شناسهٔ خبر: 46650414 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بوکان رکورددار اجرای طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشور است

مهاباد- ایرنا- مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب با اعلام اینکه بوکان در آذربایجان غربی رکورددار ثبت‌نام طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشور است، گفت: تاکنون بیش از هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو عمومی در این شهرستان دوگانه سوز شده است.

صاحب‌خبر -

سیدجواد فیض‌حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به استقبال خوب مالکان این خودروها از این طرح اظهار داشت: در اجرای طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی تاکنون، بیش از چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در هشت شهر جنوب آذربایجان‌غربی دوگانه‌سوز شده ‌است که از این تعداد هزار و ۸۰۰ دستگاه تنها در شهرستان بوکان قرار دارد.

وی اضافه کرد: این تعداد خودرو در کارگاه‌های مجاز CNG، با نصب مخزن و کیت مخصوص و به طور کاملا رایگان دوگانه‌سوز شده ‌است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب با بیان اینکه گازسوزکردن هر دستگاه خودرو ۶ تا ۱۲ میلیون تومان برای دولت هزینه دربردارد اضافه کرد: طرح دوگانه‌سوز شدن خودروهای عمومی، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد با هدف مدیریت مصرف بهینه سوخت، تلاش در حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌های حمل و نقل خانوارها اجرا می‌شود.

فیض حسینی افزود: با توجه به رضایت عمومی شهروندان از این طرح از دارندگان خودروهای عمومی درخواست می‌شود جهت استفاده از این تسهیلات هرچه سریعتر در سامانه اطلاعات جامع خودروهای دوگانه‌سوز کشور به آدرس https://gcr.niopdc.ir مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کنند.

وی گفت: ثبت‌نام کنندگان در این سایت بعد از دریافت پیامک می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز برای دوگانه سوز کردن خودرو خود به صورت رایگان مراجعه کنند.

وی  با مطلوب ارزیابی کردن توسعه و تجهیز جایگاه‌های CNG و همچنین فرایند دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی به CNG در منطقه، بیان کرد: در سال گذشته پنج جایگاه تک و ۲ منظوره سی ان جی در جنوب استان راه اندازی شد و ۶ باب جایگاه دیگر نیز در حال احداث است که امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

فیض حسینی با بیان اینکه هم اکنون ۲۱ جایگاه تک منظوره و ۲۷ جایگاه ۲ منظوره سی ان جی در شهرهای مختلف جنوب استان در حال فعالیت است، اضافه کرد: در راستای طرح توسعه مجاری عرضه فعلی و احداث جایگاه های جدید وزارت نفت در سال گذشته مصرف سی ان جی در خودروها از ۱۵ درصد به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: میزان مصرف بنزین نیز در جنوب آذربایجان‌غربی طی سال گذشته با توسعه جایگاه های سی ان جی ۱۸ درصد و مصرف سوخت سی‌ان‌جی نیز به میزان پنج درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، ‌طرح تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی از ۲ سال گذشته در وزارت نفت آغاز شده است که با اجرای این طرح علاوه بر جایگزینی سوخت پاک گاز به جای سوخت مایع و حفظ محیط زیست،‌ در مصرف بنزین نیز صرجویی شده و امکان افزایش صادرات آن فراهم می‌شود.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب هشت شهر جنوب آذربایجان‌غربی شامل بوکان، مهاباد، نقده، پیرانشهر، سردشت، میاندوآب، شاهین دژ و تکاب را زیرپوشش دارد.

این شرکت دارای هشت ناحیه مرکزی و ۱۰۲ باب جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی مشتمل بر جایگاه های تک منظوره سوخت مایع، جایگاه های ۲ منظوره سوخت مایع و گاز طبیعی فشرده شده، جایگاه تک منظوره سی‌ان‌جی و ۲۵۳ فروشندگی نفت سفید و نفت‌گاز شهری و روستایی و ۱۸ باب تاسیسات سیلندر پرکنی گاز مایع است.

این منطقه یکی از مناطق ۳۷ گانه نفتی کشور است که وظیفه تامین و توزیع سالانه حدود یک میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی مایع و حدود ۴۰ هزار تن گاز مایع (LPG) را به عهده دارد.

همچنین این منطقه دارای یک باب انبار نفت با ظرفیت ذخیره‌سازی ۶۰ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی است.

نظر شما