبیل تامین اکسیژن، آب، علوفه و زیستگاه، بسیار ارزشمند هستند اما امروزه به دلایل متعدد از جمله تغییرات اقلیمی و نوسانات آب و هوایی منجر به بروز خشکسالی و سیل، چرای بی رویه ناشی از رعایت نکردن ظرفیت مرتع، فصل و مدت چرا، بوته کنی، بهره برداری غیر اصولی از محصولات فرعی، تغییرکاربری، معادن کاوی، آتش سوزی، آفات و بیماری های گیاهی با سرعت رو به رشدی در حال تخریب است.

نظر شما