شناسهٔ خبر: 46649832 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ چه می‌دانیم؟

مامنی برای عاشقان ادبیات

محمد آسیابانی

طرفداران ادبیات در آلمان با کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ بیگانه نیستند. این کتابخانه با در اختیار داشتن صدها هزار کتاب، مامن مناسبی برای عاشقان کتاب به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هرچند کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ در کوتبوس، حالا در سراسر جهان شناخته شده است، اما این مرکز در دهه ۵۰ میلادی بسیار کوچک و محدود بود. بعدها در دهه ۶۰ میلادی، منابع کتابخانه بیشتر شد و تعداد کتاب‌های آن تا سال ۱۹۶۵ به ۴۸ هزار جلد رسید. در سال ۱۹۷۲، مسئولان کتابخانه، همکاری‌های دوجانبه‌ای را با مسئولان کتابخانه شهر کوتبوس و همچنین کتابخانه دانشگاه علمی-کاربردی لایپزیگ آغاز کردند. این توافق‌نامه شامل تبادلات اسناد و کتب بود. بعدها در سال ۱۹۷۳، ساختمان جدیدی برای کتابخانه درنظر گرفته و دو سال پس از آن، بخش  صوتی نیز به مرکز جدید اضافه شد. در آن زمان، تعداد کتاب‌های کتابخانه به ۹۰ هزار جلد رسیده بود.

پس از اتحاد مجدد آلمان، تصمیمات جدیدی برای توسعه دانشگاه فنی براندنبورگ گرفته و مسابقه‌ای میان معماران برتر آن زمان در دانشگاه برپا شد. در آن زمان ژاک هرتسوگ و پییر دو مورون، دو معمار سوئیسی طرحی را برای گسترش کتابخانه و سالن‌های اصلی دانشگاه ارائه دادند که مورد پسند واقع شد. براساس این طرح، قرار شد که دو ساختمان مستطیل شکل به عنوان کتابخانه و سالن اصلی دانشگاه در منطقه غربی دانشگاه ساخته شود. در واقع قرار بود کتابخانه در بخشی از محوطه دانشگاه واقع شود که شهروندان کوتبوس بدون ورود به دانشگاه، بتوانند از آن استفاده کنند. اما وقتی این پروژه در سال ۱۹۹۸ به مرحله اجرا رسید، در محوطه دانشگاه، ساختمان‌های زیادی ساخته شده بود و دیگر جایی برای ساخت کتابخانه نبود. در نتیجه معماران به این نتیجه رسیدند که کتابخانه به طراحی جدید نیاز دارد.

آن‌ها می‌خواستند این کتابخانه یک اثر برجسته در معماری شهری باشد و روح جدید دانشگاه را به خوبی به نمایش بگذارد. بدین ترتیب در سال ۲۰۰۴، کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ با نمای شیشه‌ای ساخته شد. جالب است بدانید که بر روی نما، حروفی با رنگ سفید چاپ شده است. این بنا تاکنون چندین جایزه معماری را از آن خود کرده است.کتابخانه دانشگاه فنی در حال‌حاضر ۹۰۰ هزار کتاب، فیلم و فایل صوتی را در خود جای داده است. همچنین در این کتابخانه، دسترسی به ۲۲ هزار نشریه نیز امکان‌پذیر است. نکته قابل توجه درباره کتابخانه مذکور این است که دسترسی به بخش زیادی از کتاب‌ها و مجلات آن، به صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در آلمان برای مهر ارسال کرده است.

نظر شما