شناسهٔ خبر: 46648961 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

در زمینه اقدامات بعد از غربالگری و قرنطینه، موفق عمل نکردیم

نسرین سوار

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در زمینه اقدامات بعد از غربالگری مانند قرنطینه و محدود کردن افراد، موفق نبودیم، همین الان هم در این مورد موفق نیستیم.

صاحب‌خبر -

عباسعلی درستی در گفت‌وگو با ایسنا با در پاسخ به این سوال که در صورت بازگشت به سال ۹۸ چه اقداماتی را در مقابله با کرونا انجام می دادید؟، اظهار کرد: اپیدمی کرونا در سال ۹۸ به عنوان یک بحران به سیستم بهداشت و درمان تحمیل شد و همانطور که در ابتدای تمامی بحران‌ها دیده می‌شود، یک سری اقدامات و تصمیم‌هایی مانند ضدعفونی خیابان‌ها و درختان و ... در اولویت قرار گرفت که بعدها متوجه شدیم اولویت کمی داشت و به همین منظور اگر به سال گذشته برگردیم و در صورتی که اطلاعات الان را داشتیم، از اتخاذ چنین تصمیماتی جلوگیری و اقدامات موثرتری را جایگزین می‌کردیم.

وی، عدم هماهنگی سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها با سیستم بهداشت و درمان در مقابله با کرونا را از مهمترین چالش‌های مواجهه با بحران کرونا دانست و اضافه کرد: تنها ۲۵ درصد مسائل حوزه سلامت مرتبط با سیستم بهداشت و درمان بوده و مابقی بر عهده سایر ارگان‌ها بوده و مدیریت آن خارج از حوزه بهداشت و درمان اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: مکانیزم‌های مورد استفاده و مدیریت سایر ارگان‌ها نقش زیادی در مقابله با کرونا داشت، به طوری که به عنوان مثال سیستم حمل و نقل عمومی با چه شرایطی کار کند هم حائز اهمیت بود؛ شاید از پتانسیل و هماهنگی با سایر سازمان‌ها غفلت داشتیم و یا شاید اگر تجربه سال گذشته را داشتیم، تصمیمات بهتری نسبت به اوایل شیوع بیماری می‌گرفتیم.

درستی، کمبود وسایل حفاظتی در مواجهه با بحران کرونا را از دیگر چالش‌های این حوزه عنوان کرده و خاطرنشان کرد: مشکلات زیاد مالی در جریان این بیماری نیز از دیگر چالش‌هایی است که همچنان ادامه دارد؛ در حوزه پزشک خانواده شهری در سال ۹۹ هنوز تا آخر سال قبل، بیش از ۵۰ درصد منابعمان را نتوانستیم از وزارتخانه دریافت کنیم.

وی افزود: مقداری از منابع سال گذشته از ابتدای سال جاری از وزارتخانه وصول شده و الان در حال توزیع بوده و شش ماه اول سال ۹۹ در حال پرداخت شدن است؛ مشکلات مالی در اثنای بیماری بسیار اذیتمان کرد.

وی، غلبه‌ی گاه و بی‌گاه مشکلات روحی و روانی کادر درمان و بهداشت را از دیگر چالش‌های مقابله با بحران کرونا خواند و افزود: این مشکل بعد از گذشت یک سال یکی از چالش‌های جدی در حوزه کرونا به شمار می‌آید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با برشماری برخی از دستاوردها و موفقیت‌های مبارزه با کووید۱۹، اظهار کرد: برگزاری بسیج همگانی غربالگری کمک زیادی به مدیریت برنامه کرد، به ویژه که توانستیم در زمان بسیار کوتاهی از نظر بیماری موارد مشکوک را استخراج کرده و مراقبت‌های لازم بعدی را انجام دهیم؛ اما متاسفانه سیستم ما در کل کشور مشکل دارد، به عنوان مثال کارمند یک اداره با وجود توصیه‌ها و مثبت بودن تست، در محل کارش حاضر شد، در حالی که اگر سیستم مشکلی نداشت، این فرد مبتلا بدون اجازه ما نمی‌توانست در محل کار حضور پیدا کند.

درستی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح دستاوردها و چالش‌های اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، خاطرنشان کرد: آمارهای عنوان شده در قالب این طرح با وجود کمک بسیار، همگی دستاورد مربوط به این طرح نبود، اما در اینکه نیروهای بسیج و کمک زیادی به ما کردند، شکی نیست.

وی، آموزش نیروها در اجرای طرح شهید سلیمانی به عنوان نیروهای غیر تخصصی را از چالش‌های اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: با توجه به غیرتخصصی بودن نیروها افراد در این برنامه تسلط زیادی نداشتند، اما نیروهای بسیج و سپاه ۱۰۰ درصد به اجرای این طرح معتقد بودند، ولی عملیاتی شدن فاز نهایی این برنامه محقق نشد.

درستی با اشاره به مهم‌ترین نکته در هدایت، سازماندهی و چیدن تیم‌های کاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مقابله با کرونا، متذکر شد: شناخت از نیرو بر اساس توانایی‌های قبلی، مهارت‌ها و انگیزه از جمله عوامل موثر در چیدمان نیروها بود، اما با گذشت زمان بر اساس میزان کار و بررسی مسئولیت، چیدمان را اصلاح و سازماندهی کرده و پیش می‌رفتیم.

وی با تشریح چگونگی هماهنگی با سایر ارگان‌ها در مقابله با بحران کرونا، خاطرنشان کرد: همکاری با سایر ارگان‌ها مانند شهرداری، دادگستری و پلیس و چگونگی مدیریت آن به قبل از شروع کرونا باز می‌گردد که ما قبل از این بیماری هم ما با ادارات مرتبط در حوزه بیماری‌های غیر واگیر همکاری و تجربه قبلی داشتیم؛ قوانین مصوب ستاد کرونا کشور و استانی و ملزم کردن ادارات برای هماهنگی با سایر حوزه بهداشت کمک بسیاری به ما کرد.

درستی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر ضرورت تداوم همکاری ارگان‌ها و مردم با حوزه بهداشت و درمان، متذکر شد: نیروهای انسانی حوزه بهداشت برای هر بیماری تقریبا آموزش دیده‌اند و تخصصشان این را ایجاب می‌کند، اما برای توانمندی و مدیریت نه فقط در مورد کرونا و این لحظه، بلکه برای همیشه نیاز به تخصص و مدیریت بوده و فرد همیشه باید داشته‌ها و توانمندی‌ها و آموزش‌هایش را ارتقاء دهد.

انتهای پیام

نظر شما