شناسهٔ خبر: 46649849 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تیوب لیزر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

صاحب‌خبر -

تیوب لیزر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای پاسخ دادن به این پرسش کمی به عقب برمی‌گردیم و از بررسی لیزر شروع می‌کنیم که ماهیتش چیست و کارکرد آن چگونه است. سپس به چیستی تیوب لیزر و کاربرد آن در صنعت دستگاه‌های برش لیزری خواهیم پرداخت.

لیزر چیست؟

کلمه لیزر (Laser) مخفف عبارت “تقویت نور توسط تابش انگیزاننده” (light amplification by stimulated) است. به عبارت دیگر ، لیزر وسیله‌ای ست که قادر است به تبدیل نور یا انرژی الکتریکی به پرتوی متمرکز و پرانرژی.

چهار نوع لیزر چیست؟

انواع لیزرها عبارتند از :

  • لیزر حالت جامد
  • لیزر گاز
  • لیزر مایع
  • لیزر نیمه هادی.

انواع لیزر کدام‌اند؟

       
       
       
       
       

آیا لیزر تک رنگ است؟

تفاوت عمده بین نور لیزر و نور تولید شده توسط منابع نور سفید (مانند لامپ) این است که نور لیزر تک رنگ ، جهت دار و منسجم است. تک رنگ به این معنی است که تمام نوری که توسط لیزر تولید می شود از یک طول موج واحد است و اگر از منشور عبورش دهیم تقسیم نمی‌شود.

قدرت لیزر از کجا نشأت می‌گیرد؟

اصل قدرت لیزر بر اثر انتشار انگیخته شده‌ی نور است. اگر لیزر کمتر از تلفات تشدید کننده باشد ، لیزر نمی‌تواند کار کند. سپس دستگاه زیر به اصطلاح آستانه لیزر است و فقط مقداری نور لومینسانس ساطع می‌کند.

تیوب لیزر چیست؟

یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین انواع لیزر در صنعت ، لیزر CO2 است. از این نوع لیزر جهت برش و حکاکی انواع مواد از قبیل : چوب، پارچه، چرم، شیشه، سنگ و … استفاده می‌شود.

دستگاه برش لیزری CO2 دارای یک تیوب لیزر است که از آن جهت نگهداری گاز CO2 و ایجاد نور لیزر استفاده می‌شود. این تیوپ لیزر اصلی‌ترین جزء در لیزرهای CO2 است.

تیوب برش دهنده‌ی لیزری لوله‌ای سه لایه از جنس شیشه است که می‌تواند طرح‌های مشخص شده را ببرد یا روی اشیاء حکاکی کند. این یک روش دقیق برش است. همچنین می‌توان از آن در انواع مختلفی از مواد در هر شکل و اندازه استفاده کرد.

این قطعه از جمله قطعات یدکی دستگاه لیزر محسوب می‌شود که فرسوده و بعد از مدتی خراب می‌شود و شما به قطعه‌ی جدید نیاز پیدا خواهید کرد تا با قطعه‌ی فرسوده شده تعویضش کنید.

همانطور که ذکر شد تیوب لیزر دارای سه لایه است که لایه مرکزی محل تولید لیزر است و داخل آن از ترکیب چند نوع گاز با درصد‌های مشخص پر شده که در یک سر آن یک لنز وجود دارد که وظیفه دارد نور لیزر را متمرکز کند.

.

تیوب لیزر چه مدت دوام می‌آورد؟

عمر تیوب لیزر به عوامل متفاوتی بستگی دارد. به نحوه‌ی کارکردن ، ضربه خوردن یا نخوردن و شرایط محیطی بستگی دارد اما در شرایط مناسب می‌تواند حدود 8000 ساعت عمر کند.

تیوب لیزر چگونه کار می‌کند؟

دستگاه های مدرن CO2 معمولاً پرتوی لیزر را در یک لوله شیشه‌ای مهر و موم شده که با گاز - معمولاً دی اکسید کربن - پر می شود ، تولید می‌کنند. یک ولتاژ بالا از طریق لوله جریان می‌یابد و با ذرات گاز واکنش می‌دهد و انرژی آن‌ها را افزایش می‌دهد و نور تولید می‌کند.

تیوب‌ با گرم شدن شروع به به کار می‌کنند و با استفاده از سایر قطعات مانند آینه ها و عدسی و … شروع به برش و حکاکی متریال دستگاه می کنند.

محبوب ترین برندهای سازنده‌ی تیوب لیزر کدامند؟

برند تیوب دستگاه برش لیزری عامل بالا یا پایین شدن قیمت تیوپ لیزر و کیفیت تیوب دستگاه لیزر است. چرا که استانداردهای کارخانه تولید کننده در طول عمر تیوب و کیفیت پرتو خروجی تیوب موثر است.

اغلب تیوب‌هایی که در ایران استفاده می‌شوند ساخت چین هستند چرا که چین بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی تیوب لیزر است. چند برند معروف عبارتند از :

  • تیوب لیزر رسی (Reci)
  • تیوب لیزر ای اف آر (EFR)
  • تیوب لیزر یانگلی (Yangli)

توان خروجی تیوب لیزر چگونه است؟

دومین مشخص کننده‌ی قیمت تیوب لیزر پس از نام برند توان خروجی آن است که هر مقدار که افزایش یابد قیمت آن هم متغیر خواهد بود.

چگونه می‌توانم بفهمم که تیوب لیزر من جنس مناسبی دارد یا خیر؟

دوربین خود را با یک ریموت IR آزمایش کنید و به دنبال نور بنفش باشید. اگر هنگام شلیک لیزر بر روی تیوب خود درخششی بنفش مشاهده کردید ، این لوله ناکارآمد نیست ، بنابراین اگر در فرآیند تولیدتان مشکلی دارید در تراز بندی آینه ، لنز و غیره بررسی بیشتر داشته باشید تا مطمئن شوید ایراد کار کجاست.

منبع : www.rtc24.com

برچسب‌ها:

نظر شما