شناسهٔ خبر: 46649989 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اظهار ناامیدی آمریکا از تمدید دوره رییس جمهوری سومالی

فرزانه جوادی

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: آمریکا از تصویب قانونی توسط سومالی که دوره‌های ریاست جمهوری و اعضای پارلمان را تا ۲ سال تمدید می‌کند، "عمیقاً نااُمید" شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن گفت: اجرای این لایحه، موانع جدی بر سر راه گفت‌وگو قرار می‌دهد و باعث تضعیف بیشتر صلح و امنیت در سومالی می‌شود.

وی گفت: این امر ایالات متحده را وادار می‌کند روابط دوجانبه ما با دولت فدرال سومالی را مجدداً ارزیابی کند، تعامل و کمک دیپلماتیک را دخیل کند و تمام ابزارهای موجود از جمله تحریم‌ها و محدودیت‌های ویزا را برای پاسخ‌گویی به تلاش‌ها در راستای تضعیف صلح و ثبات، مدنظر قرار دهد.

مجلس سومالی روز دوشنبه به تمدید دوساله ریاست جمهوری "محمد عبداللهی" رأی داد. دوره چهارساله "محمد" در ماه فوریه به پایان رسیده بود. یا این حال سنای سومالی با این اقدام مخالف است.

سناتور "ایوب اسماعیل یوسف" به رویترز گفت مجلس اختیار تصمیم‌گیری در مورد انتخابات را دارد، اما سناتور "الیاس علی حسن" از اپوزیسیون، با این موضوع مخالفت کرد.

"محمد مرسل شیخ"، سخنگوی مجلس گفت این اقدام به کشور اجازه می‌دهد برای انتخابات مستقیم آماده شود.

بحران سیاسی در سومالی این تهدید را ایجاد کرده که اختلافات سومالی عمیق‌تر شود و توجه را از جنگ با شورشیان الشباب که طی ۱۲ سال گذشته هزاران غیرنظامی را در منطقه کشته‌اند، منحرف کند.

اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و بلوک منطقه‌ای "مرجع بین‌دولتی توسعه" روز شنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند از هیچ‌گونه تمدیدی برای دوره ریاست جمهوری سومالی حمایت نمی‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما