شناسهٔ خبر: 46649656 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شرح دعای افتتاح؛

«افتتاح»؛ هدیه امام زمان(عج) برای رمضان/ دعا برای فرج شرط بهره‌مندی از مهمانی خدا

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با بیان اینکه دعای افتتاح هدیه رمضانی امام زمان(عج) به منتظران است، گفت: شرط بهره‌مندی از ماه مبارک رمضان و درک لیله القدر دعا برای فرج و ظهور امام زمان (عج) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان ، برای ماه مبارک رمضان ادعیه و اذکار و اعمال متعدد در روایات معصومان علیهم السلام و لسان بزرگان مورد توصیه و سفارش قرار گرفته است که اهتمام و مداومت بر آنها در بهره‌مندی حداکثری از فضایل و برکات ضیافت الله کمک می کند. در میان این ادعیه و اعمال، دعای افتتاح با روح مهدوی و امام زمانی خود جایگاهی ویژه دارد. از این رو سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی حسن زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت درباره این دعا و اهمیت آن و نیز محتوای فرازهایش ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح بخش نخست آن می آید:

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، اظهار کرد: این ماه بهترین فرصت برای دعا و مناجات با خالق هستی است و بیشترین ادعیه معصومان(ع) در این ماه وارد شده، مهم آنکه وقتی از اهل بیت(ع) سوال می شد در هنگام اشتیاق و میل برای مناجات قرآن بخوانیم یا به دعا و مناجات متوسل شویم، پاسخ می دادند: بر شما باد به دعا! و تاکید داشتند آنکه مشغول به دعا است افضل است.

 

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: ماه مبارک رمضان، ماه دعا است در میان همه ادعیه، دعای «افتتاح» نزد منتظران اهمیت ویژه ای دارد چراکه این دعا امر امام زمان(عج) است و چون ایشان الگوی ما برای کمال و دستیابی به حیات طیبه هستند باید حمد و ثنای الهی را از وجود نازنین ایشان فرا بگیریم.

 

وی تصریح کرد: دعای افتتاح سرشار از درس های معرفتی و آداب دعا و خلاصه و چکیده ای جامع و کامل از بهترین معارف و آموزه های اهل بیت(ع) و هدیه رمضانی امام زمان(عج) به همه مشتاقان ظهور و کلید نجات ما برای رهایی از دوران غیبت است.

 

حجت الاسلام حسن زاده در ادامه بیان کرد: مرحوم علامه مجلسی در کتاب «زادالمعاد» آورده امام زمان(عج) می فرمایند: دعای افتتاح را در هر شب از ماه مبارک رمضان بخوانید که ملائکه به آن گوش می دهند! ... در روایت است اگر صدای کسی بواسطه دعای افتتاح برای ملائکه آشنا شود هر گاه خدا را در مشکلات صدا بزند ملائکه می گویند این صدا آشنا است و برای خواننده اش دعا و طلب استغفار کنند!

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: دعای افتتاح به عنوان دعایی جامع و کامل از امام زمان(عج)، بهترین پیوندی است که انسان می تواند با ولی خدا داشته باشد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: رمضان سید الشهور است؛ امروز امام زمان(عج) سید همه انسان ها در این عصر و زمان هستند و باید بهترین ماه را به بهترین انسان ها پیوند دهیم که دعای افتتاح راه ایجاد این پیوند است.

 

وی با بیان اینکه دعای افتتاح به عنوان درسنامه ای مهدوی در سه بخش قابل تقسیم است، گفت: نخست توحید و معرفت به صفات خدای متعال که در 19 فراز با ذکر حمد الهی که درس و معارف اعتقادی است بیان می شود؛ در بخش دوم که صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است همان باب معرفت النبی(ص) محسوب می شود و بخش سوم معرفت الحجه (عج) و دعا برای فرج است که وظیفه منتظران را ترسیم می کند.

 

حجت الاسلام حسن زاده ابراز کرد: امام زمان(عج) تاکید دارند دعای افتتاح را در هر شب از ماه مبارک رمضان بخوانید تا با این اهتمام و مداومت بر دعا، ملائکه در حق ما طلب استغفار کنند. فرصت خواندن این دعا برای هر شب از ماه مبارک رمضان است، یعنی از این مائده آسمانی می توان در هر شب از ماه مهمانی خدا در فاصله مغرب تا سحر استفاده کرد که هم سیراب کننده عطش روح و هم درسنامه منتظران است.

 

وی با بیان اینکه اشتیاق منتظران به ضیافت الله برای دیدن وجه الله در شهرالله است، خاطرنشان کرد: ما به شوق دیدار سفره‌دار الهی به ضیافت می رویم آنها که تلاش دارند ضیافت شان را مهدوی کنند دعای مستجاب افطار و سحر را دعا برای فرج قرار می دهند. اساساً شرط بهره مندی از ماه مبارک رمضان و درک لیله القدر دعا برای فرج و ظهور امام زمان (عج) است.

 

 

 

پایان پیام/9

نظر شما