شناسهٔ خبر: 46649445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

کرونا | افزایش احتمال مرگ بیمارانی که تحرک کمتری دارند و ورزش نمی‌کنند

بر اساس یک پژوهش، احتمال مرگ مبتلایان به کووید-۱۹ که تحرک اندکی دارند و ورزش نمی‌کنند بیش از سایر بیماران است.

صاحب‌خبر -

العالم - کرونا در جهان

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس یافته‌های پژوهشی که حدود ۵۰ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را در بر می‌گیرد، فقدان تحرک و ورزش نکردن به بروز علائم شدیدتری از این بیماری منجر می‌شود. همچنین احتمال مرگ این بیماران بیش از سایر مبتلایان به ویروس کرونا است.
بر مبنای یافته‌های این مطالعه که در نشریه پزشکی "British Journal of Sports Medicine" منتشر شده است، احتمال بستری شدن افرادی که پیش از ابتلا به کووید-۱۹ دست‌کم ۲ سال فعالیت ورزشی نداشتند، در مقایسه با سایر بیماران بیشتر است. همچنین احتمال انتقال آنها به بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ و میرشان بالاتر است.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، تنها عواملی که احتمال مرگ و میر را در بیماران بیش از «عدم تحرک» افزایش می‌دهد، «سالمندی» و «تاریخچه پیوند عضو» هستند. پژوهشگران اینطور نتیجه می‌گیرند که عدم تحرک برای مبتلایان به کووید-۱۹ حتی از معضلاتی چون «اضافه‌وزن»، «استعمال دخانیات» و «فشار خون» خطرناکتر است.
شرایط و عواملی که می‌تواند بیشتر به بروز علائم شدید کووید-۱۹ منجر شود، «سالمندی»، «مرد بودن»، «ابتلا به مرض قند»، «اضافه‌وزن» و «بیماری‌های قلبی-‌عروقی» هستند. اما تأثیر «عدم تحرک» بر مبتلایان به کووید-۱۹ به مراتب بیش از عوامل ذکرشده است.
این پژوهش ۴۸ هزار و ۴۴۰ فرد بالغ مبتلا به کووید-۱۹ را در آمریکا طی ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۰ مورد مطالعه قرار داده است. متوسط سن آنها ۴۷ سال بود و از هر ۵ نفر از آنها، ۳ نفر زن بودند.
به استناد آمار و ارقام مندرج در این پژوهش، احتمال بستری شدن مبتلایان به کووید-۱۹ که بی‌تحرک هستند در قیاس با بیمارانی که بیشترین سطح از فعالیت را دارند، بیش از ۲ برابر است، احتمال انتقال آنها به بخش مراقبت‌های ویژه ۷۳ درصد بیشتر است و احتمال مرگ آنها ۲.۵ برابر بیش از سایر بیماران است.

نظر شما