شناسهٔ خبر: 46649957 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی فارس عنوان کرد:

واحدهای فرآوری فارس۱۱ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است

زینب شهریاری

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در حال حاضر ۸۳۸ واحد فرآوری با ۵۸۷۴ تن جذب ماده خام و ظرفیت ۴۵۸۱ تن با بیش از ۱۱ هزار نفر فرصت شغلی، در استان مشغول فعالیت است.

صاحب‌خبر -

سید عبدالله جزایری چهارشنبه 25 فروردین به خبرنگاران گفت: نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهمترین مسائلی است که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته و بیان گر لزوم گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

او افزود: در این زمینه صنایع تبدیلی با به کارگیری محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه می‌تواند عاملی مهم برای توسعه روستاها و استفاده بهتر از این محصولات تلقی شود.

جزایری با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف متفاوتی هستند، بیان کرد: تولید یا برداشت آن‌ها معمولاً در یک زمان مشخص و کوتاه، ولی مصرف در زمان طولانی تری انجام می‌شود که صنایع تبدیلی می‌تواند با حفظ و نگهداری محصولات، در آن‌ها به گونه‌ای تغییر و تبدیل ایجاد کند که امکان مصرفشان در طی سال میسر باشد.

این مقام مسئول اظهار کرد: اصولا در تعریف صنایع تبدیلی می‌توان به مجموعه فعالیت‌های صنعتی که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی و شیمیایی، ذخیره سازی، بسته‌بندی و توزیع، به تبدیل و نگهداری آن‌ها کمک می‌کند، اشاره کرد.

به گفته جزایری، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد جامعه کشاورزی، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزیی از فرآیند توسعه روستایی ایفاء نقش می‌کند و این صنایع در فرآیند توسعه کشور نقش کلیدی داشته و توجه بیشتر به آن، تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

او اظهار کرد: اهمیت توسعه بخش کشاورزی در فارس به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی به ویژه در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی بوده و اگر میزان تولید و قیمت در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند، این بخش به سودآورترین بخش اقتصادی در کشورمان تبدیل خواهد شد.

جزایری خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ در حوزه صنایع غذایی برای ۶۵ واحد صنعتی پروانه بهره برداری صادر شده و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه از تنوع خوبی برخوردار بوده و شامل سردخانه و بسته بندی میوه و سبزی و صیفی، صنایع لبنی، رب گوجه، گیاهان دارویی، انواع عرقیات گیاهی، انواع نوشابه بر پایه عرقیات گیاهی و اسانس طبیعی (مورد مصرف در صنایع غذایی) بوده است.

او یادآور شد: از دیگر فعالیت‌های انجام شده در زمینه صنایع غذایی می‌توان بسته بندی خرما، پسته پاک کنی و بسته بندی، خوراک دام، انواع شوریجات و کنسروها، بسته بندی انواع آرد غلات، انواع بسته بندی‌های حبوبات و غلات، چاشنی، ادویه، چای، پنبه پاک کنی، عمل آوری و بسته بندی انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی و میگو، فرآوری تخمه‌های آفتابگردان، ژاپنی و هندوانه، برنج کوبی، بسته بندی تخم مرغ، انواع کودهای گیاهی، بسته بندی انواع آرد غلات گندم و جو، ذخیره سازی و نگهداری غلات در سیلو، تولید ارده، بسته بندی عسل و انواع شربت و مربا را نام برد.

جزایری افزود: سال گذشته مجموعا در زمینه ایجاد بسته بندی میوه و سردخانه ۱۸ واحد با ظرفیت ۲۷۷۰۰ تن و جذب ماده خام ۲۷۷۰۰ تن به بهره برداری رسیده و در زمینه واحدهای بسته بندی نیز ۲۳ واحد با جذب ماده خام ۳۵۲۹۱ و ظرفیت ۲۸۶۱۰ تن به بهره برداری رسیده است.

این مقام مسئول یادآور شد: در زمینه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی ۳ واحد با ظرفیت ۹۱۰ تن و جذب ماده خام ۲۲۱۳ تن و سایر واحدها به تعداد ۲۱ واحد، جذب ماده خام ۲۰۳۶۴۴ تن و ظرفیت ۱۶۵۹۵۷ تن به بهره برداری رسیده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس، گفت: با راه‌اندازی این واحدهای تولیدی بیش از ۶۴۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند و میزان سرمایه گذاری در این واحدها به بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام

نظر شما