شناسهٔ خبر: 46649031 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نوسان قیمت دلار چه تاثیری بر فولاد دارد؟

فولاد که نرخ آن در کشور بر اساس قیمت جهانی تعیین می‌شود تا چه میزان از نوسانات نرخ ارز در داخل کشور تاثیر می‌پذیرد ؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز در هفته جاری نرخ دلار از مرز ۲۵ هزار تومان گذشت و باز روی ریل صعودی قرار گرفت و سپس در روز گذشته مجددا به کانال ۲۴ هزار تومان برگشت. اما نرخ فولاد این کالای مهم و استراتژیک جهانی، که نرخ تولید آن در کشور بر اساس قیمت جهانی فولاد تعیین می‌شود تا چه میزان از نوسانات نرخ ارز در داخل کشور تاثیر می‌پذیرد؟

در همین خصوص مصطفی موذن‌زاده، پیشکسوت صنعت فولاد در خصوص تاثیر افزایش نرخ دلار بر صنعت فولاد به تجارت‌نیوز گفت : فولاد کالای بین‌المللی است و با توجه به اینکه ۵۰ درصد تولید داخلی این محصول صادر می‌شود بنابراین نمی‌توان نرخ دلار، قیمت جهانی فولاد و قیمت داخلی این محصول را از یکدیگر تفکیک کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت سنگ‌آهن توسط بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه فولاد ارزان خریده می‌شود افزود: قیمت سنگ‌آهن نیز در دنیا با نرخ بین‌المللی پیش می‌رود بنابراین این موارد به تناسب با یکدیگر حرکت می‌کنند از همین رو قیمت فولاد ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد.

موذن‌زاده ادامه داد: در کشور فولاد، به دلیل استخراج سنگ‌آهن از معادن داخلی و سوبسید برق و گاز باید قیمت ارزانتری داشته باشد اما اگر بعضی بخواهند با ارز آزاد اقدام به فروش فولاد کنند این موضوع باعث ایجاد رانت می‌شود.

رئیس سابق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: افزایش سرمایه‌گذاری، رشد قیمت سنگ آهن، بالارفتن نرخ نهاده‌ها و نهایتا افزایش قیمت صادراتی فولاد از تاثیرات رشد نرخ ارز در صنعت فولاد است. بنابراین با افزایش نرخ دلار در صنعت فولاد منفعتی عاید کسی نمی‌شود اما نهایتا ضررش متوجه مردم خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: بالارفتن نرخ دلار افزایش نرخ فولاد را در پی دارد و ضررش را هم مصرف‌کننده داخلی متحمل می‌شوند.

به نظر می‌رسد این روزها افزایش نرخ دلار که به طبع آن نرخ هر آنچه در داخل نیز تولید می‌شود متاثر از این روند افزایشی است و متضرر نهایی این روند مردم و مصرف‌کننده داخلی است. اما آیا کاهش نرخ دلار نیز برای مردم سودآور است؟

نظر شما