شناسهٔ خبر: 46649787 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تمهیدات ستاد مقابله با کرونا در استان زنجان برای کاهش آمار مبتلایان/ میزان رعایت پروتکل‌ها باید به ۹۵درصد برسد

گروه استان‌ها - جلسه ستاد مقابله با کرونای استان در‌ حالی برگزار شد که‌ مسئولان استانی از کاهش حساسیت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم گلایه‌مند بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  زنجان، شامگاه سه‌شنبه هشتاد و هشتمین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان در حالی با حضور مسئولان استانی برگزار شد که این جلسه به دلیل اهمیت به شکل زنده از شبکه استانی اشراق پخش می‌شد. 

در این جلسه پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار داشت: بیش از 22 هزار و 301 نفردر عرض 14 ماه گذشته در بیمارستان‌های استان زنجان بستری شده‌اند که در طول این مدت انجام تست‌ها ادامه داشته و فقط در حوزه سرپایی بیش از 231 هزار نفر نمونه‌های سرپایی انجام شده که مجموعا با بخش بستری‌ها بیش از 253 هزار نمونه تست انجام شده است.

پیش‌بینی افزایش تلفات کرونایی

وی گفت: تعداد کل بیماران در بیماریابی که تست آنها مثبت بوده 63 هزار و 488 نفر بود ودر طول 14 ماه گذشته تعداد یک هزار و 234 نفر نیز فوت کرده‌اند و نگرانی ما این است که در موج جدید تعداد زیادی فوت کنند.

قزلباش با اشاره به شاخص مهم در به وجود آمدن موج مراجعه بیماران سرپایی گفت: از هفته چهارم اسفندماه سال گذشته 7 هزار و 665 نفر مراجعه سرپایی بوده که در هفته سوم فروردین ماه این تعداد به 13 هزار و 738 نفر رسیده که نشان دهنده دو برابر شدن مراجعات به بیمارستان‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد مراجعه بیماران سرپایی به بیمارستان‌ها با شیب تندی در حال افزایش است گفت: در پیک‌های گذشته حداکثر نزدیک به 600 نفر مراجعه کننده بود ولی متاسفانه در روزهای اخیر این رقم به یک هزار و 200 نفر افزایش پیدا کرده است.

3 هزار تست روزانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان به افزایش تست بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: با اوج گیری بیماری درصد تست‌ها نیز افزایش پیدا کرده و تست‌ها از یک هزار تست در روز به بیش از 3 هزار تست رسیده است که نشان دهنده این است که ویروس کرونا با شیب تندی در بین مردم درحال افزایش است.

قزلباش با اشاره به وضعیت بستری بیماران کرونایی استان گفت: در پیک دوم و سوم کرونا حداکثر بستری در سطح استان 120 تا 130 نفر بود ولی در پیک چهارم از پنجم فروردین ماه تا به امروز به 160 بیمار بستری در روز رسیده است و هم اکنون 770 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

دورهمی‌های خانوادگی

وی به راه‌های ابتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: تماس با افراد مبتلا به کرونا در درون‌ خانواده، تماس در مسافرت‌های داخل و خارج از کشور، تماس در محل کار و تماس در مجالس جشن و عزا راه‌هایی است که بیشتر مبتلایان از این طریق به کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین آمار نشان می‌دهد که دورهمی‌های خانوادگی بیشترین درصد را شامل می‌شود که باید به شدت از آن پرهیز کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمرکز حوزه سلامت روی بیماریابی هوشمند است گفت: تاکید به مراقبت و حفاظت از سالمندان، مادران باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مد نظر ما است که به کنترل بیماری کمک می‌کند.

کاهش رعایت پروتکل‌های‌ بهداشتی

در بخش دیگر فتح الله حقیقی استاندار زنجان نیز در این جلسه اظهار داشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از 90 درصد به 50 درصد رسیده و سبب شده مراجعه و شرایط بیماران سرپایی، بستری و بدحال افزایش پیدا کند.

وی گفت: در 30 اسفند سال گذشته سه شهر ما آبی بود و پنج شهر زرد ولی با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی رنگ این شهرها عوض شده و به پنج شهر قرمز و سه شهر نارنجی تغییر رنگ داده است.

استاندار زنجان افزود: بیماران سرپایی نسبت به اسفند ماه سال گذشته 3.5 برابر شده و بیماران بستری شش برابر افزایش پیدا کرده است و این نشان دهنده این است که بیماری و ویروس کرونا به شدت در حال گسترش است.

ادامه محدودیت‌ها

وی با تاکید بر اینکه نخستین گام مقابله با این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، ادامه داد: برای کنترل ویروس کرونا باید رعایت پروتکل‌ها به 95 درصد برسد و تمام دستورالعمل‌ها رعایت شود، افراد تست مثبت باید قرنطینه کامل شوند و همه مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار باید در این 10 روز کاملا تعطیل شوند و حتی نیمه باز نیز نباشند.

وی به افزایش تردد ماشین‌ها اشاره کرد و گفت: تمام ترددها از شهرهای قرمز به سایر شهرها و بالعکس ممنوع است و ممنوعیت تردد از ساعت 10 شب تا 3 بامداد باید کلاملا رعایت شود.

در پایان جلسه هم آیت‌الله خاتمی امام جمعه زنجان با تبریک فرا رسیدن ماه رمضان و اینکه رمضان ماه رحمت الهی است اظهار داشت: ما قدردان مدافعان سلامت هستیم که با قدرت و توان در 14 ماه گذشته در خدمت مردم بودند و تا ریشه کن شدن کرونا در کنار مردم هستند.

به گزارش تسنیم، هم اکنون شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرمدره، خدابنده و سلطانیه در وضعیت قرمز و شهرستان‌های طارم، ایجرود و ماهنشان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پبام/س

نظر شما