شناسهٔ خبر: 46649299 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

سومین شب ناآرام در «مینیاپولیس»؛ پلیس آمریکا معترضان را سرکوب کرد+فیلم

علی‌رغم بارش برف و سرمای شدید هوا، معترضان آمریکایی برای سومین شب پیاپی برای اعتراض به قتل جوان سیاهپوست‌ به خیابان‌های مینیاپولیس آمدند و پلیس با نارنجک و گاز اشک‌آور آن‌ها را سرکوب کرد.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

در سومین شب پیاپی از اعتراضات مردم آمریکا به قتل «دانته رایت» جوان سیاهپوست ۲۰ ساله آمریکایی به دست افسر پلیس سفیدپوست، معترضان در مقابل اداره پلیس شهر «بروکلین سنتر» شهر مینیاپولیس ایالت «مینه‌سوتا»، نام «دانته رایت» را فریاد می‌زدند و شعار «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» سرمی‌دادند.

شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، نیروهای پلیس در حومه بروکلین سنتر مینیاپولیس مینه‌سوتا بار دیگر برای سرکوب اعتراضات ضدخشونت و نژادپرستی پلیس آمریکا از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی استفاده کردند.

23

با این‌حال، علی‌رغم محدودیت‌هایی که نیروهای امنیتی شهر بروکلین سنتر برای برگزاری هرگونه اعتراضات علیه خشونت پلیس ایجاد کرده بودند، جمعیتی از معترضان با وجود سرمای شدید هوا و بارش سبک برف به تظاهرات خود ادامه دادند.

1

انتشار تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای پلیس را در حال شلیک نارنجک‌های صوتی و دودزا به سمت جمعیت معترضان نشان می‌دهد و مأموران پلیس از پشت بلندگو از خبرنگاران حاضر در جمعیت معترضان می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر محل اعتراضات را ترک کنند.

2

در پی تشدید اعتراضات به خشونت پلیس علیه اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان، مقام‌های امنیتی در برخی شهرها و مناطق مینه‌سوتا از ساعت ۲۲:۰۰ به وقت محلی سه‌شنبه تا ساعت ۰۶:۰۰ روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام وضعیت منع آمد و شد کردند.

طبق این گزارش، برخی از معترضان با خود چتر حمل می‌کردند و با آن‌ها برای خود در مقابل نیروهای امنیتی مجهز به جلیقه ضدشورش و باتون، یک «دیوار سپری» ایجاد کرده بودند و بر روی برخی از چترها نوشته شده بود که تمامی پلیس‌های آمریکا «حرامزاده» هستند.

اعتراضات در بروکلین سنتر، جامعه‌ای در شمال غربی مینیاپولیس، برای اولین بار روز یکشنبه هفته جاری پس از آن آغاز شد که یک افسر پلیس زن به سمت دانته رایت تیراندازی کرد و موجب مرگ وی شد.

در پی تشدید اعتراضات به قتل دانته رایت، «کیم پاتر» افسر پلیسی که به سمت این جوان سیاهپوست تیراندازی کرده بود، از سمت خود استعفا کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، «مایک الیوت» شهردار بروکلین سنتر روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که هر دو افسر پلیس اداره پلیس بروکلین سنتر به نام‌های تیم گانون و پاتر که در مرگ دانته رایت سهیم بوده‌اند، از سمت خود استعفا کرده‌اند.

7

پیش از این، رئیس‌ پلیس بروکلین سنتر در حومه مینیاپولیس در توجیه این حادثه گفته بود که افسر پلیس مورد نظر در صدد استفاده از شوکر الکتریکی علیه دانته بوده است اما به اشتباه با سلاح گرم به وی شلیک کرده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز با بیان اینکه هیچ توجیهی برای آشوب و غارت‌گری وجود ندارد، معترضان به خشونت پلیس این کشور را به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

در ماههای اخیر، اعتراضات در مینیاپولیس بسیار افزایش یافته است و این در حالی است که دادگاه دو افسر سابق پلیس آمریکا که به قتل «جورج فلوید» متهم هستند، در شهر مینیاپولیس در حال برگزاری است و وارد سومین هفته خود شده است.

از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام پلیس مینیاپولیس به قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا و تبعیض‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر سرایت کرد.

فارس

نظر شما