شناسهٔ خبر: 46649697 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل اوقاف گیلان:

۸۸ بقعه متبرکه گیلان آماده میزبانی از طرح «ضیافت الهی» هستند

رشت- مدیر کل اوقاف گیلان با اشاره به برگزاری طرح «ضیافت الهی» در ۸۸ بقعه متبرکه استان، گفت: این طرح با رعایت دستور العمل های بهداشت از امروز تا ۲۴ اردیبهشت برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ستار علیزاده صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اجرای طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان در گیلان، اظهار کرد: با توجه به ضرورت بهره مندی حداکثری از ظرفیت‌های موجود در آستان های مقدس امامزادگان، طرح ضیافت الهی با هدف انس با معارف قرآن کریم و ارتقا فضای معنوی جامعه و ترویج فرهنگ دعا و مناجات برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط ویژه در کشور به واسطه شیوع موج چهارم بیماری کرونا و تغییر روزانه رنگ بندی شهرستان‌ها، طرح ضیافت الهی بر اساس رنگ بندی شهرها و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود، ادامه داد: این طرح ضیافت الهی از ۲۵ فروردین تا ۲۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف گیلان گفت: ۸۸ بقعه متبرکه گیلان آمادگی برگزاری برنامه‌های طرح ضیافت الهی را دارند که این تعداد در شرایط قرمز و نارنجی کرونایی به ۳۰ بقعه متبرکه کاهش می‌یابد.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه طبق اطلاعیه ستاد مرکزی مبارزه با کرونا برگزاری مراسم مذهبی در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است، اضافه کرد: درب‌ها و صحن‌های امامزادگان به روی عموم گشوده بوده و امکان حضور زائران با رعایت موازین بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و به همراه داشتن ماسک و دستکش در فضاهای روباز بقاع متبرکه و بهره مندی از فضای معنوی آستان مقدس امامزادگان بویژه در لیالی و سحرهای ماه مبارک رمضان وجود خواهد داشت.

وی یادآور شد: در صورت تغییر رنگ هر یک از شهرها در میانه ماه مبارک، اجرای برنامه‌ها بر اساس وضعیت جدید تغییر خواهد نمود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان تاکید کرد: در صورت عدم امکان اجرای برگزاری مراسم مذهبی به دلیل شیوع کرونا فعالیت مراکز افق بقاع متبرکه تعطیل نشده و به سمت کمک‌های اجتماعی جهت دهی می‌شود.

وی اضافه کرد: در ماه رمضان امسال در قالب اجرای طرح ضیافت الهی، ضیافت همدلی با هدف استفاده از ظرفیت خیرین و بقاع متبرکه، مراکز افق بسته‌های معیشتی تهیه و بین نیازمندان توزیع می‌کنند.

حجت الاسلام علیزاده اضافه کرد: نظافت و ضدعفونی نمودن ضریح، شبستان، قفسه‌های قرآن، مفاتیح، رحل جا مهری، محوطه بقاع متبرکه مجری طرح همه روزه توسط خدام افتخاری صورت گیرد.

وی گفت: در شهرهای آبی و زرد در صورت مساعد بودن وضعیت آب و هوا تمام برنامه‌ها اعم از نمازهای جماعت، مراسم مذهبی و جلسات قرآنی در فضای صحن بقاع متبرکه اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اظهار کرد: پخش تلاوت قرآن اذان گاهی و ادعیه، مناجات سحرگاهی از ماذنه‌های مساجد و بقاع متبرکه با رعایت حال همسایگان در بقاع متبرکه و آستان امامزادگان انجام می‌شود.

وی اذعان داشت: با توجه به عدم امکان برگزاری مراسم با حضور جمعیت برنامه‌های مذهبی به صورت زنده یا تولیدی با استفاده از سخنرانان، مفسرین، قاریان و مداحان برجسته تولید شده و با هماهنگی لازم از شبکه‌های ملی و استانی و فضای مجازی پخش می‌شود.

علیزاده گفت: ۳۰ مبلغ اعزامی و ۵۰ مبلغ بومی در اجرای طرح ضیافت الهی با اوقاف گیلان همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های قرآنی ضیافت الهی، به اجرای برنامه ترتیل خوانی و جز خوانی در آستان سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه اشاره کرد و گفت: این مراسم با حضور قاریان ممتاز گیلانی و بدون حضور مستمع برگزار و از شبکه استانی باران به صورت زنده پخش می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان از برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور اساتید مطرح این حوزه خبر داد و افزود: در شهرستان‌هایی که به دلیل شرایط خاص کرونایی، امکان حضور جمعیت فراهم نیست، جلسه تفسیر قرآن ضبط و از صدا و سیمای استان و فضای مجازی پخش می‌شود.

وی گفت: برگزاری مسابقات متنوع معارفی قرآن کریم از جمله مسابقات پیامکی، مسابقه حفظ موضوعی آیات، مسابقه عکاسی با موضوع قرآن و خانواده، مسابقه نقاشی قرآنی برای کودکان و نوجوانان و در طرح ضیافت الهی تدارک دیده شده است.

حجت الاسلام علیزاده، پویش مردمی ختم صلوات و ختم قرآن به یاد امام، شهدا و اموات از دیگر برنامه‌های طرح ضیافت الهی برشمرد و گفت: این طرح با نیت شفای بیماران مخصوصاً بیماران کرونایی اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اعلام کرد: طرح سفره‌های افطاری ساده در مساجد و بقاع متبرکه مانند سال گذشته به صورت بیرون بر انجام شود.

نظر شما