شناسهٔ خبر: 46649974 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در گفتگو با شبستان مطرح شد؛

آزمون کرونا در ماه بندگی خدا / اجرای «فصل بندگی» و «محله همدل» برای روزهای کرونایی رمضان

حجت الاسلام ولی نژاد گفت: تلاش ما بر این است که با شرایط شیوع ویروس کرونا آن چیزی که ستاد ملی کرونا اجازه می دهد و براساس قواعد و مصوبات و پروتکل ها برنامه های ماه مبارک رمضان را اجرا کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، تعطیلی مساجد به دلیل وضعیت قرمز کرونا در استان گلستان در آستانه ماه مبارک رمضان بسیاری از برنامه هایی که همه ساله در این ماه مبارک برگزار می شد را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 

مساجد استان گلستان در سنوات گذشته در ماه مبارک رمضان محلی برای ضیافت افطار و سحری بود و از سویی دیگر در این ماه به دستگیری از ایتام و نیازمندان اهتمام می شد.

 

محافل انس با قرآن کریم در این ماه در بسیاری از مساجد گلستان رونق داشت، همچنین برگزاری نمازهای جماعت یومیه در مساجد نیز در ماه مهمانی خدا در گلستان رونق بیشتری به خود می گرفت.

 

اما کرونا باعث شده که بسیاری از این برنامه ها که به صورت تجمیعی و حضوری برگزار می شد تحت تاثیر  قرار گیرد، برای اطلاع بیشتر از برنامه های ماه مبارک رمضان و سیاست گذاری انجام شده در راستای اجرای برنامه های معنوی و فرهنگی در این ماه پر خیر و برکت به سراغ حجت الاسلام «نورالله ولی نژاد» مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان رفتیم.

 

*باتوجه به شرایط قرمز کرونایی اکثر شهرهای گلستان توصیه شما به مردم در ماه مبارک رمضان چیست؟

مردم خوب استان و کشور در شرایطی ماه مبارک رمضان را آغاز می کنند که شیوع ویروس کرونا در جامعه شدت پیدا کرده و برخی از شهرهای استان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

 

تلاش ما بر این است که با شرایط شیوع ویروس کرونا آن چیزی که ستاد ملی کرونا اجازه می دهد و براساس قواعد و مصوبات و پروتکل ها برنامه های ماه مبارک رمضان را اجرا کنیم.

 

سیاست های کلان فرهنگی در این ایام همراهی کردن با نیازها و ضرورت های جامعه و ترویج دین است، کمک به نیازمندان و دستگیری از اقشار آسیب دیده از دیگر موضوعاتی است که باید اهتمام شود و هدایت جامعه به سوی اهداف انقلاب اسلامی در دستور کار قرار دارد.

 

انتظار ما این است که در ماه مبارک رمضان آن دسته از مردم که نسبت به مواسات و کمک مومنانه اقدام می کردند این فعالیت ها را با شتاب بیشتری دنبال کنند.

 

به مردم توصیه می کنیم با توجه به اینکه در  شهرهای استان شرایط کرونایی متفاوت است با هماهنگی ستاد کرونای شهرستان برای اجرای برنامه های ماه مبارک رمضان برنامه ریزی شود و نکته دوم اینکه همه جوانان ما و نیروهای موثر در این ایام از ظرفیت فضای مجازی استفاده فراوان ببرند.

 

*چه برنامه هایی در ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط قرمز کرونای استان در نظر گرفته شده است؟

ستاد کرونا با توجه به اپیدمی کرونا تشخیص داد فعالیت های تجمعی مساجد تعطیل شود لذا در ماه مبارک رمضان اقدام به سامان بخشی گروه های جهادی کردیم که این گروه های جهادی در محلات نسب به توزیع خدمات برای خانواده های نیازمند، فعال سازی فضای مجازی و برگزاری برنامه های قرائت قرآن، حفظ قرآن و مسابقات قرآنی است.

 

در ماه مبارک رمضان ویژه برنامه «فصل بندگی» را اجرا می کنیم و محوریت این برنامه فعالیت های قرآن است و هر کسی هر آنچه در توان دارد در حوزه قرآنی در این ایام پای کار می آورد و همچنین برنامه قرائت قرآن از طریق صدا و سیما در ساعت پیش بینی شده پخش می شود و خانواده ها می توانند از معنویت قرآن در ماه مبارک رمضان از این طریق بهره مند شوند.

 

بیش از 15 برنامه در فصل بندگی برای مردم استان پیش بینی شده که همه برنامه ها به سمع و نظر مردم می رسد تا بتوانیم برای طیف های مختلف مردم از بزرگسالان و نونهالان در شرایط کرونا با حفظ دستورالعمل و پروتکل های بهداشتی اقدام کنیم.

 

«محله همدل» از دیگر اقدامات ما در ماه مبارک رمضان است و همه محلات ما به محله همدل تبدیل می شود و در قالب طرح مهرواره از همه ظرفیت محله استفاده می شود.

 

در قالب این طرح که با هماهنگی ستاد کرونا انجام می شود نیازمندی محله را با گروه جهادی شناسایی می کنیم و سپس براساس آن کمک های معیشتی توزیع و یا با سازمان ها و نهادهایی که کمک مومنانه انجام می دهند همکاری می شود.

 

در طرح محله همدل باید کسانی که کار ساماندهی انجام می دهند به درستی و به موقع بین نیازمندان کمک های مومنانه را توزیع کنند و این افراد به عنوان یک گروه ساختارمند از ظرفیت محله برای خدمات دهی بهتر استفاده می کنند.

 

طرح دیگری که در ماه مبارک رمضان پیگیری می کنیم اهدای خون به بیمارن است به ویژه در این ماه نسبت به اهدای خون به منظور تامین خون و فرآورده های خونی بیماران نیازمند به گروه های خونی کمیاب اقدام می شود.

 

ان شاءالله تمام تشکل های استان و گروه های هدف و جامعه در این مسیر ساماندهی می شود و در یک اقدام ارزشمند به سازمان انتقال خون مراجعه می کنیم و خون های مورد نیاز برای بیماران در دستور کار قرار می گیرد.

 

*چه برنامه ریزی برای مناسبت های شب های قدر دارید؟

قطعاً در نیمه ماه رمضان و شب های قدر و مناسبت های آن ایام ستاد کرونا نقطه نظراتی دارد و براساس آن عمل خواهیم کرد و مردم و تشکل های دینی و مذهبی نیز همچون گذشته همراهی لازم را در این زمینه خواهند داشت.

 

از روز نخست شیوع ویروس کرونا مداحان و تشکل های دینی، روحانیون، جامعه قرآنی و غیره نهایت همکاری را با ستاد کرونا داشتند و این همکاری به شکل مستمر تداوم دارد و از تشکل های دینی که به سلامت مردم اهمیت می دهند تشکر می کنیم.

 

ماه رمضان فرصت دعا است و مردم دعا کنند که زندگی به شرایط گذشته برگردد، در این ایام قطعا همه آحاد جامعه فرامین مقام معظم رهبری را مد نظر قرار می دهند، احتمالاً در طول ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری نقطه نظراتی را خواهند داشت و با گوش جان به هر آنچه را که توصیه کنند همچون فرامین گذشته ایشان عمل خواهیم کرد.

 

*با توجه به شیوع ویروس کرونا چه برنامه هایی برای به کارگیری مبلغان در نظر گرفته شده است؟

امسال برای استان گلستان اعزام مبلغان غیربومی در دستور کار قرار ندارد و طلبه هایی از قم به استان گلستان می آیند که در این استان و یا در روستاها خانه دارند و خانواده های آنها در این منطقه سکونت دارد.

 

بالغ بر 800 طلبه و روحانی در استان به عنوان مبلغ هماری می کنند که اینها به اقتضای شرایط کرونا در شهرهای مختلف استان فعالیت های فرهنگی را با هماهنگی ستاد کرونا انجام خواهند داد.

 

پاسخ به سوالات شرعی، بهره گیری از فضای مجازی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی، همکاری برای جمع آوری کمک های مومنانه با هماهنگی گروه های جهادی از جمله این اقدامات به شمار می رود.

 

طلبه های استانی و طلبه های اعزامی از قم به استان و خانواده های آنها که در استان ساکن هستند قطعاً در ماه مبارک رمضان اثربخشی معنوی برای استان خواهند داشت.

 

پایان پیام/587

نظر شما