شناسهٔ خبر: 46649547 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

شمار بستری‌های کرونایی در زنجان به رقم بی‌سابقه ۷۷۰ نفر رسید

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر ۷۷۰ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که این مهم زنگ خطری است و اقدامات جدی و قاطعانه برای کنترل بیماری را می‌طلبد.

صاحب‌خبر -

دکتر پرویز قزلباش شامگاه سه شنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان با اشاره به اینکه آخرین وضعیت کنونی این بیماری در استان افزود: بیش از ۲۲ هزارو  ۳۰۱ نفر در مدت ۱۴ ماه گذشته از شیوع  این بیماری در بیمارستان‌های استان بستری شدند که طی این مدت بیماریابی و انجام تست‌ها نیز به شدت تداوم یافت.

وی با بیان اینکه فقط در حوزه سرپایی بیش از ۲۴۰ هزار نفر نمونه هایی سرپایی انجام گرفته است، اضافه کرد: با مجموع  بخش بستری نیز بیش از ۲۵۳ هزار نمونه انجام شد که تعداد کل بیماران در بیماریابی مثبت کرونایی نیز ۶۳ هزارو ۴۴۸ نفر بوده که طی این مدت نیز یک‌هزارو ۲۳۴ نفر به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند و نگرانی در موج های جدید افزایش شمار فوتی‌های کرونایی است.

این مسوول ادامه داد: یکی از شاخص های مهم در سرعت پدیدار شدن یک موج میزان بیماران سرپایی مراجعه کننده است که این مهم از هفته چهارم اسفند سال گذشته نمود بیشتری یافت که بر اساس موارد ضبط شده در سامانه سیب این تعداد هفت هزار و  ۶۶۵ نفر بود که این رقم هفته سوم  فروردین سال جاری به ۱۳ هزارو ۷۳۸ رسید که افزایش ۲ برابری را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه افزایش موارد سرپایی کرونایی در استان نشان می دهد به دنبال آن بستری ها نیز روند صعودی بخود می گیرد، اظهار داشت: نمودار بیماران  مراجعه کننده  به مراکز سرپایی استان   شیب تندی در مقایسه با موج های قبلی  در حال افزایش بوده که این روند  حداکثر ۶۰۰ نفر ثبت شده بود د رحالی که این روند روزانه  حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر  است.

قزلباش افزود: بر اساس  توصیه سازمان جهانی بهداشت  که وقتی تست های کرونا کافی است که موارد مثبت زیر ۱۰ درصد برسد که این رقم در آذر سال گذشته بیش از ۴۴ درصد تست ها  مثبت بود  و  به ازای هر فرد  مثبت ۲.۶ نفر پیگیری می شد.

وی با بیان اینکه تست های کرونایی از یک‌هزار تست در روز به بیش از سه هزار تست افزایش یافته است، گفت: این رقم موارد مثبت در بهمن سال گذشته به ۶.۸ درصد رسید، یعنی بسیار پایین تر از آنچه استاندارد سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود و پیگیری بیماران نیز ۱۱ نفر به ازای هر فرد مثبت کرونایی بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: میزان بستر کرونایی استان نیز با شیب تندی در حال افزایش بوده که در پیک دوم  و سوم حداکثر ۱۲۰ یا ۱۳۰ نفر بستری ثبت شده بود و  زمان رسیدن به پیک نیز بین ۶ تا هشت هفته را شامل می شد در حالی که در پیک چهارم از پنجم فروردین تا اکنون روزانه ۱۶۰ بستری رسیده است.

قزلباش بابیان اینکه در زمان حاضر شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره، خدابنده و سلطانیه قرمز کرونایی هستند، خاطرنشان کرد: در این زمینه طارم، ایجرود و ماهنشان به رنگ نارنجی هستند.

نظر شما