شناسهٔ خبر: 46649598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره اجرای برجام - مردم سالاری آنلاين

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در تماس تلفنی پیرامون مجموعه‌ای از تحولات بین المللی از جمله اجرای کامل برجام گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر - «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در تماس تلفنی پیرامون مجموعه‌ای از تحولات بین المللی از جمله اجرای کامل برجام گفت‌وگو کردند.
به گزارش ایرنا، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف پیرامون وضعیت ایران و مذاکرات برجام که در وین جریان دارد رایزنی کردند.
دیپلمات‌های اعضای برجام از سه‌شنبه هفته گذشته در سطوح مختلف در پایتخت اتریش سرگرم بحث و گفت‌وگو هستند تا برجام را به نحوی که مزایای ایران در آن قابل راستی آزمایی باشد، فعال کنند. 
هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در روز جمعه ۱۳ فروردین به ‌صورت مجازی آغاز شده بود، روزسه‌شنبه، ۱۷ فروردین به صورت حضوری در وین از سر گرفته شد. در این جلسه اعضا پس از ساعت‌ها بحث‌وبررسی توافق کردند تا دو گروه کارشناسی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها مذاکره کرده و نتیجه را به کمیسیون گزارش کنند.
با توجه به «تبادل نظرهای سازنده و نتیجه محور» کارشناسان،  کمیسیون مشترک گروه های فنی را موظف کرد تا اقدامات خود را ادامه داده و نتیجه مذاکرات را در جلسه بعدی اعضا که قرار است روز پنجشنبه در وین دنبال شود، ارائه کنند.
واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد.
رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.
جمهوری اسلامی تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان که برای شرکت در نشست برجام به وین سفر کرده می‌گوید: رایزنی‌های بین هیئت‌های مختلف از همین الان در حقیقت شروع شده و مهم هم همین رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه به صورت غیر رسمی است.
وی در گفت وگو با خبرنگاران در وین بیان داشت: ‌ما این رایزنی‌ها و دیدارها را شروع کرده و امیدوار هستیم که در این دوره بتوانیم به یک جمع بندی برسیم. عراقچی تصریح کرد: در این دور از مذاکرات، هیئت ایرانی با قوت و قدرت کامل حاضر شده است.
بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، بورل و بلینکن همچنین درباره تنش ها بین مسکو و کی‌یف گفت وگو و نگرانی خود را نسبت به تحرکات نیروهای روسیه در مرز اوکراین اعلام کردند. تحولات افغانستان و اتیوپی از دیگر مسائلی بود که دو طرف درباره آن رایزنی و توافق کردند که پیرامون این تحولات و سایر مسائل سیاست خارجی با یکدیگر همکاری کنند.

نظر شما